Heddaprisen 2007
Beste kvinnelige birolle
Særlig fremragende prestasjon skal skille seg fra andre gode prestasjoner gjennom:
*håndverksmessige kvaliteter
*artistiske kvaliteter
*uforutsigbarhet.
Heddaprisene 2007 ble delt ut på Nationaltheatret 31. august.
Juryen bestod av: Thoralf Berg, IdaLou Larsen, Elisabeth Leinslie, Tom Remlov, Kristian Seltun og Anne Cath. Sommerfeldt.
Prisutdelere var Kåre Willoch, Helene Uri, Grete Faremo, Erling Lae, Paul Curran, Trond Giske, Unni Lindell, Jakob Borgen, Arnfinn Bjerkestrand og Soon-Mi Chung.
-
Hildegun Riise
"Årets vinner er en av de sterke kreftene ved det teatret hun kom til da hun var ferdig med Teaterskolen, og der hun fremdeles holder til i dag, over 20 år senere. I mellomtiden har hun tolket et bredt spekter av ulike kvinneroller, ikke bare på scenen, men også på film og i TV-serier. Hun får prisen for sin innsats i et ensemblestykke der hun legemliggjør krigens brutalitet og moralske forfall, og hennes nærvær gir kraft til hele forestillingen.
Prisen for beste kvinnelige birolle går til Hildegunn Riise for tolkningen av Bestemor i Agota Kristofs Tvillingar, dramatisering og regi Torkil Sandsund, Det Norske Teatret våren 2007."
-
Hildegun Riise
Hildegun Riise for rollen som bestemoren i Tvillingar av Agota Kristof (Det Norske Teater, Prøvesalen):
"Hildegun Riise var ferdig med Teaterskolen i 1986, og samme år begynte hun på Det Norske Teatret der hun har vært siden. I de senere år har hun spilt klassiske roller som dronning Klytaimnestra i Ifigeneia i Aulis, og Arkadina i Tsjekhovs Måken (2003), men også moderne kvinneskikkelser i samtidsdramatikken som Kvinna i Jon Fosses Vakker og Sara Osen i Kjartan Fløgstads Evig varer lengst. Hun ble kjent for hele landet da hun spilte gjennomgangsskikkelsen Agnes i TV-serien Vestavind, og hun har også medvirket i en rekke filmer. For sin innsats i Søndagsengler ble hun kåret som beste kvinelig filmskuespiller på Den internajsonale filmfestivalen i Tokyo i 1996, og i 2001 fikk hun Amanda som beste kvinnelige skuespiller for sin rolle i Detektor."
-
Ellen Dorrit Petersen
Ellen Dorrit Petersen for rollene som Erika i Bussen av Lukas Bärfuss (Det Norske Teatret, Scene 2), og Pegeen i Helten på den grøne øya av John M. Synge (Det Norske Teatret, Prøvesalen):
"Ellen Dorrit Petersen var ferdig utdannet skuespiller fra Kunsthøgskolen i Oslo i 2005. Samme høst begynte hun på Rogaland Teater der hun spilte i Pinocchios aske av danske Jokum Rohde, og var fru Maja mot Even Stormoens Rubek i Når vi døde vågner. Høsten 2006 flyttet hun over til Det Norske Teatret, der hun foruten de to rollene hun er nominert for, også var med i den Heddanominerte barneoppsetningen Betre utan ball. I sommer startet Erik Poppe innspillingen av sin nye film, De usynlige, der hun spiller en kvinnelig prest. Motspilleren hennes er en annen Heddanominert skuespiller, Pål Sverre Valheim Hagen."
-
Helga Wendelborg
Helga Wendelborg for rollen som Oddrun i Folkehelsa av Carl Frode Tiller** (Trøndelag Teater, Studioscenen):
"Helga Wendelborg er ansatt på Trøndelag Teater, og det var også på Trøndelag Teater at hun tok sin skuespillerutdannelse: Hun var elev ved teatret fra 1961 til 1964. Hun har vært ansatt på Riksteatret, men det er i Trondheim hun har hatt mesteparten av sin karriere. Hun er en allsidig kunstner med erfaring fra de fleste typer skuespill: Operette, musikaler, drama, farser, lystspill, barneteater, kabareter. I sesongen som hun gikk var hun Turid Kotum i teatrets populære dramatisering av Berlinerpoplene, og hun medvirket både i Trondheim Open I og II. Hun har også vært ansvarlig for teatrets Eventyrstunder for barn."
**Scenewebs kommentar: Heddaprisen oppga feilaktig at Wendelborg spilte Oddrun i Eplehagen av Carl Frode Tiller. Stykket Tiller skrev og Wendelborg spilte rollen Oddrun i, het Folkehelsa. Dette ble oppført samtidig som Frode Sander Øiens Eplehagen, som Wendelborg ikke spilte i.
