Heddaprisen 2018
Kategorier
(13)- Beste audiovisuell design
- Beste barneforestilling
- Beste forestilling for ungdom
- Beste kvinnelige skuespiller/hovedrolle
- Beste kvinnelige skuespiller/medspiller
- Beste mannlige skuespiller/hovedrolle
- Beste mannlige skuespiller/medspiller
- Beste regi
- Beste scenetekst
- Beste scenografi/kostymedesign
- Heddakomiteens ærespris
- Særlig kunstnerisk innsats
- Årets forestilling
Beste audiovisuell design
-
Elisabeth Mørland Nesset
"En sømløs forestilling blir skapt når ulike elementer flyter sammen og går over i hverandre uten brudd. Likevel opplever tilskuerne at hvert element for seg er absolutt nødvendig for helheten. Slik er det i oppsetningen som i år prises for sin audiovisuelle design. Den utspiller seg i et stort rom med få aktører og minimalt med rekvisitter. Desto viktigere blir musikken og lysbruken. Langt på vei er det lyd og lys som definerer oppsetningen prisen gis for. Lyden og lyset gir den puls og dybde. Samspillet mellom virkemidlene gir tilskuerne en intens opplevelse av å overvære en gresk tragedie - hvilket vi også gjør.
Prisen går til Elisabeth Nesset, Alf Lund Godbolt, Norunn Standal og Vibeke Blydt-Hansen for Antigone."
-
Alf Lund Godbolt
"En sømløs forestilling blir skapt når ulike elementer flyter sammen og går over i hverandre uten brudd. Likevel opplever tilskuerne at hvert element for seg er absolutt nødvendig for helheten. Slik er det i oppsetningen som i år prises for sin audiovisuelle design. Den utspiller seg i et stort rom med få aktører og minimalt med rekvisitter. Desto viktigere blir musikken og lysbruken. Langt på vei er det lyd og lys som definerer oppsetningen prisen gis for. Lyden og lyset gir den puls og dybde. Samspillet mellom virkemidlene gir tilskuerne en intens opplevelse av å overvære en gresk tragedie - hvilket vi også gjør.
Prisen går til Elisabeth Nesset, Alf Lund Godbolt, Norunn Standal og Vibeke Blydt-Hansen for Antigone."
-
Vibeke Blydt-Hansen
"En sømløs forestilling blir skapt når ulike elementer flyter sammen og går over i hverandre uten brudd. Likevel opplever tilskuerne at hvert element for seg er absolutt nødvendig for helheten. Slik er det i oppsetningen som i år prises for sin audiovisuelle design. Den utspiller seg i et stort rom med få aktører og minimalt med rekvisitter. Desto viktigere blir musikken og lysbruken. Langt på vei er det lyd og lys som definerer oppsetningen prisen gis for. Lyden og lyset gir den puls og dybde. Samspillet mellom virkemidlene gir tilskuerne en intens opplevelse av å overvære en gresk tragedie - hvilket vi også gjør.
Prisen går til Elisabeth Nesset, Alf Lund Godbolt, Norunn Standal og Vibeke Blydt-Hansen for Antigone."
-
Norunn Standal
"En sømløs forestilling blir skapt når ulike elementer flyter sammen og går over i hverandre uten brudd. Likevel opplever tilskuerne at hvert element for seg er absolutt nødvendig for helheten. Slik er det i oppsetningen som i år prises for sin audiovisuelle design. Den utspiller seg i et stort rom med få aktører og minimalt med rekvisitter. Desto viktigere blir musikken og lysbruken. Langt på vei er det lyd og lys som definerer oppsetningen prisen gis for. Lyden og lyset gir den puls og dybde. Samspillet mellom virkemidlene gir tilskuerne en intens opplevelse av å overvære en gresk tragedie - hvilket vi også gjør.
Prisen går til Elisabeth Nesset, Alf Lund Godbolt, Norunn Standal og Vibeke Blydt-Hansen for Antigone."
