Riksteatrets samling av teaterfigurer(89)
Etableringen av Riksteatret i 1948 var del av den kulturelle gjenreisningen etter den annen verdenskrig. Teatret skulle gi folk over hele landet mulighet til å oppleve scenekunst av høy kvalitet.
Riksteatret skulle samarbeide med både private grupper og med Folketeatret som ble etablert i 1952. De hadde dukketeater på sitt repertoar helt fra starten av. I 1959 ble Folketeatret ble slått sammen med Det Nye Teater til Oslo Nye Teater grunnet vanskelig økonomi. Dukketeatret fulgte med på lasset og det gjorde også turneene på Riksteatret. Eksempelvis turnerte Agnar og Jane Mykle på Riksteatret med produksjonen Smørbukk på nye veier[1] i 1951, og i 1954 var de tilbake med Dr. Faust og Djevelen.[2] De etablerte sitt private teater som het Norsk Dukketeater i 1951.
Les mer
Riksteatrets dukketeater
På 1970-tallet skulle teatret ut til folket. Et desentralisert teater skulle bringe teatret og publikum nærmere hverandre. Daværende teatersjef på Riksteatret Eivind Hjelmtveit var en varm beundrer av dukketeater. Da ideen om et eget dukketeater på Riksteatret ble lansert i 1974, reagerte han spontant med et JA! Hjelmtveit var kjent for å ta raske avgjørelser.
Det ble hans etterfølger Gudrun Waadeland som i 1975 skulle iverksette planene om et eget dukketeater på Riksteatret. Det ble en storstilt satsing som må sies å være enestående i norsk teater- og dukketeaterhistorie - eller figurteaterhistorie - som vi sier i dag.
Unge og entusiastiske elever ble engasjert av Riksteatret, som forpliktet seg til å gi dem en treårig utdanning i spill med teaterfigurer og grunnleggende skuespillerkunst. Scene- og turnépraksis inngikk i opplæringen.
Den første produksjonen, Østenfor sol og vestenfor måne, hadde premiere i Kristiansund 4. oktober 1976. I programmet skrev Gudrun Waadeland: «En milepel i Riksteatrets historie».
Anmeldelsene av Østenfor sol og vestenfor måne var overveldende: «Fargesprakende dukketeaterforestilling» (Romsdalsposten 4.10. 1976). «I går skrev Riksteatret ikke bare intern historie, men teaterhistorie – i Kristiansund. Teatret presenterte sitt nyeste – og kulturpolitisk kanskje viktigste - tiltak: Et eget dukketeater-ensemble som nå skal glede det unge Norge med sin kunst.» (VG 5. okt. 1976). «Fantastisk dukketeater – men ikke for de minste», Agderposten, nov. 1976 - og slik fortsatte anmeldelsene.
Margareta Niculescu, teatersjef for Tandarica Teatret [3] i Bucuresti, var regissør og Ella M. Conovici var scenograf. Sammen med dem kom også to erfarne figurspillere Brindusa Silvestru og Constantin C. Popovici. Bagasjen de brakte med seg var mange teaterfigurer som var produsert ved Tandarica.
De tre norske elevene, Marianne Edvardsen, Christine Stoesen og Geo von Krogh medvirket i den første produksjonen og fikk samtidig opplæring i spill med teaterdukker av sine erfarne rumenske kollegaer. Det ble en bratt læringskurve for de norske elevene/dukkespillerne. Produksjonen turnerte i tre sesonger og ble deretter ‘foreviget’ av NRK-barneTV.
Geo von Krogh sluttet, og tre nye kom til. Det var Knut Alfsen, Stein Grønli og Anne Stray. i 1987 ble et nytt kull på fem elever knyttet til Riksteatrets dukketeater. Det unge ensemble skulle gi scenisk liv til en rekke teaterfigurene og således formidle denne scenekunsten til publikum over hele landet. Repertoaret var først og fremst for de små som alltid har vært figurteatrets trofaste publikum.
I 2021 er det førtifem år siden undertegnede, Mona Wiig, startet eventyret om Riksteatrets Dukketeater. Det er godt å se tilbake på og vite at teatret har satset og gjort en stor innsats for å fremme denne scenekunsten i Norge. Her er mange å takke! I dag er det ingen faste figurspillere ved Riksteatret, men teatret kan se tilbake på en stolt figurteatertradisjon gjennom disse 45 årene. Vi håper at Riksteatret vil videreføre denne tradisjonen til beste for publikum i alle aldre.
Vi takker Riksteatret som har gitt oss adgang til teatrets rikholdige arkiv med foto og annen informasjon om teatrets produksjoner og samarbeidsprosjekter. En særlig takk går til arkivar Oanh Nguyen for hennes hjelpsomhet. Det har vært en glede å komme til Riksteatret. Vi har gjort mange interessante funn om norske og ikke-norske teaterfigurer og den konteksten de hører til. Nå gleder vi oss til å kunne formidle funnene fra Riksteatrets arkiv gjennom det digitale Teaterfigur-galleriet.
Juni 2021.
[1] Helgesen, Anne M. (2003): Animasjonen – Figurteatrets velsignelse og forbannelse. Norsk Figurteaterhistorie, Dr. Art-avhandling i teatervitenskap, Institutt for musikk og teater, Universitetet i Oslo (2003:143). Premieren på Smørbukk på nye veier var 1. mai på Grünerløkka Folkets Hus, 1951.
[2] Helgesen, Anne M. (2003:158). Premieren på Dr. Faust og Djevelen var på Abildsø skole 17. september 1954.
[3] Tandarica visert til et trestykke som en dag begynte å snakke, til snekkerens store overraskelse. Trestykket fikk eget liv og begynte vandringen ut i verden. Kilde Tandarica.