Bestemor
Inngår i produksjon "Ruffen og den flyvende hollender" (1985), Oslo Nye Teater
Bestemor var en av teaterfigurene i produksjonen Ruffen og den flyvende hollender av forfatter og dramatiker Tor Åge Bringsværd. Scenografien var ved Tore Hansen og Kari Noreger hadde ansvar for produksjonen av teaterfigurene, etter Tore Hansens tegninger. Barthold Halle var ansvarlig for regien. Produksjonen hadde premiere 4. september 1985.
Informasjon
(Objekt ID 99716)Objekttype | Teaterfigur |
Produksjonsdato | 4. sep. 1985 |
Kategori | Humanett |
Emneord | Eventyrfigur |
Størrelse | Ca. 200 cm. |
Lisens | Oslo Nye Teater. Copyright. |
Teaterfigur
Teaterfigurer, bedre kjent som teaterdukker, har spilt på norske scener i generasjoner, til stor glede for publikum i alle aldersgrupper.
Scenegraf Thore Hansen skriver følgende: "Flinke dukkemakere gror ikke på trær. Ikke på busker en gang. Men noen finnes. Kari Noreger er en av dem. (...) Den eneste figuren jeg mente måtte være mest mulig identisk med bildeboken, var Ruffen selv. Ikke det at jeg ikke tror det går an å skape nye ruffenskikkelser. Det er bare det at jeg ikke har hjerte til det. Man skal da ikke forandre på en god gammel venn? En slektning så å si!.
Kari nikket på sitt vakre hode og var enig. Men gikk det an å overføre en todimensjonal figur til tredimensjonal, uten å ødeligge særpreget? Kari nikket igjen på sitt vakre hode. Klart det gjorde. Hva skulle man ellers med dukkemakere? Og Ruffen klarte overgangen med glans. Øynene hans var fortsatt fylt med hjertevarme, mot og undring." (1986:82-83).
Bestemor ble spilt av Kjersti Germeten
Vi viser til den andre figuren som er registrert under denne produksjonen. Det er Ruffen.
Kilder:
Bringsvært, Tor Åge (1986): Ruffen og den flyvende hollender, Gyldendal.
Giver:
Oslo Nye Teater.
Kari Noreger, transportert 12.5. 2020.
Det store hodet til Bestemor ble laget i isopor og formet slik at figurspilleren kunne plassere sitt eget hode inne i figurens hode. Hodeformen var lang og like bred øverst som nederst. Det formede isoporhodet ble forsterket med bomulsgas og lim og trukket med et elastisk bomullsstoff.
To store utstående øyne var plassert høyt oppe på hodet med et par briller / rammer av ståltråd rundt pupillene. Rundt snutepartiet hadde hun to store nesebor. Øverst på hodet hadde hun en hårknute og resten av håret hang nedover kroppen. Hun hadde også en lang hale som vi ikke ser på fotoet. To sjøormer satt langt nede på kroppen til figuren. Hendene hadde fire fingre hver som lar seg bevege litt /'dingle' i fingerleddene. På fotoet hadde hun et strikketøy med strikkepinner laget av fiskehaler. Drakten hun har på seg er lang, den rekker helt ned til leggen / ankelen på figurspilleren.
Bestemor var dekorert med samme ringmønster i ulike størrelser og former som ble malt dirket på hodet og drakten.
Figurmakeren har gitt informasjon om figuren.
Det store hodet til Bestemor var hult ut slik at det kunne tilpasses figurspillerens eget hode med feste slik at de satt godt på spillerens eget hode. Inne i de polstrede armene og hendene til figuren var figurspillerens egne armer og hender med fire fingre på hver hånd. De var også polstret og sprikte i ulike retninger. Drakten til figuren var en lang kjole / kjortel som figurtspilleren hadde på seg. Figurspilleren brukte hele sin kropp for å spille med figuren.
I hodet til Bestemor var det et felt (på høyde med spillerens øyne) som figurspilleren kunne se igjennom for å orientere seg under spill. Det må sies at slike heldekkende store masker er svært anstrengende å spille med, de er både varme, tunge og hindrer sikten /synet vesentlig.
Figurmakeren har gitt informasjon om konstruksjonen til Bestemor.
Thore Hansen (person) | – Scenograf |
Kari Noreger (person) | – Figurmaker |
Oslo Nye Teater (organisasjon) | – Opphavsperson |
Ruffen og den flyvende hollender (produksjon) | – Humanett |