-
Anders Brunvær Hauge
Anders Brunvær Hauge, Reidar Andreas Richardsen og Haakon Espeland ble nominert for henholdsvis musikk, videodesign og lysdesign til Chaplin: Diktatoren, Rogaland Teater.
-
Reidar Richardsen
Anders Brunvær Hauge, Reidar Andreas Richardsen og Haakon Espeland ble nominert for henholdsvis musikk, videodesign og lysdesign til Chaplin: Diktatoren, Rogaland Teater.
-
Haakon Espeland
Anders Brunvær Hauge, Reidar Andreas Richardsen og Haakon Espeland ble nominert for henholdsvis musikk, videodesign og lysdesign til Chaplin: Diktatoren, Rogaland Teater.
-
Elisabeth Mørland Nesset
Elisabeth Nesset, Alf Lund Godbolt,Norunn Standal og Vibeke Blydt-Hansen ble nominert for henholdsvis perkusjon, komposisjon, lysdesign og lyddesign til Antigone, Det Norske Teatret.
-
Alf Lund Godbolt
Elisabeth Nesset, Alf Lund Godbolt,Norunn Standal og Vibeke Blydt-Hansen ble nominert for henholdsvis perkusjon, komposisjon, lysdesign og lyddesign til Antigone, Det Norske Teatret.
-
Vibeke Blydt-Hansen
Elisabeth Nesset, Alf Lund Godbolt,Norunn Standal og Vibeke Blydt-Hansen ble nominert for henholdsvis perkusjon, komposisjon, lysdesign og lyddesign til Antigone, Det Norske Teatret.
-
Norunn Standal
Elisabeth Nesset, Alf Lund Godbolt,Norunn Standal og Vibeke Blydt-Hansen ble nominert for henholdsvis perkusjon, komposisjon, lysdesign og lyddesign til Antigone, Det Norske Teatret.
-
Simon Revholt
Simon Revholt og Jim-Oddvar Hansen ble nominert for henholdsvis musikalsk ledelse og lyddesign til The Sound of Music, Hålogaland Teater i samarbeid med Nordnorsk Opera og Symfoniorkester.
-
Jim-Oddvar Hansen
Simon Revholt og Jim-Oddvar Hansen ble nominert for henholdsvis musikalsk ledelse og lyddesign til The Sound of Music, Hålogaland Teater i samarbeid med Nordnorsk Opera og Symfoniorkester.
Beste barneforestilling
-
Tobias og dagen det smalt
"Tradisjonelt har teater for barn vært fartsfylt og fantasieggende. Stadig oftere er det også lavmælt og ettertenksomt. Årets prisvinner er begge deler. Den er fargerik og fleksibel, og den understreker barns evne til å bearbeide virkelighet gjennom lek. Gjennom leken reflekterer rollefigurene, og de deler personlige dilemmaer. De fantaserer om det som ikke lenger finnes og det som ingen vet hvordan vil bli. De voksne befinner seg i randsonen, men skaper likevel trygghet rundt handlingens sentrale dilemmaer. De kan ta seg av de praktiske spørsmålene, mens barnas løsninger formidles gjennom dypt personlige perspektiver på identitet og forandring.
Heddaprisen for beste barneforestilling går i år til Tobias og dagen det smalt."
-
Garage
Garage, Cirka Teater og Turnéteatret i Trøndelag, var nominert.
-
Tobias og dagen det smalt
Tobias og dagen det smalt, Rimfrost Produksjoner og Hålogaland Teater, var nominert.
-
Ved arken klokken åtte
Ved Arken klokken åtte, Oslo Nye Teater, var nominert.
Beste forestilling for ungdom
-
Utafor
"Årets vinner i kategorien beste forestilling for ungdom oppfyller samtlige av kravene i juryens retningslinjer. Den holder høyt kunstnerisk nivå. Den er egenartet og går inn i en av våre aller mest aktuelle samfunnsdebatter. Den presenterer et originalt og utfordrende stoff på en kunstnerisk gjennomarbeidet måte. Vinnerforestillingen lykkes i å samle sprikende og smertefulle erfaringer i et helhetlig kunstnerisk uttrykk, der unge individualister slipper til med sin egen stemme, mens de samtidig forenes i én felles tone. Sceniske virkemidler underbygger temaene, og det ordløse uttrykkes i dans og sang. Med sine sanne og engasjerende fortellinger og sitt poetiske scenespråk, utvider vinneren forståelsen av hva det kan innebære å finne sin plass i dagens Norge.