Beste kvinnelige hovedrolle
Særlig fremragende prestasjon skal skille seg fra andre gode prestasjoner gjennom:
*håndverksmessige kvaliteter
*artistiske kvaliteter
*uforutsigbarhet.
Heddaprisene 2007 ble delt ut på Nationaltheatret 31. august.
Juryen bestod av: Thoralf Berg, IdaLou Larsen, Elisabeth Leinslie, Tom Remlov, Kristian Seltun og Anne Cath. Sommerfeldt.
Prisutdelere var Kåre Willoch, Helene Uri, Grete Faremo, Erling Lae, Paul Curran, Trond Giske, Unni Lindell, Jakob Borgen, Arnfinn Bjerkestrand og Soon-Mi Chung.
-
Birgitte Larsen
"Årets vinner er ung. Det er ikke så mange årene siden hun avsluttet sin skuespillerutdanning, men hun har allerede lydhørt og finstemt tolket både klassikere som Euripides, Ibsen, Strindberg og Lorca, og samtidsdramatikere som Lars Norén og Jon Fosse. Hun får prisen for sin fremstilling av en sky, sårbar og livsudyktig kvinne. I denne rollen var hun intens, men stillferdig, hjerteskjærende, men fri for all sentimentalitet: Tolkningen var gnistrende scenekunst, og opplevdes som ren teatermagi.
Prisen for beste kvinnelige hovedrolle går til Birgitte Larsen for tolkningen av Laura Wingfield i Glassmenasjeriet av Tennessee Williams på Nationaltheatret våren 2007."
-
Marianne Nielsen
Marianne Nielsen for rollen som Anna i Tiden er vårt hjem av Lars Norén på Den Nationale Scene, Småscenen:
"Marianne Nielsen gikk ut fra Statens Teaterhøgskole i 1984, og har siden vært tilknyttet bl.a. Trøndelag Teater og Teatret Vårt. Hun har vært ved Den Nationale Scene siden 1988. Her har hun tolket en rekke roller, hun har medvirket i Anne Pedersdotter av Hans Wiers Jenssen (1990), i Molières Tartuffe (1997), i Seks personer søker en forfatter av Luigi Pirandello og Livet x 3 av Yasmina Reza (begge 2001). I 2002 spilte hun i Blod av Lars Norén og Et vintereventyr av William Shakespeare, i 2003 i så ulike oppsetninger som musikalen I blanke messingen og Dale Wassermans Gjøkeredet. I 2004 spilte hun blant annet i Vildanden av Henrik Ibsen og i 2005 i Jon Fosses Draum om hausten og Shakespeares Macbeth. I 2001 mottok hun både Svend von Dürings ærespris og Pernillestatuetten for sitt skuespillerarbeid."
-
Birgitte Larsen
Birgitte Larsen for rollen som Laura Wingfield i Glassmenasjeriet av Tennessee Williams på Nationaltheatrets Amfiscene:
"Birgitte Larsen var bare 18 år gammel da hun kom inn på Teaterskolen ved aller første forsøk. Det var i 2000, og i 2003 startet hennes karriere på Det Norske Teatret der hun debuterte i rollen som Angel i Bikubesong. I 2004 begynte hun på Nationaltheatret der hun har vært siden, og blant annet spilt Erna i Teatermakeren av Thomas Bernhard (2004), Hedvig i Vildanden (2004), den yngste datteren i Krig av Lars Norén (2005), den andre unge kvinna i Jon Fosses Svevn (2005), og jenta i Lorcas Blodbryllup (2006). Hun har også medvirket i filmen Den brysomme mannen (2006). Birgitte Larsen har mottatt Sverre Anker Ousdals kulturstipend og Kvinesdal kommunes kulturstipend."
-
Ida Holten Worsøe
Ida Holten Worsøe for rollen som Sally Bowles i Cabaret av Masteroff/Kander/Ebb, Hålogaland Teater, Scene Vest:
"Ida Holten Worsøe er utdannet i teater og musikal ved Teaterhögskolan i Göteborg der hun gikk fra 2002 til 2005. Men før hun begynte der, gikk hun ett år på danseteaterskolen DT-Danseteater i København. Det var i 2001. Hun har vært ballettpedagog, sanglærer og instruktør. Høsten 2003 spilte hun i Appelsinene på Fagerborg av Lars Saabye Christensen på Oslo Nye Teater, og i 2004 fremførte hun 'one girl's'-musikalen Sannheten om Susi. Den hadde hun også regien på. Høsten 2004 var hun med i Jul i Blåfjell på Oslo Nye Teater, og høsten 2005 hadde hun sin første rolle på Hålogaland Teater. I 2006 ble hun nominert i Heddaklassen beste kvinnelige birolle for rollen som Marcela i den spanske klassikeren Lope de Vegas komedie, Hunden i høyet."
Beste mannlige birolle
Særlig fremragende prestasjon skal skille seg fra andre gode prestasjoner gjennom:
*håndverksmessige kvaliteter
*artistiske kvaliteter
*uforutsigbarhet.
