Heddaprisen 2004
Beste regi
Beste regi skal skille seg fra andre gode iscenesettelser gjennom:
*valg av stil og/eller stilelementer og gjennom hvordan denne/disse er gjennomarbeidet og tilpasset i forhold til alle av forestillingens elementer.
*hvordan stil og/eller stilelementer er tilpasset og bygget opp i forhold til det materialet forestillingen omhandler eller tar som sitt utgangspunkt (dramaturgi/lesning).
*stilmessig nyskaping.
-
Gábor Zsámbéki
"Årets vinner er en regissør med lang erfaring, et teatermenneske som med like stor nysgjerrighet og entusiasme har blåst nytt liv i klassikerne og presentert nye, aktuelle dramatikere. Årets vinner har selv uttalt at det viktigste elementet i teatret er skuespilleren, og i oppsetningen som vedkommende hedres for i dag, er regien nettopp styrt inn mot å bringe skuespilleren i sentrum.
Hovedrolleinnehaveren, ja, naturligvis, men også oppsetningens biroller - alle virker like viktige for regissøren, og spiller dermed en avgjørende rolle for tilskuerens opplevelse av de mange lag i den vittige, barokke og krevende teksten.
Årets vinner er ungarske Gábor Zsámbéki for hans stramme, men fantasieggende versjon av Thomas Bernhards Teatermakeren på Nationaltheatret."
-
Kjetil Bang-Hansen
Kjetil Bang-Hansen for Festen av Vinterberg/Rukov/Hansen på Nationaltheatrets hovedscene:
"Helt siden han i 1962 gikk ut av Teaterhøgskolen har Kjetil Bang-Hansen vært en sentral aktør i norsk teater. I dag er han fast instruktør og kunstnerisk rådgiver på Nationaltheatret der han i høst gleder publikum med to glimrende, men svært forskjellige oppsetninger, Festen og Hakkebakkeskogen.
Han begynte sin teaterkarriere som skuespiller og instruktør ved ulike norske teatre, og han har vært rektor ved Statens teaterskole, og teatersjef for flere av våre største scener: Rogaland Teater, Den Nationale Scene, Nationaltheatret og Oslo Nye Teater. Kjetil Bang-Hansen har vært instruktør ved de fleste norske teatre, og han har også vært gjesteregissør i Polen, Danmark, Frankrike og USA.
I fjor mottok han Heddaprisen for beste regi for Hvem er Ernest? på Nationaltheatret."
-
Alexander Mørk-Eidem
Alexander Mørk-Eidem for Måken av Anton Tsjekhov på Det Norske Teatrets hovudscene:
"Helt siden han i 1998 avsluttet regiutdanningen på Statens Teaterhøgskole, har Alexander Mørk-Eidem vært en av de mest profilerte og interessante unge norske regissører - og en av de mest brukte. Her hjemme har han satt opp på Rogaland Teater og på Trøndelag Teater, på Det Norske Teatret og på Nationaltheatret. Han har satt opp Shakespeare og Jon Fosse, Tennessee Williams og Tsjekhov, men også Astrid Lindgren og Thorbjørn Egner. Han har også hatt store oppgaver på Det Kongelige Teater i København og på Stadsteatret i Stockholm, som han nå er tilknyttet.
Han fikk Heddaprisen for beste regi i 2000 for Ingenting om nattergalen av Tennessee Williams på Det Norske Teatret, og hans oppsetning av Mikhail Bulgakovs Flugten på Det Kongelige Teater ble i år kåret til årets forestilling i Danmark."
-
Gábor Zsámbéki
Gábor Zsámbéki for Teatermakeren av Thomas Bernhard på Nationaltheatrets amfiscene:
"Ungarske Gábor Zsámbéki er født i 1953. Fra 1974 til1978 ledet han Csiky Gergely-teatret i landsbyen Kaposvár, og gjorde dette teatret til ett av de viktigste i Ungarn. Han var sjefinstruktør for Nasjonalteatret i Budapest fra 1978 til 1982. Da grunnla han Katonateatret som han siden har ledet. Siden 1979 underviser han i regi og skuespillerkunst ved Teaterhøgskolen i Budapest. Han er nylig gjenvalgt for tredje gang som formann for Den Europeiske Teaterunion.
