Kritikerprisen 2012/13
Kategorier
(2)Dansekritikerprisen
-
Kjersti Engebrigtsen
"Fragile er et prosjekt og en forestilling der blinde og svaksynte danser sammen med funksjonsfriske. Kjersti Kramm Engebrigtsen er initiativtager til prosjektet, og hun har laget Touched, den første av tre koreografier som sammen utgjør den helaftens forestillingen Fragile. Sammen med koreografene Ana Rita Barata fra Portugal, Ajjar Ausma fra Estland og Isabel Jones fra England har hun med støtte fra EUs kulturprogram skapt et prosjekt for undervisning i og utvikling av danseriske metoder for blinde og svaksynte. Samarbeidet, som startet i 2011, munnet ut i en forestilling med verk av de tre førstnevnte koreografene med premiere i Lisboa i april i år.
Fragile er blitt en forestilling som engasjerer på flere plan og gjennom ulike uttrykk. Kjersti Kramm Engebrigtsens Touched er preget av god fremdrift der det lenge er usikkert hvem av de seks danserne som er synshemmet. Det blir fort klart at synshemmingen er en ressurs som gir mulighet for nærhet og berøring. Med Touched setter hun tonen for en lavmælt forestilling. Prosjektets tittel peker på den synshemmedes sårbarhet («Fragile»), men paradokset er at det å bli ledet og støttet gir trygghet og selvtillit. Gjennom berøringen finner intimiteten og tilliten et vakkert uttrykk. Så ender det da også med at den synshemmede danseren erobrer rommet på egen hånd."
Fullstendig tale kan leses på Norsk Kritikerlags hjemmeside.
-
Kjersti Engebrigtsen
Kjersti Kramm Engebrigtsen for prosjektet Fragile.
-
Cina Espejord
Cina Espejord for koreografien til Over hodet under huden, oppført av Nasjonalballetten ved Den Norske Opera & Ballett, april 2013
Teaterkritikerprisen
-
Tore Vagn Lid
"Forestillingen, som hadde premiere på Nationaltheatret i februar, er et sjeldent eksempel på hvordan teaterrommet kan fungere som en refleksjons- og diskusjonsarena, uten å gå på kompromiss med den kunstneriske kvaliteten.
(...)
Statistikken over arbeidsløse og hjemløse, og ikke minst – selvmordsstatistikken, gis ansikter og stemmer. Men de fungerer samtidig også som representanter for en større gruppe, og slik behandler forestillingen temaer som avmakt og sosial krise både intellektuelt og emosjonelt, og peker framover og bakover i tid. Gjennom en uhyre skarp presisjon beholder forestillingen både klarhet og kompleksitet, og balanserer empati og avstand, slik at man som tilskuer holder en dyp konsentrasjon fra start til slutt."
Fullstendig tale kan leses på Norsk Kritikerlags hjemmeside.
-
Tore Vagn Lid
Tore Vagn Lid for regi av Kill them all!
-
Marit Moum Aune
Marit Moum Aune for regi av Stort og stygt og Scener fra et ekteskap
-
Sigrid Strøm Reibo
Regissør Sigrid Strøm Reibo og ensemblet for Når enden er god er allting godt