Heddaprisene 2007 ble delt ut på Nationaltheatret 31. august.
Juryen bestod av: Thoralf Berg, IdaLou Larsen, Elisabeth Leinslie, Tom Remlov, Kristian Seltun og Anne Cath. Sommerfeldt.
Prisutdelere var Kåre Willoch, Helene Uri, Grete Faremo, Erling Lae, Paul Curran, Trond Giske, Unni Lindell, Jakob Borgen, Arnfinn Bjerkestrand og Soon-Mi Chung.
-
Pål Sverre Valheim Hagen
"Årets vinner har i løpet av kort tid markert seg som en av våre mest spennende unge skuespillere. Tidligere har han med glans tolket sterke dramatiske hovedroller, men i det siste har han utvidet sitt register til antihelter, roller der han briljerer med en høyt oppdrevet komedieforståelse og en presis og fabulerende stiliseringsevne. Han får prisen for sin fantasifulle karakterskapende evne som blant annet gir seg uttrykk i en frodig fysisk ekspressivitet.
Prisen går til Pål Sverre Valheim Hagen for sine tolkninger av Bjørn Disel i Verdas mest forelska par av Rune Belsvik, og av Hanen i Ingen skriv til obersten av Gabriel Garcia Marquez, dramatisert av Yngve Sundvor, begge på Det Norske Teatret."
-
Pål Sverre Valheim Hagen
Pål Sverre Valheim Hagen for rollene som Bjørn Disel i Verdas mest forelska par av Rune Belsvik (Det Norske Teatret, Scene 2) og Hanen i Ingen skriv til obersten av Gabriel Garcia Marquéz (Det Norske Teatret, Scene 2):
"Pål Sverre Valheim Hagen var ferdig på Teaterhøgskolen i 2003, og høsten 2003 medvirket han i to produksjoner på Det Norske Teatret: Den store kritikersuksessen Bikubesong og Tord Akerbæks dramatikerdebut, Herr Bima og herr Bramati. Våren 2004 begynte han på Hålogaland Teater der han spilte tittelrollen i Tsjekhovs Ivanov. Høsten 2004 var han Gutten i Skråninga, en samproduksjon mellom Det Norske Teatret og Hålogaland Teater, og våren 2005 gjorde han seg sterkt bemerket som Raskolnikov. Siden høsten 2006 har han vært ansatt på Det Norske Teatret."
-
Jan Gunnar Røise
Jan Gunnar Røise for rollen som Jim i Glassmenasjeriet av Tennessee Williams (Nationaltheatret, Amfiscenen):
"Jan Gunnar Røise gikk ut av Teaterhøgskolen i 2000. Samme år begynte han på Nationaltheatret, og i sine sju år på teatret har han vært med i over 20 oppsetninger. Han har blant annet spilt Tommy i Folk og røvere (2001), Benjamin i Strindbergs Påske (2002), Cherubin i Figaros byllup (2004), Herr Nilsson i Pippi Langstrømpe (2005), Ragnar Brovik i Byggmester Solness og Hjalmar Ekdal i Vildanden (begge 2006). Han har medvirket i filmer som Hawaii, Oslo, Svein og rotta og Gymnaslærer Pedersen. Til høsten spiller han flere roller i Faust, den nye Torshovgjengens første oppsetning."
-
Sverre Røssummoen
Sverre Røssummoen for rollen som Den fine herren i Våre foreldres seksuelle nevroser av Lukas Bärfuss (Den Nationale Scene, Lille Scene:
"I fjor høst kunne Sverre Røssummoen feire at han hadde vært skuespiller i 30 år, det meste av tiden på Den Nationale Scene i Bergen der han har hatt sentrale roller i blant andre Utviklinger av Klaus Rifbjerg (1979), Livet med Marilyn (1987), Cirkus av Pavel Kohout (1990), En folkefiende (2001), Gjøkeredet av Dale Wassermann (2003), Putemannen av Martin McDonagh, (2004), Draum om hausten (2005) og Macbeth (2006). Han har lest inn flere lydbøker og snart blir han kinoaktuell i Erik Richter Strands Varg Veum-film, Tornerose sov i hundre år."
Beste mannlige hovedrolle
Særlig fremragende prestasjon skal skille seg fra andre gode prestasjoner gjennom:
*håndverksmessige kvaliteter
*artistiske kvaliteter
*uforutsigbarhet.
Heddaprisene 2007 ble delt ut på Nationaltheatret 31. august.
Juryen bestod av: Thoralf Berg, IdaLou Larsen, Elisabeth Leinslie, Tom Remlov, Kristian Seltun og Anne Cath. Sommerfeldt.
Prisutdelere var Kåre Willoch, Helene Uri, Grete Faremo, Erling Lae, Paul Curran, Trond Giske, Unni Lindell, Jakob Borgen, Arnfinn Bjerkestrand og Soon-Mi Chung.