I Norge har han på Rogaland Teater satt opp Molières Den Gjerrige i 1998, Büchners Woyzeck i 1999 og Ibsens Hedda Gabler i 2003, på Nationaltheatret Molières Tartuffe (2001), Lille Eyolf (2002) og Teatermakeren av Thomas Bernhard i 2004. Even Stormoen vant Heddaprisen for fremragende sceneprestasjon for sin tolkning av Harpagon i Zsámbékis oppsetning av Den gjerrige, og Zsámbéki ble selv nominert i klassen for beste regi."
Beste scenografi/kostyme/lysdesign
Beste scenografi/kostyme/lysdesign skal skille seg fra andre gode arbeider gjennom:
*konseptuell autonomi (at scenografien er et verk i seg selv) veid opp mot konseptuell funksjon (rommets dramaturgiske disposisjoner.
*relasjon til beslektede kunstformer (billedkunst, design, arkitektur).
*nyskaping, sett i forhold til scenografi- og teaterfaget selv og i forhold til beslektede kunstformer.
-
Ingrid Nylander
"Årets Heddapris går til en kunstner som har en stilsikker og overlegen forståelse for at teatret også er det visuelles kunst, og som evner å tilpasse sitt frodige talent til høyst ulike ufordringer. Det har prisvinneren vist gjennom sine overbevisende bidrag til de mest forskjellige oppsetninger.
Vedkommende får prisen i år for sin avgjørende medvirkning til å gjøre forestillingen til en fryd for øyet, og for å ha tilført den en friskhet og en energi som viser hvor sentralt den visuelle kommunikasjonen står i scenekunsten.
Prisen går til Ingrid Nylander for hennes kostymer til La Cage aux Folles på Oslo Nye Teater."
-
Ingrid Nylander
Ingrid Nylander for kostymene til La Cage aux Folles på Oslo Nye Teater:
"Ingrid Nylander har hovedfag i kostyme fra Institutt for klær og kostymer på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole (1991). Hun var kostymeassistent for Kari Gravklev til åpnings- og avslutningskonserten under OL på Lillehammer i 1994.
Hun er en av våre mest brukte kostymetegnere, og for å nevne en del av hennes viktigste oppgaver har laget kostymene til Jakten på Nyresteinen i 1994, Den Gjerrige på Rogaland Teater i 1997, Hamlet på Nationaltheatret i 1998, Romeo og Julie på Den Nationale Scene i 1999, Kong Lear også på Den Nationale Scene i 2000, Jeppe på berget i 1999 og Antons Villfaring i 2002."
-
Ellen Ruge
Ellen Ruge for lysdesignen til Vinterforvaring på Nationaltheatrets Amfiscene:
"Ellen Ruge er født i Oslo i 1960. Hun er utdannet stillbildsfotograf på Fotoskolan i Stockholm (1982) og videofotograf ved Videoakademin, Göteborg 1986. Hun har vært yrkesaktiv som lyssetter i Stockholm og resten av Norden siden midten av 1980-årene, og har lyssatt teater, utstillinger, opera og ballett.
Av regissører hun har arbeidet med er Terje Mærli, Mats Ek, Suzanne Osten, Ragnar Lyth, Leif Stinnerbom og Ole Anders Tandberg, blant andre oppsetninger hans Kjæm ailler att på Nationaltheatret i 2001."
-
Stephan Østensen
Stephan Østensen for scenografien til Byggmester Solness på Trøndelag Teaters Studioscene:
"Stephan Østensen er født i Trondheim, og utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole, og Statens Kunstakademi. Siden 1992 har han virket som frittstående scenograf i Norge og i Europa. Han har også vært regissør for dans-, teater og filmoppsetninger. Han har lenge samarbeidet nært med Jo Strømgren, og laget blant annet scenografien til Maskuline Mysterier, A dance tribute to the art of football og Gorri Gorri.
Han hadde også scenografien til Jo Strømgrens høyst personlige oppsetning av Når vi døde våkner under Ibsenfestivalen 2002, og til hans like personlige utgave av Nøtteknekkeren som hadde premiere i Wien i vinter. Stephan Østensen er nå bosatt i Barcelona."
Særlig faglig innsats
I denne kategorien offentliggjør juryen ingen nominasjoner.
Kriteriene er åpne.