Prisen går til Utafor."
-
Jesus Christ Superstar
Jesus Christ Superstad, Haugesund Teater, var nominert.
-
Utafor
Utafor, Det Norske Teatret, var nominert.
-
Nyanser av gris
Nyanser av gris, Antiteateret, var nominert.
Beste kvinnelige skuespiller/hovedrolle
-
Ragne Grande
"Prisvinneren i klassen for årets beste kvinnelige skuespiller/hovedrolle har utført en krevende oppgave. Måten hun har løst det på viser hvor sterk effekt selv de minste nyansene kan ha. Spillet er ualminnelig finstemt. Hver bevegelse, hver uttalelse og hver pause skuespilleren gjør lades med mening. Tilskueren ser hver tanke rollefiguren gjør seg. Tilskueren ser hver vurdering rollefiguren tar. De rollefigurer hun har rundt seg forstår ikke nødvendigvis det samme, men hun viser tydelig at rollefiguren forstår de øvrige. Det er stor skuespillerkunst. Det blir ikke lettere av at rollefiguren er en ung jente, og at hun blir sett gjennom tilbakeblikk.
Prisen går til Ragne Grande for Glassmenasjeriet."
-
Ragne Grande
Ragne Grande ble nominert for rollen som Laura Wingfield i Glassmenasjeriet, Trøndelag Teater.
-
Kathrine Thorborg Johansen
Kathrine Thorborg Johansen ble nominert for rollen som Hedvig i Vildanden, Trøndelag Teater.
-
Ingeborg Sundrehagen Raustøl
Ingeborg Sundrehagen Raustøl ble nominert for rollen som Cally i Cally, Det Norske Teatret i samarbeid med Dramatikkens Hus.
Beste kvinnelige skuespiller/medspiller
-
Ågot Sendstad
"Årets prisvinner i klassen for beste kvinnelige skuespiller/medspiller går til en skuespiller som elegant og troverdig beveger seg mellom det som er jordnært og det som er abstrakt. Hun turnerer det tørre og barske og det poetiske og varme. Hun formidler på en og samme tid det humoristiske og det alvorlige. Hun håndterer overskridelser med selvfølgelighet og aksept. I oppsetningen hun får prisen for, veksler hun mellom flere ulike roller. De framstår alle som ulike personligheter med hver sine sterke og hver sine såre punkter. Samtidig klarer hun også å forbinde dem med en felles undertone: De er alle fritt tenkende individer. De har alle motstandskraft.
Prisen går til går til Ågot Sendstad for Engler i Amerika."
-
Ingebjørg Kosmo
Ingebjørg Kosmo ble nominert for rollen som abbedissen i The Sound of Music, Hålogaland Teater i samarbeid med Nordnorsk Opera og Symfoniorkester.
-
Anne Krigsvoll
Anne Krigsvoll ble nominert for rollen som Astrid C og flere i Personer, steder og ting, Nationaltheatret.
-
Ågot Sendstad
Ågot Sendstad ble nominert for rollen som Hannah Porter Pitt og flere i Engler i Amerika, Nationaltheatret.
Beste mannlige skuespiller/hovedrolle
-
Hermann Sabado
"Årets prisvinner utmerker seg med en suveren tolkning av en rolle som stiller store krav til karakterendringer og utvikling. Gjennom fine nyanser og skarpe detaljer skapes både dybde og humoristisk snert. Skuespilleren balanserer mesterlig mellom det symbolske og det personlige, mellom sykdommen og individet. Han gir liv til sinne og sårbarhet, angst og anger, i en svært minneverdig forestilling. Oppsetningen, og rolletolkningen, tar for seg de store spørsmål om liv og død. Både på et menneskelig og et mytisk plan favnes tilværelsens mange fasetter. Spillet er gjort med berørende nerve, og skuespilleren imponerer også med sin utholdenhet.
