Arne Nøst

Arne Nøst (født i Levanger 17. juli 1962) er en norsk billedkunstner, scenograf og teatersjef. Nøst var teatersjef ved Rogaland Teater i perioden 2009-2018, fra 2020 har han vært teatersjef ved Riksteatret.

Arne Nøst er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim -85 og Statens Kunstakademi 1985-86 og 1987-88.

I 2023 ble han nominert til Beste scenografi og kostymedesign sammen med kostymedesigner Helena Marie Andersson, for Catch-22 av Joseph Heller, regi Yngve Sundvor – Rogaland Teater – av Heddaprisen.

Informasjon

(Objekt ID 1459)
Objekttype Person
Født 17. jul. 1962
Funksjoner Scenograf, Teatersjef, Billedkunstner
Nasjonalitet Norsk
Kjønn Mann
Address Stavanger
Les mer

Som billedkunstner har Arne Nøst hatt en rekke separatutstillinger, og han har hatt mange utsmykningsoppdrag. Han har også illustrert flere bøker, blant annet Den Norske Bokklubbens  utgave av Den unge Werthers lidelser.

Siden 1988 har han vært tegner i Dagbladet,og han har hatt ansvaret for scenografien til så ulike oppsetninger som Kirsebærhaven (Den Nationale Scene), Få meg på, for faen (Det Norske Teatret) og Bollywood Ibsen - Fruen fra det indiske hav (Oslo Nye Teater).

1. januar 2009 begynte han i stillingen som sjef for Rogaland Teater.

Arne Nøst ble nominert til Heddaprisen 2009 i klassen for beste visuelle design for sin scenografi til Pan, Hålogaland Teater.

Arne Nøst ble nominert til Heddaprisen 2014 i kategorien for beste scenografi/kostymedesign for scenografien til Shockheaded Peter av Julian Crouch og Phelim McDermott, regi Erik Ulfsby, produsert av Det Norske Teatret.

Kilde:

Heddaprisen, heddaprisen.no, 05.09.2023
https://www.heddaprisen.no/vinnere/2023

Arne Nøst, Christina Lovery og Jill Tonje Holter mottok Heddaprisen 2019 i klassen for beste scenografi/kostymedesign for scenografi, kostymedesign og masker til The Mute, Stavanger Symfoniorkester. Nøst regisserte produksjonen sammen med Christian Eriksen, og den fikk også prisen for årets forestilling.

Heddajuryen oppga følgende begrunnelse for prisen til The Mute:

"Godt teater er et fint samspill mellom flere kunstarter. Sesongen 2018-2019 har bydd på flere oppsetninger hvor forholdet mellom de ulike elementene er godt balansert, og hvert og ett av dem får komme til uttrykk uten å dominere, men i stedet bygger opp under helheten. Den produksjonen juryen særlig har festet seg ved, utmerker seg ved stor originalitet og godt spill, ved å utnytte scenerommet på en særegen måte, ved en helt spesiell scenografi, virkningsfull lyssetting, en svært gjennomtenkt bruk av video og en musikk som står perfekt til forestillingens tematikk og visuelle stil."

Heddajuryen oppga følgende begrunnelse for prisen til Arne Nøst, Christina Lovery og Jill Tonje Holter:

"Prisen gis for en visuell helhet som på en sober måte lar hele scenerommet få komme til orde og samtidig gir fokuspunkt for utøverne og publikum på et nærmest minimalt omdreiningspunkt. Sårbarheten i livet fanges opp gjennom en kjærlighetshistorie, og hovedinstallasjonen i scenografien fungerer både som lerret for omgivelser og livets gang, samt sentrale symboler i forestillingen, som hjerte, sommerfugl og dirigentpodium. Stumfilmens virkemidler kommer til uttrykk i enkle og samtidig elegante, til dels overdimensjonerte, kostymer og effektfull bruk av masker, og når orkesteret etter hvert utfolder seg som rekvisitter og aktiv del av handlingen, vises paletten for den grafiske notasjonen seg som livet og kjærligheten selv, og går utover det forutsigbare."

KILDER:

Heddaprisen

Store Norske Leksikon, http://snl.no/Arne_N%C3%B8st

Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.05.2014, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1215

Heddaprisen, www.heddaprisen.no, 16.10.19, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2019

Sceneweb om Heddaprisen, www.sceneweb.no, 16.10.19, https://sceneweb.no/nb/awarding/93019/Heddaprisen_2019-2019

Utdanning

19??-1985 Kunstakademiet i Trondheim, Norge

1985-86, 1987-88. Statens Kunstakademi, Oslo, Norge

Tilknyttet (2)