-
Jesper Halle
"Mange ulike yrkesgrupper bidrar hver på sin måte til at teatret beholder sitt unike grep på publikum, og mange gjør en særlig fremragende innsats innfor andre felt enn de fire-fem etablerte kategoriene. Det er for også å kunne hedre disse gruppene at Heddajuryen har laget prisen åpen klasse - særlig faglig innsats.
Årets vinner tilhører en kunstnergruppe som er uunnværlig for at teatret skal fornye seg og utvikle seg videre, og vedkommendes verker har i løpet av sesongen som har gått, vært en viktig del av repertoaret på Trøndelag Teater. Årets vinner er dramatiker, og verket vedkommende får prisen for er en mørk og foruroligende tekst, som ved et originalt dramatisk grep overbevisende gjenskaper barndommens tilsynelatende så uskyldige verden.
De fleste har vel gjettet det nå: Prisen går til dramatiker Jesper Halle for Lilleskogen, uroppført på Trøndelag Teater."
Særlig fremragende sceneprestasjon
Særlig fremragende prestasjon skal skille seg fra andre gode prestasjoner gjennom:
*håndverksmessige kvaliteter.
*kunstneriske kvaliteter.
*uforutsigbarhet.
-
Jan Grønli
"Årets vinner er en skuespiller som gjennom mange år har satt sitt umiskjennelige preg på en rekke av teatrets markante skikkelser, samtidig som skuespillerens personlighet aldri har tatt overhånd i tolkningen: På dramatikerens premisser går årets vinner alltid i dybden på sine personer, og får dem til å fremstå rett og slett som mennesker, motsetningsfylte, gåtefulle og helstøpte.
I årets vinnertolkning viser skuespilleren den fulle kraften av sitt håndverk. Den er en enestående rolle fra dramatikerens hånd, og det er en enestående skuespillerprestasjon: En personlig og kompromissløst gjennomført karakter, basert på en høyt intellektuell og kunstnerisk treffsikker rolleforståelse. Årets vinner har fått mange priser tidligere, men er hittil aldri blitt nominert til Hedda. I år får han prisen for fremragende sceneprestasjon for sin tolkning av Bruscon i Teatermakeren som gikk på Nationaltheatret i vår.
Årets vinner er: Jan Grønli."
-
Jan Grønli
Jan Grønli for rollen som Bruscon i Teatermakeren på Nationaltheatret, Amfiscenen:
"Jan Grønli var ansatt ved Den Nationale Scene fra 1971 til 1977, på Rogaland Teater fra 1977 til 1989, og på Nationaltheatret fra 1989 til 1991. Siden har han vært tilknyttet Det Norske Teatret, og har også hatt engasjementer ved Riksteatret. I 2004 har han gjestet Nationaltheatret i rollen som Bruscon i Teatermakeren av Thomas Bernhard.
Han har spilt Sofokles og Shakespeare, Ibsen og Lars Norén, Holberg og Jon Fosse. Han hadde regien på kultforestillingen Werther, som han også dramatiserte sammen med skuespiller Hallvard Holmen. Han er kjent fra flere spillefilmer som Svarte pantere, Lakki og sist Jonny Vang.
Jan Grønli er blitt hedret med Aksel Valdemars Minnepris (1994), Radioteatrets Blå Fugl (1995), Aase Byes legat (1997) og Hulda Garborgs pris (2000). Men dette er første gangen han er Heddanominert."
-
Mia Gundersen
Mia Gundersen, for rollen som Evita i Evita på Rogaland Teater:
"Mia Gundersen er født i Stavanger, og åtte år gammel debuterte hun på Rogaland Teaters barneteater der hun var aktiv til hun fylte 15 år. Hun ønsket å bli skuespiller, men startet sin karriere som artist. Hennes første store teaterrolle var Eliza i My Fair Lady på Rogaland Teater, og hun er i dag en av Norges store musikal-skuespillere.
Hun har vært Sugar i musikalen av samme navn og Sally Bowles i Cabaret, og hun var med i Det Norske Teatrets populære Musikal Musical. Men hun har også gjort suksess med monologen Gelsomina som hun oppdaget på Teaterfestivalen i Avignon, og umiddelbart sikret seg rettighetene til."