Prisen i klassen for beste mannlige skuespiller/hovedrolle går til Hermann Sabado for Engler i Amerika."
-
Stig Amdam
Stig Amdam ble nominert for rollen som André i Faren, Den Nationale Scene.
-
Kristoffer Olsen
Kristoffer Olsen ble nominert for rollen som Arnold Cunningham i The Book of Mormon, Det Norske Teatret og Kilden Teater.
-
Hermann Sabado
Hermann Sabado ble nominert for rollen som Prior Walter i Engler i Amerika, Nationaltheatret.
Beste mannlige skuespiller/medspiller
-
Preben Hodneland
"En medspillerrolle kan være avgjørende for forestillingens helhet. Den kan utvide det store bildet og den kan skape kontraster til hovedtrekkene. Ofte påvirker en slik rolle framføringens flyt og rytme. Den kan få stemninger til å skifte, og den kan gi økt forståelse for så vel miljøet som de utfordringer hovedpersonene møter. I oppsetningen årets prisvinner får prisen for gjør han alt dette. Rollen han tolker er ikke stor, men han har funnet plass til allsidig utfoldelse og nyansert personskildring. Han har kombinert lystighet og alvor i et susende raskt tempo, og entertainertalentet i ham får full uttelling. Synge og danse gjør han også, og det med stor sikkerhet.
Prisen for beste mannlige skuespiller/medspiller går i år til Preben Hodneland for The Book of Mormon."
-
Jon Lockert Rohde
Jon Lockert Rohde ble nominert for rollen som Jim i Glassmenasjeriet, Trøndelag Teater.
-
Bjørn Floberg
Bjørn Floberg ble nominert for rollen som Leonid Gájev i Kirsebærhagen, Nationaltheatret.
-
Preben Hodneland
Preben Hodneland ble nominert for rollen som Eldste McKinley i The Book of Mormon, Det Norske Teatret og Kilden Teater.
Beste regi
-
Johannes Holmen Dahl
"Årets regivinner har utviklet et særegent kunstnerskap med oppsetninger preget av høy kvalitet, med gjennomtenkte løsninger og presis personinstruksjon. Vinnerarbeidet er et strålende eksempel på at titteskapets grenser kan utvides gjennom nitid oppmerksomhet på hver detalj, samt en vilje til å la teksten lyse for seg selv. Oppsetningen prisen blir gitt for er et lagspill med bidrag fra mange gode krefter, men tilskueren kan likevel aldri være i tvil om at regissøren har satt sitt eget preg på det. Årets vinner har allerede rukket å utforme en personlig signatur, til tross for at han fortsatt er fersk i faget. Han synes å ha en særlig forkjærlighet for det minimalistiske, en stil han behersker både på store og små flater.
Prisen går til Johannes Holmen Dahl for Glassmenasjeriet."
-
Marit Moum Aune
Marit Moum Aune ble nominert for regi av Engler i Amerika, Nationaltheatret.
-
Johannes Holmen Dahl
Johannes Holmen Dahl ble nominert for regi av Glassmenasjeriet, Trøndelag Teater.
-
Kjersti Horn
Kjersti Horn ble nominert for regi av Valdens historie, Det Norske Teatret.
Beste scenetekst
-
Are Kalvø
"Årets scenetekstvinner har utført en oppgave som ofte blir oversett i diskusjonen om tekst i teatret. Tidvis sies det til og med at når arbeidet er gjort godt, skal en ikke legge merke til det. I vinnerteksten er arbeidet gjort så godt at en legger merke til det. Enkelt kan det ikke ha vært. Satire kan deles inn i to hovedgrupper: Den som gjør det klart at den er satirisk, og den som overlater til mottakeren å se at det er slik den er ment. I vinnerarbeidet kombineres uttalt og underforstått satiren i en språklig leken fest av en tekst. Begge nivåer og nivåene imellom er oversatt med stødig sans for doble og triple betydninger, og for ord og setningers musikalitet og rytme. Resultatet er beint ut makalaust.