-
Sven Nordin
"Årets meget allsidige vinner lar seg like gjerne utfordre av musikaler og lystige komedier som av det klassiske repertoaret, og han har også medvirket i filmer og TV-serier. Han får prisen for sin medvirkning i en forestilling som det er meget vanskelig å tenke seg utviklet uten ham i sentrum. Hans brede følelsesregister og hans høyst personlige temperament gjorde hans rolletolkning til en strålende kunstnerisk innsats – og til en kraftprestasjon av de sjeldne!
Prisen for beste mannlige hovedrolle går til Sven Nordin for tolkningen av Isak Sellanrå i Sebastian Hartmanns og Hege Randi Tørressens dramatisering av Knut Hamsuns Markens grøde på Nationaltheatret våren 2007."
-
Kristian Fr. Figenschow jr
Kristian Fr. Figenschow jr. for rollen som pastor Manders i Gjengangere av Henrik Ibsen, Hålogaland Teater:
"Kristian Fr. Figenschow er født i 1962. Han har ingen formell teaterutdannelse, og karakteriserer seg som 'autodidakt'. Men før han i 1989 kom til Hålogaland Teater var han meget aktiv i Tromsøs revymiljø, og hadde også medvirket i den norske spillefilmen Piratene. Det er blitt flere filmer, Kristian Fr. Figenschow har spilt både i Landstrykere og i Insomnia, og han har vært med i NRK-serien Offshore. På Hålogaland Teater høstet han stor suksess i Arthur Arntzens Den fordømte nordlendingen, men han har også tolket en rekke store klassiske mannsroller: Hjalmar Ekdal i Vildanden, Versjinin i Tre søstre og Borkin i Ivanov. På Nordland Teater har han vært Holbergs Jeppe, og sammen med Ketil Høegh gjorde han stor suksess med den nordnorske versjonen av Stein i lomma. I 2005 var han nominert til Heddaprisen i kategorien Fremragende sceneprestasjon for sin tolkning av Puntila i Nessekongen Puntila på Hålogaland Teater."
-
Ola G. Furuseth
Ola G. Furuseth for rollen som Elling i Elling i nærkontakt av Ingvar Ambjørnsen på Teatret Vårt:
"Ola G. Furuseth er født i 1975, og er skuespillerutdannet fra Arts Educational School i London. Da han var ferdig med utdannelsen, startet han sin karriere på Trøndelag Teater der han blant annet har spilt i Jesper Halles 24 mislykte nordmenn og Lilleskogen, i brødrene Presnjakovs Terrorisme og i Kurt koker hodet. Våren 2006 var han Jørgen Tesman i Hedda Gabler, en oppsetningsom ble Hedda-nominert i kategorien Årets Teaterprosjekt. I høst er han tilbake på Trøndelag Teater, men i 2006/2007 gjestet han Teatret Vårt der han medvirket i Peer! og Okse og Esel før han i vår spilte tittelrollen i Elling i nærkontakt."
-
Sven Nordin
Sven Nordin for rollen som Isak Sellanrå i Markens Grøde av Hamsun/Hartmann/Tørresen på Nationaltheatret:
"Sven Nordin er født i 1957, og gikk på Statens Teaterhøgskole fra 1979 til 1981. Han debuterte som skuespiller på Oslo Nye Teater høsten 1981 i Johan Borgens Vikinger. I 1990 ble han ansatt på Nationaltheatret der han bl.a. spilte i Carmen, John Gabriel Borkman, Samfundets støtter og Romeo og Julie. Han er en meget allsidig skuespiller som også har nådd fram til et stort publikum, både i rollen som Ellings beste venn Kjell Bjarne på scenen og på lerretet, i musikaler som I blanke messingen, og ikke minst for rollen som Nils i komiserien Mot i brøstet. I høst blir han å finne på Chateau Neuf i en ny musikal, Svindlere med stil."
Beste regi
Beste regi skal skille seg fra andre gode iscenesettelser gjennom;
*valg av stil og/eller stilelementer og gjennom hvordan denne/disse er gjennomarbeidet og tilpasset i forhold til alle av forestillingens elementer
*hvordan stil og/eller stilelementer er tilpasset og bygget opp i forhold til det materialet forestillingen omhandler eller tar som sitt utgangspunkt (dramaturgi/lesning)
*stilmessig nyskaping.
Heddaprisene 2007 ble delt ut på Nationaltheatret 31. august.
Prisutdelere var Kåre Willoch, Helene Uri, Grete Faremo, Erling Lae, Paul Curran, Trond Giske, Unni Lindell, Jakob Borgen, Arnfinn Bjerkestrand og Soon-Mi Chung.
Juryen besto av Thoralf Berg, IdaLou Larsen, Elisabeth Leinslie, Tom Remlov, Kristian Seltun og Anne Cath. Sommerfeldt.
