Tittel (26) Filtype Publiseringsdato Last ned
Artikkel av Anitta Suikkari i Spillerom om Sampo Teaters produksjon "Vargbruden" (1988) pdf 1989 Last ned
Artikkel av Tore Svarverud i Tromsø om Sampo Teater og Totalteatrets produksjon nitusenByen (1989) pdf 27. nov. 1989 Last ned
Artikkel i Nordlys av Skjalg Andreassen om Sampo Teater og Totalteatrets produksjon nitusenByen (1989) pdf 27. nov. 1989 Last ned
Flyer til Sampo Teater og calbmis produksjon "Antoine ja Bás-Prinssas" (1997) pdf 1997 Last ned
Flygeblad for Sampo Teaters produksjon "Arnaqar" (1992) pdf 1992 Last ned
Flygeblad fra Sampo Teater, Totalteatret, Nordland Teater og Tromsø Danseteaters samproduksjon Salmo Salar (1991). pdf jan. 1992 Last ned
Flygeblad fra Sampo Teaters produksjon "Fru Larsen" gjestespill i Tromsø november 1987 pdf 1987 Last ned
Forestillingsprogram for Sampo Teater og Beaivváš Sámi Našunálateáhters produksjon Duste Dievddu! (1998) pdf 1998 Last ned
Forestillingsprogram for Sampo Teaters produksjon Vargbruden (1988) pdf 22. sep. 1988 Last ned
Presseskriv om tildeling av Scenarioprisen 1989 pdf 27. nov. 1989 Last ned
Program for Sampo Teater og Beaivváš Sámi Našunálateáhters samproduksjon "Kajakkvinnen" (2001) pdf 28. jun. 2001 Last ned
Program for Sampo Teater og Totalteatrets produksjon "nitusenByen" (1989) pdf 21. mai. 1989 Last ned
Program for Sampo Teater og Totalteatrets samproduksjon "Jessica" (1993) pdf 27. okt. 1993 Last ned
Program for Sampo Teater og calbmis produksjon "Antoine ja Bás-Prinssas" (1997) pdf 1997 Last ned
Program for Sampo Teaters produksjon "Kalevala" (1984) pdf 9. apr. 1984 Last ned
Program for samproduksjonen Sezuan (1991) pdf 9. mar. 1991 Last ned
Teatersentrums Forestillingskatalog 1988 pdf 1988 Last ned
Teatersentrums Katalog 1989 pdf 1989 Last ned
Teatersentrums Katalog 1990 pdf 1990 Last ned
Teatersentrums Katalog 1991 pdf 1991 Last ned
Teatersentrums Katalog 1992 pdf 1992 Last ned
Teatersentrums Katalog 1993 pdf 1993 Last ned
Teatersentrums Katalog 1994 pdf 1994 Last ned
Teatersentrums Katalog 1996 pdf 1996 Last ned
Teatersentrums Katalog 1997 pdf 1997 Last ned
Teatersentrums Katalog 2000 pdf 2000 Last ned

Sampo Teater

Sampo Teater ble etablert i Oslo i 1983 av Anitta Suikkari og Mette Brantzeg. Sampo Teater brukte teatret som bilde på vår tid, med orientering mot menneskers historie, myter og røtter - eller mangelen på disse. I 1988 flyttet Suikkari og Brantzeg Sampo Teater til Tromsø.

Sampo Teater hentet sitt navn fra det finske nasjonaleposetKalevala. Sampo er utømmelighetskilden som alle kriger om i Kalevala. På havets bunn står den og maler salt og sølv i det uendelige. 