Prisen for beste scenetekst går i år til Are Kalvø for The Book of Mormon."
-
Elisabeth Beanca Halvorsen
Elisabeth Beanca Halvorsen ble nominert for oversettelse av Lyset skal bare skinne på meg og mine ønsker, Trøndelag Teater.
-
Are Kalvø
Are Kalvø ble nominert for oversettelse av The Book of Mormon, Det Norske Teatret og Kilden Teater.
-
Tyra Tønnessen
Tyra Tønnessen ble nominert for tekst til Søndagsskolen, Trøndelag Teater.
Beste scenografi/kostymedesign
-
Gilles Berger
"Det er sjelden slik at scenografien spiller en større rolle enn skuespillerne i en forestilling. Årets pris i klassen for beste scenografi/kostymedesign tildeles en forestilling der den gjør det. Her spiller scenografien selve hovedrollen, og ikke en gang ord som kreativt, originalt eller nyskapende strekker til i beskrivelsen av den. Det sceniske uttrykket beveger seg mellom det morsomme og det overraskende, det hysteriske og det storslåtte, det mekaniske og det menneskelige. Forberedelsene har vært omfattende, og arbeidet har krevd mye av scenografen, både når det gjelder kunstneriske forståelser og teknisk håndverk. Sluttresultatet framstår som et kunstverk i kraft av seg selv.
Heddaprisen går til Gilles Berger for Garage."
-
Ida Müller
Ida Müller og Vegard Vinge ble nominert for scenografi og kostymedesign til Panini-BoysRoom, Vinge/Müller i samarbeid med Festspillene i Bergen.
-
Vegard Vinge
Ida Müller og Vegard Vinge ble nominert for scenografi og kostymedesign til Panini-BoysRoom, Vinge/Müller i samarbeid med Festspillene i Bergen.
-
Gilles Berger
Gilles Berger ble nominert for scenografi til Garage, Cirka Teater og Turnéteatret i Trøndelag.
-
Nia Damerell
Nia Damerell ble nominert for scenografi og kostymedesign til Glassmenasjeriet, Trøndelag Teater.
Heddakomiteens ærespris
I motsetning til øvrige priser, som deles ut av Heddajuryen, blir Heddakomiteens ærespris utdelt av Heddakomiteen.
Prisen deles ikke ut hvert år, og ingen nominerte offentliggjøres.
Komiteen har i 2017/2018 bestått av Kristian Seltun (leder), Knut Alfsen, Per Ananiassen, Lena Lindgren, Arne Nøst, Astrid Sletbakk og Erik Ulfsby.
-
Therese Bjørneboe
"Om vi ser tilbake til teatrets opprinnelse, ser vi at teaterkritikken - eller i alle fall det i skrift å reflektere over og diskutere scenekunst og drama - er om ikke akkurat like gammel som teatret, så i alle fall ikke langt ifra. Scenekunsten ledsages gjennom historien av diskurs. Uten denne ville det være vanskelig å gå tilbake og forstå tidligere tiders praksis, like mye som kritikken og refleksjonen har hatt en viktig funksjon i samtiden for generasjoner av scenekunstnere og teaterpraktikere.
I dag er denne diskursen under press. Teatervitenskapfaget er svekket og scenekunstomtaler- og kritikk lever på nåde i hovedstrømsmediene. Noen betrakter det som et forfall, andre ser mer pragmatisk på det, men uansett er vi alle enige om at den skriftlige refleksjonen over faget vårt må opprettholdes, og at når samfunnet rundt oss svikter, så må vi ta skjeen i egne hender.
Heddakomiteen ønsker å hedre en person hvis redaktørgjerning i 20 år har stått helt i sentrum for opprettholdelsen og utviklingen av samtalen om scenekunst. Vi ønsker å gi vår ærespris til en redaktør som mer enn noen annen, og med en nærmest uforståelig arbeidskapasitet, har løftet oss, engasjert oss, fått oss til å sammenligne oss med andre, både her hjemme og der ute – og som ikke minst har oppfordret bransjen til selv å reflektere, skrive og intervjue hverandre, og som har gitt plass til fyldige, godt belagte kritikker. Tidsskriftet hun er redaktør for er blitt kalt et av Europas beste på sitt felt. Det er det sikkert også. Men viktigst er det at det er til for oss.