-
Øyvind Osmo Eriksen
"Våren 2005 ble årets vinner uteksaminert fra Teaterskolens regilinje, og samme vår vakte han berettiget oppsikt med sin diplomoppgave. Siden 2005 har han på den ene siden vist en gledelig evne til å få et helt ungt publikum i tale, og på den andre har han, på tampen av Ibsenåret, gitt ett av Ibsens mest spilte stykker en tolkning som er intens, original og nyskapende og samtidig 100 prosent trofast mot Ibsens tekst.
Prisen går til Øyvind Osmo Eriksen for regien av Henrik Ibsens Gjengangere på Hålogaland Teater, høsten 2006."
-
Øyvind Osmo Eriksen
Øyvind Osmo Eriksen for Gjengangere av Henrik Ibsen (Hålogaland Teater):
"Øyvind Osmo Eriksen har gått regilinjen på Statens Teaterhøgskole, og våren 2005 avsluttet han sin utdannelse med å sette opp Strindbergs Kreditorer på Nationaltheatrets Malersal, en diplomoppgave som ble lagt merke til. Siden den tid har han på Hålogaland Teater satt opp Mio min Mio og Gjengangere, og Betre utan ball på Det Norske Teatret. Øyvind Osmo Eriksen er også komponist, og har laget musikk til alle sine sceneoppsetninger hittil."
-
Torkil Sandsund
Torkil Sandsund for Tvillingar av Agota Kristof (Det Norske Teatret, Prøvesalen):
"Torkil Sandsund har regilinjen fra Statens Kunsthøgskole, og satte høsten 2005 som sin diplomoppgave opp Tennessee Williams' Kingdom of Earth på Rogaland Teater. Våren 2006 satte han opp Roland Schimmelpfennigs For en bedre verden som ble spilt tre ganger på Den Nationale Scenes Dager for samtidsdramatikk, og for tiden deltar han på Den Nationale Scenes Afghanistan-prosjekt i Kabul. Her hjemme er han en av drivkraftene bak Podium, en prøvescene for live-, lyd-, video-, og installasjonskunst, og et aktivt scenekunst-laboratorium."
-
Lars Erik Holter
Lars Erik Holter for Våre foreldres seksuelle nevroser av Lukas Bärfuss (Den Nationale Scene, Lille Scene) og Helten på den grøne øya av John M. Synge (Det Norske Teatret, Prøvesalen):
"Lars Erik Holter er utdannet skuespiller ved Statens Teaterskole og spilte blant annet en rekke roller på Nationaltheatret i 1995 og 1996. Så bestemte han seg for å bli instruktør, og han ble ferdig med regilinjen på Kunsthøgskolen i 2001. Hans diplomoppgave var Beogradtrilogien av Biljana Srbljanovic. Siden har han hatt mange regioppgaver ved blant annet Rogaland Teater (Vaktmesteren, 2004), Nationaltheatret (Det suser i sivet, 2002), Riksteatret/Nationaltheatret, (Henrik og Emilie, 2006) og Det Norske Teatret (Svart mjølk, 2005)."
Beste scenografi/kostyme/lysdesign
Beste scenografi/kostyme/lysdesign skal skille seg fra andre gode arbeider gjennom:
*konseptuell autonomi (at scenografien er et verk i seg selv) veid opp mot konseptuell funksjon (rommets dramaturgiske disposisjoner)
*relasjon til beslektede kunstformer (billedkunst, design, arkitektur)
*nyskaping, sett i forhold til scenografi- og teaterfaget selv og i forhold til beslektede kunstformer.
Heddaprisene 2007 ble delt ut på Nationaltheatret 31. august.
Prisutdelere var Kåre Willoch, Helene Uri, Grete Faremo, Erling Lae, Paul Curran, Trond Giske, Unni Lindell, Jakob Borgen, Arnfinn Bjerkestrand og Soon-Mi Chung.
Juryen besto av Thoralf Berg, IdaLou Larsen, Elisabeth Leinslie, Tom Remlov, Kristian Seltun og Anne Cath. Sommerfeldt.
-
Nora Furuholmen
"De to vinnernes nesten minimalistiske scenebilde bygger opp om regissørens intensjoner og tydeliggjør dem. Et velkjent drama utspiller seg i tidløse omgivelser med skuespillere i stiliserte kostymer: Alt som ikke er tvingende nødvendig for handlingens fremdrift er borte fra scenen der en raffinert veksling mellom lys og skygge gjør scenografiens bærende element til selve symbolet for dramaet det både avslører og tildekker.
Årets vinnere er Nora Furuholmen og Joakim Moe Røisland for scenografi, kostymer og lysdesign til Gjengangere på Hålogaland Teater."