Billedkunstner Erik Annar Evensen var Sampo teaters faste scenograf, fra 1984 som medlem i kunstnergruppa Lambretta i Oslo,  fra 1988 – 93 da Sampo Teater hadde base i Tromsø

Informasjon

(Objekt ID 2274)
Objekttype Organisasjon
Organisasjonstype Teatergruppe
Hovedfokus Teater
Etablert 1983
Epost filmform@frisurf.no
Uttrykksformer Teater

Kontaktinformasjon

Adresse Postboks 303, 9520
E-post filmform@frisurf.no
Telefon 78485327
97986169

Annen informasjon

Organisasjonsform Stiftelse
Les mer

Gruppens første produksjon Kalevala (1984) var en dramatisering av dette store finske nasjonaleposet – iscenesatt som en soloforestilling med Suikkari på scenen og Brantzeg som regissør. Kalevala, som de fleste av Sampo Teaters produksjoner, ble godt tatt imot av anmelderne. Erik Pierstorff skrev i Dagbladet (11.05.1984): «Kalevala åpnet for meg en verden av poesi og natur, av mytologi og anekdote, som var helt ny. […] Jeg vet få skuespillere som står så totalt inne for det hun gjør, fysisk og åndelig, som denne unge finske skuespillerinnen.” Det var spesielt Suikkaris spill og gruppens tverrkunstneriske tilnærming til teatret som ble trukket frem av anmelderne. Elisabeth Rygg kommenterte det siste i sin anmeldelse i Arbeiderbladet (nå: Dagsavisen) (12.05.1984): «Et ambisiøst prosjekt – en fantastisk opplevelse. […] det er nettopp samarbeidet mellom skuespiller, instruktør, lys, lyd, scenografi og musikk som skaper den sterke, spennende og sjeldne helheten.»

Sampo Teater fortsatte sitt arbeid med soloforestillinger som var særpreget av en tverrkunstnerisk tilnærming; Fru Larsen (1986), Vargbruden (1988), Arnaqat (1992). Ifølge anmelderne var det først og fremst Suikkaris skuespillerkunst som bergtok publikum. Men regissørens grep om helheten ble også trukket frem av flere med kommentarer som ”intelligent”, ”stor kunst”, ”dristig og ærlig”, ”stor klarhet og dyp forståelse”.

Sampo Teater er også kjent for sine samarbeidsproduksjoner. Deres første samarbeid var med Bikuben Musikkteater i Oslo i 1987. Sammen iscenesatte de to gruppene Baal av Bertolt Brecht.

Etter dette, nærmere bestemt i januar 1988, flyttet Suikkari og Brantzeg Sampo Teater til Tromsø. Suikkari grunngir dette i en artikkel i Spillerom nr. 2-3 1989: ”Vi var kommet til et punkt hvor vi måtte flytte fra Oslo, vekk fra den undertrykkende maktmekanismen, det rådende kultursynet og fortielsene som holdt på å gjøre oss paranoide. Gjennom flere gjestespill til Tromsø og erfaringer fra Finnmark på turné, visste vi at det i Nord-Norge fantes et publikum som ennå ikke hadde mistet sin evne til opplevelse, begeistring og selvstendig tenkning. Vi hadde opplevd et publikum som villig tok imot vår ”ikke-lineære” dramaturgi.”

I Tromsø var de aller fleste produksjonene til Sampo Teater samarbeidsproduksjoner med andre grupper og institusjoner; bl.a.  TotalteatretHålogaland TeaterBeaivváš Sámi Našunálateáhter,Tromsø Danseteater og Stellaris DansTeater.

Den første suksessen i Tromsø ble nitusenByen som hadde urpremiere 21. mai 1989. I samarbeid med Totalteatret utviklet de en forestilling som utforsket personers vilkår i byen og hvordan de påvirker naturen rundt. nitusenByen vant Scenarioprisen ’89 for beste sceniske enakter. Juryens begrunnelse var som følger: «Dette er en helstøpt forestilling som forener eksistensielt alvor med deilig teatral humor. Vi så en naken menneskelighet og et varmt nærvær: scenografi, dramaturgi, lys, tekst, lyd og fremførelse – ja, regien – alt føyet seg inn i en gripende helhet. Juryen opplevde at denne forestillingen deres var spesifikt lokalt og som samtidig spente mot det universelle. Det var som en hel landsdel kom seilende mot oss med hud og hår, bærsj og angst og kjærlighet.»

