Cecilie Løveid

Cecilie Løveid (født 21. august 1951 i Mysen i Eidsberg og oppvokst i Bergen) er en norsk dramatiker, romanforfatter og lyriker. Hun bor nå i Bergen, etter en lang periode i København, og ved siden av å være forfatter, arbeider hun som skrivelærer ved Skrivekunstakademiet i Hordaland.

Løveid har blant mange priser mottatt Gyldendalprisen (2001), Amalie Skram-prisen (2000), den norske Ibsenprisen (for Østerrike, 1999), Doublogprisen (1990), Aschehougprisen (1984) og Prix Italia (1983), sistnevnte for hørespillet Måkespisere. Hun var festspilldikter ved Festspillene i Bergen i 1991. En teateroppsetning basert på hennes Roadkills ble nominert til Heddaprisen 2012 i klassen for beste barne- og ungdomsforestilling. Sammen med Tore Vagn Lid, mottok Cecilie Løveid Heddaprisen 2016 i kategorien for beste scenetekst for Vår ære/vår makt (Den Nationale Scene 2016).

Jon Tombre (regi) og Cecilie Løveid (tekst) fikk Kritikerprisen for teater 2013/2014 for Visning, Nationaltheatret.

Informasjon

(Objekt ID 2214)
Objekttype Person
Født 21. aug. 1951
Funksjoner Forfatter, Dramatiker
Nasjonalitet Norsk
Kjønn Kvinne
Address Bergen
Nettsted Cecilie Løveid
Les mer

Cecilie Løveids sceniske debut som dramatiker fant sted på Den Nationale Scene i Bergen med Vinteren revner i 1982. Torunn Ystaas regisserte. Samme år ble hørespillet Måkespisere, i regi av Nicole Macé og tonesatt av Synne Skouen, sendt på NRK. Macé har senere også regissert radiooppsetninger av Løveids Sapfokjolen (1985) og Fødsel er musikk (en radioteaterutgave av Balansedame, 1998).

Balansedame, regissert av Hilda Hellwig, hadde sin urpremiere på Teater Aurora i Stockholm i 1985. Året etter regisserte Bentein Baardson urpremieren på Fornuftige dyr ved Den Nationale Scene i Bergen. Anette Grønneberg hadde regi på Dobbel Nytelse, med urpremiere på Oslo Nye Teater/Centralteatret i 1988. Tiden mellom tidene (også kalt Paradisprosjektet) ble første gang vist av frigruppen Lilith Teater, med urpremiere på Black Box Teater i Oslo i 1990, regissert av Carl Jørgen Kiønig.

Det historiske skuespillet Barock Friise hadde sin urpremiere under Festspillene i Bergen i 1991, også det i regi av Kiønig. Teaterstykket Maria Q, om Maria Quisling, fikk urpremiere på Nationaltheatret i 1994, i regi av Kjetil Bang-Hansen. Rhindøtrene hadde urpremiere på Den Nationale Scene i 1996, i regi av Kai Johnsen.

Østerrike, en overmaling av Ibsens Brand, hadde urpremiere på Nationaltheatret i 1998, i regi av Jon Tombre. Tombre regisserte også Kattejomfruen for Trøndelag Teater i 2002, operaen Ophelias: Death by Water Singing, med musikk av Henrik Hellstenius og urpremiere under Ultima-festivalen i 2005, Roadkills, med urpremiere på Akershus Teater i 2011, og Visning, som ble skrevet i 2005, og som hadde sin urpremiere på Nationaltheatret i 2014.

Cecilie Løveid har skrevet flere hørespill: Mannen som ville ha alt (regi: Knut Johansen, NRK 1977), Du, bli her! (regi: Erik Blindheim, NRK 1980), Hvide Lam og Lille Tigerinde (et dokumentardrama basert på brevvekslingen mellom Ole Bull og Felicité Bull, regi: Jahn Erik Joveng, NRK 1980), Lydia (regi: Hilde Andersen, NRK 1984) og Vift (regi: Ola B. Johannessen, NRK 1985).

Hun har dessuten skrevet en rekke tekster til performancekunst og danseforestillinger.

Hennes dikt Rug fra 1983 er et av Norges mest antologiserte og gjennommanalyserte dikt. Diktsamlingene Flytterester og Nye ritualer ble begge nominert til Brageprisen, henholdsvis i 2012 og 2008.

Norsk bibliografi:

