Tittel (2) | Filtype | Last ned |
---|---|---|
Katalog for Norway Now. USA (2021) | Last ned | |
Teatersentrums Katalog 2000 | Last ned |
Jo Strømgren Kompani
Målsetningen til Jo Strømgren Kompani, etablert i 1998, er å produsere et vidt spekter av innovative og inspirerende forestillinger av Jo Strømgren for nasjonale og internasjonale spillesteder.
JSKs nye hjemmescene i Oslo er Operahuset. En langsiktig avtale sikrer omlag 20 forestillinger i året, fordelt på repertoar og premierer. Dette sammenfaller med Jo Strømgrens utnevnelse som huskoreograf for Nasjonalballetten.
Identiteten til kompaniets forestillinger formes av medlemmenes engasjement, som med sine fysiske forutsetninger gir kreativitet til det koreografiske materialet. Kompaniet har utviklet seg raskt til å bli et av de ledende innen samtidsdans i Norge.
Informasjon
(Objekt ID 269)Objekttype | Organisasjon |
Også kjent som | JSK |
Organisasjonstype | Kunstnergruppe, Produksjonsselskap |
Hovedfokus | Tverrkunstnerisk, Dans, Undervisning, Teater, Internasjonalt arbeid |
Etablert | 15. okt. 1998 |
Epost | mail@jskompani.no |
Nettsted | Jo Strømgren Kompani |
Uttrykksformer | Tverrkunstnerisk, Dans, Teater |
Kontaktinformasjon
Adresse | Øvre Slottsgate 3, 0157 Oslo |
E-post | mail@jskompani.no |
Annen informasjon
Organisasjonsform | Stiftelse |
Org nr. | 980 233 464 |
Medlem av | Danse- og teatersentrum (DTS) |
Filosofien bak Jo Strømgren Kompani:
"Et generelt pessimistisk syn på verden danner grunnlaget for kompaniet. Humanistiske verdier og sunn fornuft er tilsynelatende i oppløsning, globalt så vel som nasjonalt. Imidlertid er kompaniet vel kjent med at teatret er en mikroskopisk aktør i den universale sammenheng, med praktisk talt ingen innflytelse av betydning i de store spørsmål. Men hvor marginal man enn er, er ideen om å bidra til det bedre like gyldig som den alltid har vært. Derfor definerer kompaniet ydmykt sin ambisjon: Vi er en fjert i universet på søken etter å nagle gjennomført trist menneskelig oppførsel.
Som innbyggere i et heller lite land, ser ikke kompaniet noe poeng i å kommunisere kun med et lokalt segment som deler en stor andel felles synspunkter og meninger. Kompaniet er derfor dedikert til en global arena og bestemt på å utnytte internasjonalt mangfoldige spenninger.
Den kunstneriske ambisjonen har alltid vært å presentere tankevekkende sammenhenger. Provokasjon fører som regel til avvisning og kos fører ingen steder, men mellom de to finnes mange måter man kan narre folk til å se, innrømme og reflektere over ubehagelige og viktige spørsmål. Universell, grenseløs kommunikasjon kan ofte bli sett som en utopisk klisjé, men forsøket og den mulige oppnåelsen trenger ikke føre til et kunstnerisk kompromiss. Geografisk og kulturell kompetanse er nødvendig, det samme er en intelligent tilnærming til temaene vi velger å granske. Skarpe kanter kan bli enda skarpere hvis de mellomkulturelle anstrengelsene er tatt på alvor. Kompaniets suksess, med kontroversielle oppsetninger i 50 land, har bevist at dette er en legitim ambisjon.
Kompaniet følger ingen bestemt metode, men forsøker å ta opp eksisterende fortellerteknikker og å smelte dem sammen i en bestemt stil hvor det personlige standpunktet er gitt høyeste prioritet. Budskap er viktigere enn form. Samtidig er kompaniet ivrig etter å utforske nye teknikker som mangler i teatret for øvrig. Som en konsekvens har forskning på abstrakte språk (kaudervelsk) blitt noe av en merkevare for kompaniet.
Profilen tilhører et uavhengig kompani. Prinsippet om å være lite, men effektivt, er viktig. Det samme er å beholde fleksibiliteten, evnen til å overraske og ikke for å glemme, det evige spørsmålet om å ta kunstnerisk risiko. Økende troverdighet og status på den internasjonale arena har gitt kompaniet mange sjanser til å bli en institusjon. De negative sidene av en slik fast, konvensjonell status har ført til at vi har avslått. Uavhengighet innebærer ikke noen form for mangel på profesjonalitet eller kompetanse. Snarere tvert imot."
Kilde:
Jo Strømgren Kompani, jskompani.no, 01.08.2010, http://jskompani.no/eng/pages/8-philosophy
Tittel | Premiere |
---|---|
Ministeriet for uforløste følelser | – 13. okt. 2021 – Göteborgsoperans Danskompani |
CZTERDZIESCI | – 29. sep. 2013 – Polski Teatr Tańca |
CZTERDZIESCI | – 5. jun. 2013 – Polski Teatr Tańca |
Naboen | – 11. mar. 2010 – Nordisk Film AS |
The European Lesson | – 2. jun. 2009 – FringeArts |
The European Lesson | – 31. aug. 2008 – FringeArts |
Mot Moskva | – aug. 2003 – Nordisk Film AS |
Unreleased tracks | – |
Anne Cecilie Bodin Larsen | – Daglig leder (fra 2018) |
Jo Strømgren | – Kunstnerisk leder |
Sunniva Steine | – Daglig leder ( til 2018) |
Åslaug Løseth Magnusson | – Prosjektleder |
Guri Glans | – Produksjonsleder |