Lars Erik Holter

Lars Erik Holter (født 15. mai 1965) er en norsk regissør og tidligere skuespiller.

Lars Erik Holter er utdannet skuespiller ved Statens Teaterhøgskole og spilte blant annet en rekke roller på Nationaltheatret i 1995 og 1996.

Så bestemte han seg for å bli instruktør, og han ble ferdig med regilinjen på Kunsthøgskolen i 2001. Hans diplomoppgave var Beogradtrilogien av Biljana Srbljanovic.

Siden har han hatt mange regioppgaver ved blant annet Rogaland Teater (Vaktmesteren, 2004, Skatten på sjørøverøya, 2007), Nationaltheatret (Det suser i sivet, 2002), Riksteatret/Nationaltheatret, (Henrik og Emilie, 2006), Det Norske Teatret (Svart mjølk, 2005, Sonen, 2003) og Oslo Nye Teater (Edvard Munch - Alfa og Omega, 2009, og Zuperhelt 1-2, 2012).

Informasjon

(Objekt ID 2602)
Objekttype Person
Født 15. mai. 1965
Funksjoner Regissør, Skuespiller
Nasjonalitet Norsk
Kjønn Mann
Les mer

Lars Erik Holter ble nominert til Heddaprisen 2007 i kategorien beste regi for Våre foreldres seksuelle nevroser av Lukas Bärfuss på Den Nationale Scene, og Helten på den grøne øya av John M. Synge på Det Norske Teatret.

Lars Erik Holter hadde takket ja til stillingen som teatersjef for Det Norske Teatret og skulle egentlig begynne i stillingen 1. januar 2010, men sommeren 2009 sa han fra seg jobben. I stedet ble Vidar Sandems sjefsperiode forlenget ut 2010, før Erik Ulfsby begynte i stillingen.

Holter oppga to grunner til å trekke seg: Familiære hensyn (familien ventet sitt første barn) og økonomiske vanskeligheter (inkludert nedbemanning) ved teatret. Begge deler var ukjent for ham da han søkte om og fikk jobben i 2008.

Lars Erik Holter har undervist på skuespillerlinjen på Kunsthøgskolen i Oslo (tidligere Statens Teaterhøgskole), og var også med på å utforme denne linjens studieplan.

Lars Erik Holter, Ingrid Weme Nilsen og ensemblet fikk Heddaprisen 2020 i klassen for beste scenetekst for sin bearbeidelse av Henrik Ibsens Villanden, spilt under tittelen VillandaDet Norske Teatret (2020). Holter regisserte produksjonen, som også ble nominert i klassen for beste forestilling for ungdom.

Heddajuryen oppga følgende begrunnelse for prisen til Lars Erik Holter, Ingrid Weme Nilsen og ensemblet:

"En scenetekst kan være så mye: Det kan være manuset til en dramatiker, det kan være en disposisjon til improvisasjon over et tema, det kan være bearbeiding av en allerede eksisterende klassiker. Kategorien er like vid som scenekunsten selv.

De beste scenetekstene frigjør energi, kraft og lekenhet i scenerommet, hos skuespillerne, i prøvesituasjonen og i salen, under forestilling. De beste scenetekstene viser oss verden og på en ny måte, og viser samtidig scenekunstnerne vei.

Årets beste scenetekst er et slikt arbeid. Den er på sitt vis både en bruksanvisning og et kunstverk, samtidig er den et samarbeidsprosjekt mellom regissør, dramaturg og skuespillerne selv. De har flyttet inn i en klassiker og både gjort den til sin egen – og til vår."

KILDER:

Heddaprisen

Det Norske Teatret

Heddaprisen, www.heddaprisen.no, 16.07.20, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2020

Heddaprisen, heddaprisen.no, 21.09.2020, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2020

Utdanning

Skuespillerstudiet, Statens Teaterhøgskole.

Regilinjen på Kunsthøgskolen (uteksaminert i 2001).

Tilknyttet (1)
Verk (1)
Tittel Publiseringsdato Rolle
Testosteron Manus – Forfatter
Utmerkelser - Tildelinger (1)