  • Skuespill 3 (Dramatikkutgivelse med skuespillene Vinteren revner, Fornuftige dyr, Dobbel nytelse, og Tiden mellom tidene eller Paradisprosjektet, Kolon, 2014)
  • Dikt 2001-2013 (Lyrikk, Kolon, 2013)
  • Flytterester (Lyrikk, Kolon, 2012)
  • Skuespill 2 (Dramatikkutgivelse med skuespillene Visning, Østerrike og Balansedame, Kolon, 2011)
  • Svartere bunader (Lyrikk, Kolon, 2010)
  • Nye ritualer (Lyrikk, Kolon, 2008)
  • Skuespill 1 (Dramatikkutgivelse med skuespillene Barock Friise, Maria Q og Rhindøtrene, Kolon, 2007)
  • Befri vårt daglige liv (Dobbeltutgivelse av Most og Tenk om isen skulle komme, romaner, Kolon, 2007)
  • Gartnerløs (Lyrikk, Kolon, 2007)
  • Visning (Dramatikk, Kolon, 2005)
  • Spilt (Lyrikk, Kolon, 2001)
  • Fars ansikt (Barnebok, Gyldendal Tiden, 2000)
  • Mykt glass. Dikt i utvalg (Lyrikk, Kolon, 1999)
  • Den riktige vind (Dramatikk, Gyldendal Tiden, 1999)
  • Østerrike (Dramatikk, Gyldendal, 1998)
  • Lille Pille og lille Fille i den Dype skogs ballett. (Billedbok, Gyldendal, 1998)
  • Rhindøtrene (Dramatikk, Gyldendal, 1996)
  • Maria Q. (Dramatikk, Gyldendal, 1994)
  • Barock Friise (Dramatikk, Gyldendal, 1993)
  • Hund får besøk (Billedbok, Gyldendal, 1992)
  • Tiden mellom tidene (Dramatikk, Gyldendal, 1991)
  • Badehuset. Tekst for visual performance (Dramatikk, Gyldendal, 1990)
  • Lille Pille og lille Fille i den Dype skogs teater (Barnebok, Gyldendal, 1990)
  • Dobbel nytelse (Nyutgivelse, dramatikk, Gyldendal, 1988)
  • Fornuftige dyr (Dramatikk, Gyldendal, 1986)
  • Balansedame (Dramatikk, Gyldendal, 1985)
  • Vift (Dramatikk, Solum, 1985)
  • Måkespisere (Dramautgivelse av Måkespisere, Vinteren revner, Du, bli her!, Gyldendal, 1983)
  • Sug (Roman, Gyldendal, 1979)
  • Befri vårt daglige liv (dobbeltutgave av Most og Tenk om isen skulle komme, romaner, Gyldendal, 1978)
  • Dobbel nytelse (Dramatikk, Gyldendal, 1978)
  • Fanget Villrose (Gyldendal, 1977)
  • Alltid skyer over Askøy (Roman, Gyldendal, 1976)
  • Mørkets muligheter (Lyrikk, 1976)
  • Tenk om isen skulle komme (Roman, Gyldendal, 1974)
  • Most (Roman, Gyldendal, 1972)

Det er dessuten skrevet en rekke bøker om Cecilie Løveid, blant annet Klangen av knust språk. Cecilie Løveids prosa og lyrikk med Benedicte Eyde som redaktør (Cappelen akademisk forlag 1998), Livsritualer. En bok om Cecilie Løveids dramatikk, med Merete Morken Andersen som redaktør (Gyldendal 1998), Skuespillet om kvinnekroppen. Bildets og kroppens betydning i Cecilie Løveids dramatikk av Wenche Larsen (Unipub forlag 2005) og Cecilie Løveid: Engendering a Dramatic Tradition av Tanya Thresher (Alvheim Eide Akademisk forlag 2005).

Da Cecilie Løveid og Jon Tombre mottok Kritikerprisen for teater for Visning, sa Chris Erichsen blant annet dette i sin tale på vegne av Norsk Kritikerlag under utdelingen:

"Det er noe med språket hennes. Det er liksom fylt opp. Jeg må være godt forberedt. Ha ryddet plass inni meg for at det skal bli plass til meg der inne, i språket hennes. Kanskje det har noe å gjøre med 'den særegne klangen av knust språk', som hun skriver i Alltid skyer over Askøy. Noe med det enorme registeret hun klarer å presse inn i språket; fra det helt gjennomsiktige og skjøre til det rå og ekspressive, i en og samme poetiske munnfull.

(...)

Enkelte anmeldere kritiserer forestillingen for å være formmessig inkonsekvent. Jeg vil hevde at nettopp denne inkonsekvensen er noe av forestillingens styrke. Jon Tombre kunne ha valgt trygt og godt på øverste hylle et gjennomgående formmessig grep som hadde lost oss motstandsløst gjennom hele forestillingen. I stedet har han, sammen med ensemblet, valgt den risikable veien."

Fullstendig tale kan leses på Norsk Kritikerlags hjemmeside.

Cecilie Løveid mottok sammen med Tore Vagn Lid Heddaprisen 2016 i kategorien for beste scenetekst for Vår ære/vår makt (Den Nationale Scene 2016).

Heddajuryen oppga følgende begrunnelse:

"Et klassisk teaterstykke er en liten verden i seg selv, med sitt språk, sine konvensjoner og ikke minst dramatikerens biografi som bakteppe. Årets pris går til et unikt kunstnerisk samarbeid som på kompromissløst og modig vis kontekstualiserer en av «de bestes» verk. Gjennom omfattende research blandet med poesi og politikk, skriver de frem hans livshistorie, verk og samtidige kontrovers. På denne måten skaper de nytt politisk teater og ikke minst ny kunst."

KILDER:

Kolon Forlag, www.kolonforlag.no, 03.03.2014, http://www.kolonforlag.no/authors/details/29

Store Norske Leksikon om Cecilie Løveid, www.snl.no, 03.03.2014, http://snl.no/Cecilie_L%C3%B8veid

Cecilie Løveids hjemmeside, www.cecilieloveid.com, 03.03.2014, http://www.cecilieloveid.com/om/norwegian

Norsk Kritikerlag, www.kritikerlaget.no, 25.09.2014, http://kritikerlaget.no/nor/pages/957-teaterkritikerprisen_201314

Heddaprisen, heddaprisen.no, 12.06.2016, http://heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1465