Norunn Standal

FunksjonerScenograf, Lysdesigner
KjønnKvinne

Om Norunn Standal

Norunn Standal er en norsk lysdesigner og scenograf.

Perkusjonist Elisabeth Nesset, komponist Alf Lund Godbolt, lysdesigner Norunn Standal og lyddesigner Vibeke Blydt-Hansen vant Heddaprisen 2018 i klassen for beste audiovisuelle design for sitt arbeid i Antigone, produsert av Det Norske Teatret i 2018.

Norunn Standal vant Heddaprisen 2020 i klassen for beste scenografi/kostymedesign for sin scenografi til Draum om hausten, Hålogaland Teater (2019).

Les mer

Medvirkende i

Vis alle

  • Images (0)
  • Video (0)
  • Audio (0)
  • Files (0)

Utmerkelser

  • Heddaprisen 2020
    Tildelt pris i kategorien Beste scenografi/kostymedesign
  • Heddaprisen 2020
    Nominert i kategorien Beste scenografi/kostymedesign
  • Heddaprisen 2018
    Tildelt pris i kategorien Beste audiovisuell design
  • Heddaprisen 2018
    Nominert i kategorien Beste audiovisuell design

Mer om Norunn Standal

Heddajuryen oppga følgende begrunnelse for prisen til Elisabeth Nesset, Alf Lund Godbolt, Norunn Standal og Vibeke Blydt-Hansen:

"En sømløs forestilling blir skapt når ulike elementer flyter sammen og går over i hverandre uten brudd. Likevel opplever tilskuerne at hvert element for seg er absolutt nødvendig for helheten. Slik er det i oppsetningen som i år prises for sin audiovisuelle design. Den utspiller seg i et stort rom med få aktører og minimalt med rekvisitter. Desto viktigere blir musikken og lysbruken. Langt på vei er det lyd og lys som definerer oppsetningen prisen gis for. Lyden og lyset gir den puls og dybde. Samspillet mellom virkemidlene gir tilskuerne en intens opplevelse av å overvære en gresk tragedie - hvilket vi også gjør.

Prisen går til Elisabeth Nesset, Alf Lund Godbolt, Norunn Standal og Vibeke Blydt-Hansen for Antigone."

Heddajuryen oppga følgende begrunnelse for prisen til Norunn Standal i 2020:

"Prisen for beste scenografi går til en forestilling der handling, innhold, tematikk og visuell utforming smelter sammen til en komplett enhet. Stykket er dypt eksistensielt, og scenografien tilfører forestillingen en meropplevelse som både ryster og inviterer til stille refleksjon på en og samme gang.

Her tvinges hver og en som ser på til å tenke gjennom sitt eget liv, sine egne valg – og kjærlighetens og forsoningens plass i det hele. Plassert i hver sin nedsenkede nisje blir publikum til tause betraktere fra dødens rike, og fra dette gravstøtte-perspektivet, åpner det seg et stort rom for ny refleksjon over innholdet i en kompleks tekst."

KILDER:

Heddaprisen, www.heddaprisen.no, 18.06.2018, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2018

Heddaprisen, www.heddaprisen.no, 18.06.2018, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2018

Heddaprisen, www.heddaprisen.no, 16.07.20, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2020

Heddaprisen, heddaprisen.no, 21.09.2020, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2020

Medvirket i