Vi er dypt takknemlige for den innsatsen som er lagt ned, og det er med stor glede vi overrekker Heddakomiteens ærespris til redaktør av Norsk Shakespearetidsskrift, Therese Bjørneboe."
Særlig kunstnerisk innsats
I denne kategorien oppgir juryen ingen nominerte. Prisen deles ikke ut hvert år.
-
Svein Tindberg
"Det er ingen selvfølge at Heddaprisen for særlig kunstnerisk innsats deles ut. I år blir den gitt til en unik teaterbegivenhet, et eksempel på at store ting kan skje når tro, håp og utholdenhet får virke sammen. Da kan tro bli teater og håp bli realitet. Ulike elementer kan samles til en helhet som blir større enn summen av hver del. Da skjer det all kunst streber mot: Ny virkelighet skapes, og forståelser utvides. Dette krever entusiasme, tålmodighet og personlig mot. Det krever at en holder fast i sin visjon. Det krever også at en legger ned hardt og omfattende arbeid i tekst og i scenisk utforming. Årets pris deles mellom et erfarent teatermenneske og fire unge idealister som har våget å møte det ukjente i og utenfor seg selv. De har delt erfaringer, feiltrinn, sorg og trass. De har delt glede, humor og triumf.
Prisen for særlig kunstnerisk innsats går i år til Svein Tindberg, Faten Mahdi Al-Hussaini, Yousef Bartho Al-Nahi, Siri Marie Seim Sønstelie og Tor Itai Keilen for Utafor."
-
Faten Mahdi Al-Hussaini
"Det er ingen selvfølge at Heddaprisen for særlig kunstnerisk innsats deles ut. I år blir den gitt til en unik teaterbegivenhet, et eksempel på at store ting kan skje når tro, håp og utholdenhet får virke sammen. Da kan tro bli teater og håp bli realitet. Ulike elementer kan samles til en helhet som blir større enn summen av hver del. Da skjer det all kunst streber mot: Ny virkelighet skapes, og forståelser utvides. Dette krever entusiasme, tålmodighet og personlig mot. Det krever at en holder fast i sin visjon. Det krever også at en legger ned hardt og omfattende arbeid i tekst og i scenisk utforming. Årets pris deles mellom et erfarent teatermenneske og fire unge idealister som har våget å møte det ukjente i og utenfor seg selv. De har delt erfaringer, feiltrinn, sorg og trass. De har delt glede, humor og triumf.
Prisen for særlig kunstnerisk innsats går i år til Svein Tindberg, Faten Mahdi Al-Hussaini, Yousef Bartho Al-Nahi, Siri Marie Seim Sønstelie og Tor Itai Keilen for Utafor."
-
Yousef Bartho Al-Nahi
"Det er ingen selvfølge at Heddaprisen for særlig kunstnerisk innsats deles ut. I år blir den gitt til en unik teaterbegivenhet, et eksempel på at store ting kan skje når tro, håp og utholdenhet får virke sammen. Da kan tro bli teater og håp bli realitet. Ulike elementer kan samles til en helhet som blir større enn summen av hver del. Da skjer det all kunst streber mot: Ny virkelighet skapes, og forståelser utvides. Dette krever entusiasme, tålmodighet og personlig mot. Det krever at en holder fast i sin visjon. Det krever også at en legger ned hardt og omfattende arbeid i tekst og i scenisk utforming. Årets pris deles mellom et erfarent teatermenneske og fire unge idealister som har våget å møte det ukjente i og utenfor seg selv. De har delt erfaringer, feiltrinn, sorg og trass. De har delt glede, humor og triumf.
Prisen for særlig kunstnerisk innsats går i år til Svein Tindberg, Faten Mahdi Al-Hussaini, Yousef Bartho Al-Nahi, Siri Marie Seim Sønstelie og Tor Itai Keilen for Utafor."
