Tittel (21) Filtype Last ned
Anmeldelse av Elisabeth Leinslie i Dagsavisen av Grusomhetens Teaters produksjon Teateret & Vitenskapen (2007). pdf Last ned
Flygeblad for Grusomhetens Teaters produksjon I is another - Rimbaud i Afrika (2017) pdf Last ned
Program for Grusomheten Teaters produksjon For å gjera slutt på Guds dom (1993) pdf Last ned
Program for Grusomheten Teaters produksjon Fred (1992) pdf Last ned
Program for Grusomheten Teaters produksjon Revolusjonærende Budskap (2013). pdf Last ned
Program for Grusomheten Teaters produksjon Svanhild (2014). pdf Last ned
Program for Grusomheten Teaters produksjon Thomasevangeliet (2004) pdf Last ned
Program for Grusomhetens Teaters produksjon "Peer Gynt" (2002) pdf Last ned
Program for Grusomhetens Teaters produksjon "Poesier" (2000) pdf Last ned
Program for Grusomhetens Teaters produksjon Alaska (2001). pdf Last ned
Program for Grusomhetens Teaters produksjon Amazonas (2011) pdf Last ned
Program for Grusomhetens Teaters produksjon De Vises Sten (1997) pdf Last ned
Program for Grusomhetens Teaters produksjon Den stygge andungen (2006) pdf Last ned
Program for Grusomhetens Teaters produksjon Dukkehuset (2003) pdf Last ned
Program for Grusomhetens Teaters produksjon Siste Sang (2009) pdf Last ned
Program for Grusomhetens Teaters produksjon Sort Sol (1999) pdf Last ned
Program for Grusomhetens Teaters produksjon Teateret & Vitenskapen (2007) pdf Last ned
Program for Grusomhetens Teaters produksjon Vegen til himmelen (1995) pdf Last ned
Program for Grusomhetens Teaters produksjon What a glorious day! (2011) pdf Last ned
Program for Grusomhetens Teaters produksjon Woyzeck (1996) pdf Last ned
Program for minneforestillingen "Storyteller" (1995) pdf Last ned

Grusomhetens Teater

Grusomhetens Teater ble etablert som egen teatergruppe i 1989 av kunstnerisk leder og grunnlegger Lars Øyno. Siden 2002 har Grusomhetens Teater hatt egen scene i Hausmannsgate 34 i Oslo.

Grusomhetens Teater lager forestillinger innenfor den fysiske tradisjon og henter grunnleggende inspirasjon fra Antonin Artauds visjoner for et anatomisk teater.

Informasjon

(Objekt ID 137)
Objekttype Organisasjon
Organisasjonstype Teatergruppe
Hovedfokus Teater
Etablert 1989
Epost larsoyno@online.no
Nettsted Grusomhetens Teater
Uttrykksformer Teater

Kontaktinformasjon

Adresse Peter Aas' vei 4A, 0667 Oslo
E-post larsoyno@online.no
Telefon (+47) 91 32 56 39

Annen informasjon

Organisasjonsform Enkeltpersonsforetak/ENK
Org nr. 974 907 283
Medlem av Danse- og teatersentrum (DTS)
Les mer

Grusomhetens Teater ble grunnlagt i en tid der norsk dramatisk kunst tilsynelatende hadde tatt farvel med avant garde-teatret, og kompaniet er i dag vidt anerkjent for sitt gripende, i sannhet originale teaterspråk (ifølge Dagbladet) som skinner gjennom som mer sannferdig enn mesteparten av de andre tilbudene i teater- og kulturindustrien (ifølge Klassekampen).

Grusomhetens Teater speiler Artaud i sin ambisjon om ikke bare å gjengi realistisk virkelighet så den kan gjenkjennes, men å berette om den kjerne av liv som ligger i enhver genuin erfaring. Grusomhetens Teater har utviklet sin egen versjon av den anatomiske tradisjonen og har som mål å forene modernismens ideal om det rene teatret og et mer sosialt ansvarlig litterært teater.

Selv om det i kompaniets produksjoner tas utgangspunkt i et dramatisk verk eller en litterær tekst, ansees ikke ordet som det sentrale og det blir ofte borte i det totale scenebildet. Slik utgjør kroppens musikalitet et universelt styrende prinsipp for oppsetningene.

Tematisk har Grusomhetens Teaters arbeid, ved siden av sin gjennomførte interesse for de marginalisertes eksistens i samfunnet, de siste årene konsentrert seg om anatomien i det selvdestruktive og meningsløse i vårt vestlige samfunn av i dag, og om gjenopplivningen av humanistiske temaer med utgangpunkt i de grunnleggende prinsippene innsikt og empati.

Med den hensikt å rive ned murene mellom teatret og publikum, og mellom det tilsynelatende anarkistiske universet Artaud og hans motstandere levde i, bringer regissør Lars Øyno ofte inn samtidige så vel som historiske, teoretiske så vel som kunstneriske referanser. Disse skal hjelpe til med å klargjøre og gyldiggjøre budskapet.

Regissør Lars Øyno har holdt forelesninger og styrt verksteder både i og utenfor Norge, og kompaniet samarbeider ofte med andre teatergrupper og institusjoner.

Fjeldfuglen av Grusomhetens Teater ble nominert til Heddaprisen 2009 i kategorien for årets teaterbegivenhet.

Grusomhetens Teater er støttet av Norsk Kulturfond/Norsk Kulturråd.

Kilde:

Grusomhetens Teater, grusomhetensteater.no, 15.08.2010, http://www.grusomhetensteater.no/

Coproduksjoner
Tittel Premiere
Mortgage – 25. apr. 2019 – David Glass Ensemble, Created a Monster
Tilknyttede personer
Lars Øyno – Kunstnerisk leder