-
Joakim Moe Røisland
"De to vinnernes nesten minimalistiske scenebilde bygger opp om regissørens intensjoner og tydeliggjør dem. Et velkjent drama utspiller seg i tidløse omgivelser med skuespillere i stiliserte kostymer: Alt som ikke er tvingende nødvendig for handlingens fremdrift er borte fra scenen der en raffinert veksling mellom lys og skygge gjør scenografiens bærende element til selve symbolet for dramaet det både avslører og tildekker.
Årets vinnere er Nora Furuholmen og Joakim Moe Røisland for scenografi, kostymer og lysdesign til Gjengangere på Hålogaland Teater."
-
Kari Gravklev
Kari Gravklev for scenografi og kostymer til Tvillingar (Det Norske Teatret, Prøvesalen):
"Kari Gravklev begynte sin karriere på Hålogaland Teater der hun var fra 1973 til 1979. I dag er hun en av våre mest kjente, anerkjente og brukte scenografer. Hun har hatt oppdrag ved omtrent alle norske institusjonsteatre, men også for frigrupper, for film og fjernsyn. For ikke å snakke om åpningsseremonien under OL på Lillehammer.
I fjor Seks personer søker en forfatter, Jon Fosses Eg er vinden, og Negre og hunder i kamp. I høst har hun allerede rukket å sette sitt preg på to av sesongens viktige og høyst forskjellige forestillinger: Måken på Det Norske Teatret og Vinterforvaring på Nationaltheatrets Amfiscene**. En klassiker og et samtidsdrama, en stor scene og en liten: Kari Gravklev er en mangesidig kunstner."
**Korreksjon fra Sceneweb: Både Måken på Det Norske Teatret og Vinterforvaring på Nationaltheatrets Amfiscene fant sted i 2003, ikke i 2007.
-
Nora Furuholmen
Nora Furuholmen og Joakim Moe Røisland for scenografi og lysdesign til Gjengangere (Hålogaland Teater):
"Nora Furuholmen er utdannet møbeldesigner fra Kunsthøgskolen i Oslo 2002-2005. Hun har vært representert ved utstillinger i New York, Washington, Tokyo og København, og har mottatt flere priser for sin møbeldesign. Hun har også bred erfaring som scenograf og kostymedesigner, blant annet fra produksjonen Bullshot Crummond på Rogaland Teater (2001/2002), Mio min Mio på Hålogaland Teater (2006), og Betre utan ball på Det Norske Teatret (2007).
Lysdesigner Joakim Moe Røisland har vært lysdesigner blant annet på Nationaltheatrets Ashes to Ashes, Kreditorer og Melancholia (alle 2005). Han leder nå firmaet www.medvind.no, og har jobbet med utstillinger, messer, installasjoner, kunstprosjekter og events."
-
Joakim Moe Røisland
Nora Furuholmen og Joakim Moe Røisland for scenografi og lysdesign til Gjengangere (Hålogaland Teater):
"Nora Furuholmen er utdannet møbeldesigner fra Kunsthøgskolen i Oslo 2002-2005. Hun har vært representert ved utstillinger i New York, Washington, Tokyo og København, og har mottatt flere priser for sin møbeldesign. Hun har også bred erfaring som scenograf og kostymedesigner, blant annet fra produksjonen Bullshot Crummond på Rogaland Teater (2001/2002), Mio min Mio på Hålogaland Teater (2006), og Betre utan ball på Det Norske Teatret (2007).
Lysdesigner Joakim Moe Røisland har vært lysdesigner blant annet på Nationaltheatrets Ashes to Ashes, Kreditorer og Melancholia (alle 2005). Han leder nå firmaet www.medvind.no, og har jobbet med utstillinger, messer, installasjoner, kunstprosjekter og events."
-
Ida Müller
Ida Müller for scenografi og kostymer til Et dukkehjem (Vegard Vinge og Ida Müller):
"Ida Müller har diplomeksamen i scenografi fra Berlin. Hun har vist egne arbeider i Oslo og Berlin, samt jobbet som assistent ved teater- og operascener i Wiesbaden, Dresden, Los Angeles, Warszava, Berlin, Oslo og Hamburg. For tiden forbereder hun og Vegard Vinge premieren på sin versjon av Gjengangere på Black Box Teater."
Særlig faglig innsats
I denne klassen offentliggjør juryen ingen nominasjoner. Kriteriene er åpne.
Heddaprisene 2007 ble delt ut på Nationaltheatret 31. august.
Prisutdelere var Kåre Willoch, Helene Uri, Grete Faremo, Erling Lae, Paul Curran, Trond Giske, Unni Lindell, Jakob Borgen, Arnfinn Bjerkestrand og Soon-Mi Chung.
Juryen besto av Thoralf Berg, IdaLou Larsen, Elisabeth Leinslie, Tom Remlov, Kristian Seltun og Anne Cath.Sommerfeldt.