En muligens enda større suksess (dog ikke prisvinnende) kom i 1991. Da produserte Sampo Teater Brechts Det gode mennesket fra Sezuan i samarbeid med Hålogaland Teater, Beaivváš Sámi Našunálateáhter og Studio Teater. Sezuan var en utendørsforestilling som hadde premiere på Finnmarksvidda, med store iskulisser lys- og lydsatt i den iskalde vinternatten. Harriet Eide skrev i Dagbladet (11.03.1991): «I sin kunstnerisk mektige ramme, skapt av is og snø på Finnmarksvidda av den samiske kunstneren Aage Gaup, vil oppsettingen fryse seg fast i hukommelsen som en sjelden og verdifull opplevelse. […] Forestillingen blir grensesprengende i sitt uttrykk, total gjennom lyd og lysdesign (Arvid Esperø og Kristin Bredal), lydbilder ved Jan Garbarek og Astor Piazzolla og ikke minst gjennom Inghild Karlsens kostymer, et mesterverk i sort og hvitt.» Jan Erik Teigen skriver også om det uforglemmelige ved det audiovisuelle uttrykket i denne forestillingen (Nordlands Framtid, 11.03.1991): «Scenografien er verd et helt kapittel for seg. Den kan ikke sammenlignes med noe jeg har sett tidligere. […] Det fargerike lysets spill mot ismassivet forsterket den trolske og nifse stemning i handlingen. Det samme gjorde lydbildene til Jan garbarek og Astor Piazolla. Pumpet ut gjennom store høytalere som nærmest var gjemt bort i skogen, for at lyden skulle komme  allesteds fra. […] Et mer spennende teaterprosjekt enn dette er aldri presentert på Nordkalotten.»

I 1992 trakk Mette Brantzeg seg ut som Daglig leder og Makka Kleist kom inn. Sampo Teater bestod da av Kleist og Anitta Suikkari. De arbeidet videre med både samarbeidsproduksjoner og soloer. Brantzeg fortsatte som regissør på flere av disse produksjonene.

I 1994 kom neste storsatsing som var nok et Brecht-stykke; Mor Courage og barna hennes – i samarbeid med Hålogaland Teater, Totalteatret, Tromsø Danseteater,  Stellaris Danseteater og Beaivváš Sámi Našunálateáhter.

De tre siste produksjonene produserte Sampo Teater i samarbeid med Beaivváš Sámi Našunálateáhter: i 1997 Antoine ja Bás-Prinssas, i 1998 Duste Dievddu!og i 2001 Kajakkvinnen.


KILDER:

Mette Brantzeg, epost, div. datoer

Sampo Teaters privatarkiv. Giver: Anitta Suikkari, 15.05.2009.

Utmerkelser - Tildelinger (1)
Egne produksjoner (19)
Tittel Premiere
Kajakkvinnen – 28. jun. 2001
Duste Dievddu! – 9. okt. 1998
Antoine ja Bás-Prinssas – 10. jun. 1997
Historien om den lille mannen – 4. sep. 1996
Deilige dage – 15. nov. 1995
Mor Courage og barna hennes – 25. jun. 1994
Jessica – 27. okt. 1993
Arnaqat – 13. sep. 1992
Salmo Salar – 18. okt. 1991
Sezuan – 9. mar. 1991
Mens vi vente – 1991
Juleforestillingen – 1990
nitusenByen – 21. mai. 1989
Mens vi vente... – 1989
Vargbruden – 22. sep. 1988
De hjemløses jul – des. 1987
Baal – 23. feb. 1987
Fru Larsen – 2. des. 1986
Kalevala – 9. mai. 1984
Tilknyttede personer (3)
Makka Kleist – Kunstnerisk leder (fra 1992)
Anitta Suikkari – Kunstnerisk leder (fra 1983)
Mette Brantzeg – Daglig leder (fra 1983 til 1992)