Kritikerprisen 2016/17
Kategorier
(3)Dansekritikerprisen
-
Carte Blanche
"Ouizguens Jerada er helt i tråd med Hooman Sharifi og Carte Blanches ønske om å arbeide med koreografer som har en sterk driv og vilje til å snakke om identitet, nasjonalitet, grense, kjønn, mangfold, minoritet, felleskap og empati. Dette er også særlig aktuelt med arbeider som inkluderer land vi vanligvis oppfatter som perifere i vår bevissthet. Carte Blanche har gjort verden større for oss med Bouchara Ouizguens Jerada. Derfor fortjener denne koreografien utført av dansere på et svært høyt kunstnerisk og teknisk nivå Dansekritikerprisen 2016/2017."
Fullstendig tale kan leses på Norsk Kritikerlags hjemmeside.
-
Mette Edvardsen
For Oslo, premiere på Black Box Teater 9. mars 2017
-
Carte Blanche
For Jerada, premiere på Den Norske Opera & Ballett 9. februar 2017
-
Norsk landskapsteater
For Lulleli for Fruholmen fyr på Ingøy, Finnmark 13. august 2016
Musikk-kritikerprisen
NOMINERTE:
Trond Reinholdtsen: Ø, Oslo, 4.–6. juli 2016
Lise Davidsen: Ariadne auf Naxos, NOSO, 17.–23. mars 2017
Cikada: Piano, Violin, Viola, Cello, Ultimafestivalen, 12. september 2016
VINNER:
Lise Davidsen: Ariadne auf Naxos, NOSO, 17.–23. mars 2017
-
Trond Reinholdtsen
Ø, Oslo, 4.–6. juli 2016
Teaterkritikerprisen
-
Morten Traavik
"Det er en stor glede å tildele årets kritikerpris til Morten Traavik – og konstellasjonen Traavik. info - for årets definitivt mest spektakulære teaterprosjekt. Århundrets rettssak - som gikk av stabelen under festivalen Barents Spektakel i Kirkenes, over tre ettermiddager på rad, fra 9. til 11. februar.
I en omtale av forestillingen, skrev jeg at Traavik tar konfliktene der det brenner, og gir dem det formatet de trenger. Det gjelder både symbolsk og konkret – Århundrets rettssak utspilte seg i et utendørs amfiteater som var bygget av 190 tonn is. Isen hadde kunstneren Peder Isdal og teamet hentet fra Andrevannet, like ved Kirkenes. Og det slo visstnok alle størrelsesrekorder for isskulpturer, både i Norge og Norden. Men Århundrets rettssak var en dobbel iscenesettelse. På den ene siden gjenopplivet den det greske konseptet om teatret som nasjonal dannelsesinstitusjon og offentlig diskusjonsrom. På den andre siden lå debattrommet på is – og kom til å smelte. Man trengte ikke å være bibelkyndig for å skjønne skriften på veggen. Mens vi snakker, smelter polene."
Fullstendig tale kan leses på Norsk Kritikerlags hjemmeside.
-
Traavik.Info
"Det er en stor glede å tildele årets kritikerpris til Morten Traavik – og konstellasjonen Traavik. info - for årets definitivt mest spektakulære teaterprosjekt. Århundrets rettssak - som gikk av stabelen under festivalen Barents Spektakel i Kirkenes, over tre ettermiddager på rad, fra 9. til 11. februar.
I en omtale av forestillingen, skrev jeg at Traavik tar konfliktene der det brenner, og gir dem det formatet de trenger. Det gjelder både symbolsk og konkret – Århundrets rettssak utspilte seg i et utendørs amfiteater som var bygget av 190 tonn is. Isen hadde kunstneren Peder Isdal og teamet hentet fra Andrevannet, like ved Kirkenes. Og det slo visstnok alle størrelsesrekorder for isskulpturer, både i Norge og Norden. Men Århundrets rettssak var en dobbel iscenesettelse. På den ene siden gjenopplivet den det greske konseptet om teatret som nasjonal dannelsesinstitusjon og offentlig diskusjonsrom. På den andre siden lå debattrommet på is – og kom til å smelte. Man trengte ikke å være bibelkyndig for å skjønne skriften på veggen. Mens vi snakker, smelter polene."
Fullstendig tale kan leses på Norsk Kritikerlags hjemmeside.
-
Line Heie Hallem
For rollen som piloten i forestillingen Rekyl på Teater Innlandet, premiere 8. september 2016
-
Morten Traavik
For Århundrets rettssak, premiere i Kirkenes 9.–11. februar 2017
-
Goksøyr & Martens
For 11 år, premiere på Det Norske Teatret 23. mai 2017
-
Traavik.Info
For Århundrets rettssak, premiere i Kirkenes 9.–11. februar 2017