-
Per Christian Revholt
"Enkelte oppsetninger krever ikke bare en spennende regi, dyktige skuespillere, oppfinnsomme scenografer, presise lysdesignere og flinke teknikere. En helt annen, og meget selvstendig, kunstnergruppe har i visse tilfeller avgjørende betydning for resultatet. Årets vinnere har mange ganger tidligere gledet publikum med enestående musikalitet. I år viste de seg nok en gang som meget stilsikre og dristige musikere. Med lydhørhet for alle tekstens nyanser, og lojalitet overfor både dramatiker og komponist gjorde årets vinnere Tolvskillingsoperaen til en helstøpt musikalsk opplevelse i beste Brecht-tradisjon.
Per Christian Revholt og Ket Iren Lødemel får prisen for musikalsk arrangering og fremførelse av Kurt Weills musikk i produksjonen som var et samarbeid mellom Riksteatret og Teatret Vårt."
-
Ket Iren Lødemel
"Enkelte oppsetninger krever ikke bare en spennende regi, dyktige skuespillere, oppfinnsomme scenografer, presise lysdesignere og flinke teknikere. En helt annen, og meget selvstendig, kunstnergruppe har i visse tilfeller avgjørende betydning for resultatet. Årets vinnere har mange ganger tidligere gledet publikum med enestående musikalitet. I år viste de seg nok en gang som meget stilsikre og dristige musikere. Med lydhørhet for alle tekstens nyanser, og lojalitet overfor både dramatiker og komponist gjorde årets vinnere Tolvskillingsoperaen til en helstøpt musikalsk opplevelse i beste Brecht-tradisjon.
Per Christian Revholt og Ket Iren Lødemel får prisen for musikalsk arrangering og fremførelse av Kurt Weills musikk i produksjonen som var et samarbeid mellom Riksteatret og Teatret Vårt."
Årets barne- og ungdomsforestilling
Årets barne- og ungdomsforestilling skal skille seg fra andre barne- og ungdomsforestillinger gjennom:
*kvalitet på bakgrunn av teatermediets egenart, både i valg av stilelementer og dramaturgi
*kommunikasjon med målgruppen
*valg av stoff.
Heddaprisene 2007 ble delt ut på Nationaltheatret 31. august.
Prisutdelere var Kåre Willoch, Helene Uri, Grete Faremo, Erling Lae, Paul Curran, Trond Giske, Unni Lindell, Jakob Borgen, Arnfinn Bjerkestrand og Soon-Mi Chung.
Juryen besto av Thoralf Berg, IdaLou Larsen, Elisabeth Leinslie, Tom Remlov, Kristian Seltun og Anne Cath. Sommerfeldt.
-
Betre utan ball
"Med utgangspunkt i en virkelighet som målgruppen kjenner seg igjen i, og uten noensinne å løfte en formanende og politisk korrekt pekefinger, tar årets vinner opp et høyst aktuelt og engasjerende spørsmål i vårt konsensusbaserte samfunn: retten til å være annerledes. Forestillingen bruker enkle virkemidler og har et sprelsk overskudd. Den respekterer sitt publikum, og lar seg ikke friste til pinlig voksenfrieri. Derfor begeistrer den også den aldersgruppen den er ment for.
Årets vinner er Betre utan ball av Glenn Belden, regi Øyvind Osmo Eriksen, Det Norske Teatret, Scene 2, våren 2007."
-
Natta
Natta av Wolf Erlbruch, regi Alex Scherpf (Agder Teater):
"Natta av den populære tyske barnebokforfatteren Wolf Erlbruch, hadde urpremiere på Agder Teater i mars i år. Den er fortellingen om lille Truls som vil ut i verden selv om det er natt, og trekker med seg sin motvillige far. Natta var beregnet for barn fra tre år og oppover, og den turnerer i høst med Den Kulturelle Skolesekken i Agder."
-
Store Stemme - eit spel om fred
Store stemme av Geirdis Bjørlo, produsert i samarbeid med Figurteatret i Nordland:
"Oppsetningen bygger på selvbiografien til indianerhøvdingen Lange Lanse. Den griper direkte inn i de problemer som er knyttet til vår tids kulturkollisjoner, og er fortalt i et scenespråk som gjør dette forståelig for barn og ungdom. Store Stemme var på turné for Figurteateret i Nordland i 2006 og 2007, og turnerer i høst for Hordaland Teater."
-
Betre utan ball
Betre utan ball av Glenn Belden, regi Øyvind Osmo Eriksen. (Det Norske Teatret, Scene 2):
"Nytt norsk barnestykke om å våge å gå sine egne veier."
Aftenposten
"Historien er realistisk og viser en verden fylt med motstand fra både jevnaldrende og voksne (...) en forestilling som med varme humor og alvor tar opp identitetsutvikling og konflikthåndtering i en sosial kontekst."
Dagsavisen
"Betre utan ball et godt barnestykke (...) befriende at Glenn Belden våger å ta opp et problem som mobbing uten å løfte en formanende og politisk korrekt pekefinger."
idalou.no.
