Tittel Filtype Publiseringsdato Last ned
Program til Statens teaterhøgskole sommerteater Den magiske timen 1992 pdf 1992 Last ned

Gjertrud Jynge

Også kjent som: Gjertrud Louise Jynge

Gjertrud Louise Jynge (1966) er en norsk skuespiller. Gjertrud Jynge er født i 1966, og gikk på Statens Teaterhøgskole fra 1990 til 1993. Samme år ble hun ansatt på Rogaland Teater der hun debuterte som Hedvig i Vildanden og deretter spilte Nora i Et dukkehjem, begge i regi av Jan Håkanson.

I 1996 ble hun ansatt på Det Norske Teatret der hun har vært siden. Her har hun blant mange andre roller vært Milja i Oskar Braatens Ungen, Klytaimnestra i Aiskhylos’ Orestien og Johanna i Taus musikk av Lars Norén.

Hun har medvirket i musikaler som Evig ung og Which Witch, hun har vært Den grønnkledde og Anitra i Peer Gynt, og Markisa i Kjærleiken overraskar igjen. Hun har også spilt i flere filmer og TV-serier, og i 1996 fikk hun Anders Jahres pris for yngre kunstnere.

Informasjon

(Objekt ID 2962)
Objekttype Person
Også kjent som Gjertrud Louise Jynge
Født 18. okt. 1966
Funksjoner Skuespiller
Nasjonalitet Norsk
Kjønn Kvinne
Les mer

Gjertrud Jynge vant Heddaprisen 2012 i kategorien for beste kvinnelige birolle for rollen som Christine Mannon i Sorga kler Elektra, regi Eirik Stubø, og for rollen som Maria Steuber i Tida og rommet, regi Erik Ulfsby, begge Det Norske Teatret.

Heddajuryen ga følgende begrunnelse:

"Årets vinner har nå i mange år imponert med sine prestasjoner i store, små og mellomstore roller innen alle scenekunstens sjangere: komedien, musikalen, samtidsdramatikken og klassikerne. Når hun nå mottar Heddaprisen er det nettopp fordi hun er slik en allsidig skuespiller som lekende lett veksler mellom å være sjarmerende, vittig, hysterisk, forførende, kjærlighetshungrende, distansert, fornem og dypt ulykkelig.

Prisen får hun for originale, personlige tolkninger av Maria Steuber i Tida og rommet og for portrettet av en kvinne som hat og kjærlighet driver til de ytterste grenser, Christine Mannon i Sorga kler Elektra, begge Det Norske Teatret.

Prisen for beste kvinnelige birolle/medspiller går til Gjertrud Jynge."

Gjertrud Jynge spilte volva i Robert Wilsons Edda på Det Norske Teatret i 2017. Heddaprisen 2017 i klassen for særlig kunstnerisk innsats ble gitt til et samlet skespillerensemble i denne produksjonen.

Heddajuryen oppga følgende begrunnelse for prisen til Edda-ensemblet:

"Enkelte oppdrag krever en mer dedikert tilnærming enn andre. En intens konsentrasjon. En detaljorientert presisjon. En finstemt musikalitet. Årets pris for særlig kunstnerisk innsats går til et skuespillerensemble som møtte og som mestret en slik oppgave med kraft og overbevisning. Noen av dem hadde erfaring med samme regissør og samme formspråk fra tidligere arbeid. Andre gikk inn i arbeidet med åpenhet og vilje til å lære. Sammen lyktes de i å skape en av årets mest storslagne og mest gjennomført stilbevisste scenekunstopplevelser."

Gjertrud Jynge vant både Heddaprisen 2020 i klassen for beste kvinnelige skuespiller/hovedrolle og Kritikerprisen for teater 2019/2020 for rollen som Ales i Trilogien, Det Norske Teatret.

Heddajuryen oppga følgende begrunnelse for prisen til Gjertrud Jynge:

"Årets vinner har nerve og puls og behersker rollen med intensitet fra start til mål. Med ørsmå detaljer fanger hun inn tekstens rytme og styrken i dramatikerens fortellerkraft. Stilen er gjennomført, enten den er helt lavmælt eller med høyere nyanser i stemmeleiet. Bevegelsene er ørsmå eller litt mer synlige, stemmen er hviskende, hvesende, men også rolig fortellende, kroppen er stivbeint og tung, men også oppreist og lett. Hun er den fantastiske fortelleren som ser de lange linjene i en historie om mennesker som elsket hverandre, og en ruvende kraft i forestillingen."

I sin tale ved utdelingen av Teaterkritikerprisen 2019/2020 sa Therese Bjørneboe blant annet dette om prisen til Gjertrud Jynge:

"Kritikerprisen 2020 går til hennes tolkning av Ales i Luk Percevals iscenesettelse av Trilogien på Det Norske Teatret. I Percevals dramatisering smeltes Jon Fosses enigmatiske forteller sammen med karakteren Ales fra trilogiens tredje bind. Perspektivet opphever skillet mellom ytre og indre, mellom dramatisk dialog og indre monolog, og tar oss inn i et rom hvor vi ellers er alene.

Gjertrud Jynge har ikke noen egentlig rolle i de dramatiske scenene, men bærer tyngden av det store og golde scenerommet, i den tre timer lange forestillingen – nesten helt alene. Trådene som binder henne til historien er bare hennes egne tanker, eller traumer. Det er noe rørende og svært menneskelig over den repetitive tankestrømmen til Ales, som teateranmelder Elin Lindberg skrev. Og det er en stor skuespillerprestasjon å veve det hele sammen og gi Ales en fysisk gestaltning, men uten å ta oppmerksomheten fra de bildene bevisstheten er fylt av. Tekstframføringen er i seg selv verdt prisen. Lyttende og nær og usentimental. I Jynges på mange måter kontrollerte sceneapparisjon, tilfører stemmen hennes sensualitet og varme, og en egenartet form for hudløshet. Slutten på Trilogien var sublim og Gjertrud Jynge kommer til å huskes for en skuespillerprestasjon av internasjonalt format."

KILDER:

Heddaprisen, 29.05.2012, http://heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?&mid=1031&aid=1030

Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.06.2017, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2017

Heddaprisen, www.heddaprisen.no, 16.07.20, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2020

Heddaprisen, heddaprisen.no, 21.09.2020, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2020

Norsk Kritikerlag, www.kritikerlaget.no, 30.09.20, https://kritikerlaget.no/saker/teaterkritikerprisen-2019-2020

Utdanning

Statens Teaterhøgskole fra 1990 til 1993