-
Siri Marie Seim Sønstelie
"Det er ingen selvfølge at Heddaprisen for særlig kunstnerisk innsats deles ut. I år blir den gitt til en unik teaterbegivenhet, et eksempel på at store ting kan skje når tro, håp og utholdenhet får virke sammen. Da kan tro bli teater og håp bli realitet. Ulike elementer kan samles til en helhet som blir større enn summen av hver del. Da skjer det all kunst streber mot: Ny virkelighet skapes, og forståelser utvides. Dette krever entusiasme, tålmodighet og personlig mot. Det krever at en holder fast i sin visjon. Det krever også at en legger ned hardt og omfattende arbeid i tekst og i scenisk utforming. Årets pris deles mellom et erfarent teatermenneske og fire unge idealister som har våget å møte det ukjente i og utenfor seg selv. De har delt erfaringer, feiltrinn, sorg og trass. De har delt glede, humor og triumf.
Prisen for særlig kunstnerisk innsats går i år til Svein Tindberg, Faten Mahdi Al-Hussaini, Yousef Bartho Al-Nahi, Siri Marie Seim Sønstelie og Tor Itai Keilen for Utafor."
-
Tor Itai Keilen
"Det er ingen selvfølge at Heddaprisen for særlig kunstnerisk innsats deles ut. I år blir den gitt til en unik teaterbegivenhet, et eksempel på at store ting kan skje når tro, håp og utholdenhet får virke sammen. Da kan tro bli teater og håp bli realitet. Ulike elementer kan samles til en helhet som blir større enn summen av hver del. Da skjer det all kunst streber mot: Ny virkelighet skapes, og forståelser utvides. Dette krever entusiasme, tålmodighet og personlig mot. Det krever at en holder fast i sin visjon. Det krever også at en legger ned hardt og omfattende arbeid i tekst og i scenisk utforming. Årets pris deles mellom et erfarent teatermenneske og fire unge idealister som har våget å møte det ukjente i og utenfor seg selv. De har delt erfaringer, feiltrinn, sorg og trass. De har delt glede, humor og triumf.
Prisen for særlig kunstnerisk innsats går i år til Svein Tindberg, Faten Mahdi Al-Hussaini, Yousef Bartho Al-Nahi, Siri Marie Seim Sønstelie og Tor Itai Keilen for Utafor."
Årets forestilling
-
The Book of Mormon
"Prisvinneren i klassen for årets forestilling er en kjempesatsing som er blitt en kjempesuksess. Samme tittel har dannet utgangspunktet for store trekkplastre også i byer som New York og London, men den norske oppsetningen som får prisen er langt mer enn en tilpasning av en internasjonal suksess. Regien er tett og presis. Ensemblet er gnistrende, og både etablerte navn og talentfulle nykommere får rom for å utfolde seg og til å utmerke seg. Et samkjørt kunstnerisk lag har i alle ledd klart å sette sitt personlige preg på et grunnkonsept der nivåene fra før er mange og tolkningsmulighetene enda flere. Alt dette har ført til en forestilling som er blitt et fyrtårn, et fyrverkeri og en fest, med sikker timing i spill, i musikk og i koreografi.
Årets pris går til The Book of Mormon."
-
Engler i Amerika - Del en: Tusenårsriket nærmer seg, del to: Perestrojka
Engler i Amerika, Nationaltheatret, ble nominert i klassen for årets forestilling.
-
Glassmenasjeriet
Glassmenasjeriet, Trøndelag Teater, ble nominert i klassen for årets forestilling.
-
The Book of Mormon
The Book of Mormon, Det Norske Teatret og Kilden Teater, ble nominert i klassen for årets forestilling.
-
En folkefiende
En folkefiende, Rogaland Teater, ble nominert i klassen for årets forestilling.
-
Panini-BoysRoom (forestilling)
Panini-BoysRoom, Vinge/Müller i samarbeid med Festspillene i Bergen, ble nominert i klassen for årets forestilling.