Årets debutant
I denne klassen offentliggjør juryen ingen nominasjoner. Kriteriene er åpne.
Heddaprisene 2007 ble delt ut på Nationaltheatret 31. august.
Prisutdelere var Kåre Willoch, Helene Uri, Grete Faremo, Erling Lae, Paul Curran, Trond Giske, Unni Lindell, Jakob Borgen, Arnfinn Bjerkestrand og Soon-Mi Chung.
Juryen besto av Thoralf Berg, IdaLou Larsen, Elisabeth Leinslie, Tom Remlov, Kristian Seltun og Anne Cath.Sommerfeldt.
-
Alexander Rybak
"Sin unge alder til tross - han har nettopp fylt 21 år - har årets debutant allerede rukket å vinne konkurranser, motta priser, delta på festivaler og turnere i inn- og utland. Han kommer likevel inn under kategorien 'debutant', fordi han hittil ikke har market seg på teaterscenen. Dét gjorde han for første gang i vinter, i en rolle der han foruten å briljere musikalsk, imponerte og sjarmerte med sin spontane spilleglede og sitt utrolige sceniske nærvær.
Årets debutant er Alexander Rybak for hans innsats som Spelemannen i Spelemann på taket, Oslo Nye Teater, våren 2007."
Årets teaterprosjekt
Årets teaterprosjekt skal skille seg fra andre forestillinger gjennom:
*aktualitet
*format
*kontekst
*begivenhet.
Heddaprisene 2007 ble delt ut på Nationaltheatret 31. august.
Prisutdelere var Kåre Willoch, Helene Uri, Grete Faremo, Erling Lae, Paul Curran, Trond Giske, Unni Lindell, Jakob Borgen, Arnfinn Bjerkestrand og Soon-Mi Chung.
Juryen besto av Thoralf Berg, IdaLou Larsen, Elisabeth Leinslie, Tom Remlov, Kristian Seltun og Anne Cath.Sommerfeldt.
-
Markens grøde
"Årets teaterprosjekt skal naturligvis være en god forestilling. Men årets teaterprosjekt skal dessuten være en begivenhet i seg selv, og fremstå i en original form. Årets vinner tilfredsstiller alle disse kravene fullt ut: Oppsetningen bryter med den velkjente psykologiske realismen, og tar i bruk totaliteten av teatrets virkemidler. På eminent vis innfrir den alle våre bangeste anelser mens den gjennom sitt kunstneriske overskudd etablerer direkte kontakt med teatersalongen, og tar publikum med storm.
Årets vinner er Markens grøde, Nationaltheatret, våren 2007, i regi av Sebastian Hartmann."
-
Ifigeneia
Ifigeneia av Finn Iunker, Verk Produksjoner/Black Box Teater:
"Ifigeneia har blitt en besnærende teaterperformance med mye på hjertet."
Dagsavisen
"Aktuelt antikrigsteater"
Klassekampen
"Det tydelige politiske engasjementet til skuespillerne og regissør gir en friksjon til det ironisk finslepne ved Iunkers tekst og gjør forestillingen åpen og inkluderende."
Norsk Shakespeare- og Teatertidskrift
-
Markens grøde
Markens Grøde av Hamsun/Hartmann/Tørressen, regi Sebastian Hartmann (Nationaltheatret, Hovedscenen):
"Instruktør Sebastian Hartmann okkuperer Nationaltheatret med ømhet og naziflagg. Måtte Markens grøde være begynnelsen på en ny æra. (...) Jeg sier det igjen: Med Markens grøde har Nationaltheatret trådd over en terskel. Man er blitt vant til en søvndyssende stemning under lysekronene, men hoppla! - med ett våkner de norske zombier til liv under lorgnetten.”
Morgenbladet
"Hamsuns ødemarksdrama har fått et moderne uttrykk og en sterk visuell innpakning på Nationaltheatret. (...) Markens grøde er blitt en Hamsun med underteksten vrengt ut. Fysisk og upolert."
Aftenposten
"Storslått, morsom, vill og gal Markens grøde på Nationaltheatret,"
NRK P2
-
Tilfellet Torgersen
Tilfellet Torgersen av Jens Bjørneboe, regi Moqi Simon Trolin, Teater Ibsen:
"Karakterene tegnes klart, men blir stereotyper. Så om stoffet er sterkt og formen spennende, blir oppsetningen litt for tydelig. Like fullt: Torgersen-saken blir vi aldri ferdig med."
Aftenposten
"Teaterforestilling om et mulig justismord kunne fort blitt en tørr affære, men på Teater Ibsen sitter publikum som spikret til stolene under den intense forestillingen"
Telemarksavisa
"I sannhet engasjert og lidenskapelig politisk teater, og det gjør oppsetningen til et uvanlig og interessant innslag i vår følelsesmessig detacherte tid."
Klassekampen