-
Bjarte Hjelmeland
Bjarte Hjelmeland, for rollen som Jeppe i Jeppe på Bjerget, Nationaltheatret:
"Bjarte Hjelmeland gikk ut av Teaterhøgskolen i 1991, og har siden vært tilknyttet Nationaltheatret, samtidig som han har hatt oppdrag ved de fleste norske teatre. Fra 1996 til 1998 var han med i Torshovgruppen der han gjorde stor suksess med Bernard-Marie Koltès' monolog, Natt, rett før skogene som han framførte i en av byens trikker.
Han ble Heddanominert i 2002 for rollen som Fabian Fest i Hva dere vil eller Helligtrekongersaften på Nationaltheatret, og samme år for rollen som Steinar i musikalen Antons villfaring på Det Norske Teatret. Han er for øvrig vokalist i eget countryband, han også hatt regiansvar for flere oppsetninger, og samtidig med at han var Jeppe på Nationaltheatret, spilte han 42 forskjellige roller i stykket Helt besatt på Smuget i Oslo, i regi av Toralv Maurstad.
Bjarte Hjelmeland har mottatt Per Aabels ærespris i 1995, Radioteatrets Blå Fugl for sin tolkning av tittelrollen i Henrik Ibsens Brand (2000), Hotel Continentals skuespillerpris 2004 for sin tolkning av Jeppe i Jeppe på Bjerget, og Aase Byes pris for 2004."
Årets debutant
I denne kategorien offentliggjør juryen ingen nominasjoner.
Kriteriene er åpne.
-
Lasse Kolsrud
"Årets debutant er ingen nykommer i teaterverdenen. Vedkommende har oppholdt seg der en god stund, og har på mange måter gjort seg bemerket. Men da som skuespiller. Det er første gangen årets debutant skaper en hel forestilling fra bunnen av. Og ikke en hvilken som helst forestilling, men en oppsetning som kritikerne har satt stor pris på, og som publikum har elsket.
Den har gått for fulle hus siden høsten 2003, den skal opp igjen i høst, og den har til og med beveget seg utenbys: Reisen til Vestlandet ble en opplevelse de som var med på, sent vil glemme Som sitt svennestykke mestret årets debutant den vanskelige oppgaven å holde orden på hele 18 skuespillere - og en hund.
For de som ennå ikke har gjettet det: Årets debutant er Lasse Kolsrud for dramatisering og regi av Bikubesong på Det Norske Teatret."
Årets forestilling
Årets forestilling skal skille seg fra andre forestillinger gjennom:
*aktualitet.
*format.
*kontekst/begivenhet.
-
Purpur og gull - eller seksten sanger søker en historie
"Årets forestilling var en enestående publikumsuksess. Den begeistret og den moret, men den nølte heller ikke med å gripe tak i noen av menneskelivets alvorligste utfordringer. Og det klarte den lekende lett og ubesværet, og best av alt - uten noensinne å falle i sentimentalitetens og platthetens felle. En god, effektiv og oppfinnsom regi, et ensemble som med ekte gjøglerglede lekte seg gjennom sine skikkelser, og en uventet kanondebutant med en spilleglede og et overskudd som tok publikum med storm.
Når man legger til at forestillingen hadde en solid lokal forankring samtidig som den var universell, og at den faktisk var så populær at den skal opp igjen på teatret i høst, vil flere kanskje ha gjettet at årets forestilling er Purpur og gull på Trøndelag Teater i regi av teatersjefen selv, Catrine Telle, og med Bjarne Brøndbo, Harald Brenna, Helle Ottesen, Øyvind Brandtzæg og Ingrid Bergstrøm i rollene."
-
Festen
Festen på Nationaltheatret:
"En sviende sterk sammensatt skjebnefortelling. Det tragiske familiedramaet om fedrenes synder sitter godt, regien er effektiv og ensemblet utmerket."
Elisabeth Rygg, Aftenposten
-
Bikubesong
Bikubesong på Det Norske Teatrets Scene 2:
"Dette er en stor, norsk satsing fra Det Norske Teatret, og det er blitt en stor, menneskelig, varm og sår suksess."
Andreas Wiese, Dagbladet
-
Purpur og gull - eller seksten sanger søker en historie
Purpur og gull på Trøndelag Teaters Gamle Scene:
"Med smittende spilleglede tar hverdagsskildringen av og blir en både løssluppen og vemodsfylt rytmefest i Purpur og gull."
Martin Nordvik, Adresseavisen