Hvalrosser

Inngår i produksjon "Den hvite selen" (1983), Oslo Nye Teater

Hvalrosser var teaterfigurer i Oslo Nye Teaters produksjon Den hvite selen. Manuset var ved Kjersti Germeten etter en novelle av Rudyard Kipling. Hans Petter Harboe hadde ansvaret for scenografien. Teaterfigurer og regi var ved Kjersti Germeten. Den hvite selen hadde premiere 16. september 1983 på Oslo Nye Dukketeatret.

Informasjon

(Objekt ID 99576)
Objekttype Teaterfigur
Produksjonsdato 16. sep. 1983
Kategori Andre figurer
Emneord Eventyrfigur
Størrelse Ca. 90-100 cm.
Lisens

Oslo Nye Teater.

Copyright. 

Teaterfigur

Teaterfigurer, bedre kjent som teaterdukker, har spilt på norske scener i generasjoner, til stor glede for publikum i alle aldersgrupper.

Gå til Teaterfigur

Les mer

I programmet til produksjonen står det følgende: "På strendene ved Novastoshnah langt borte i Beringshavet ble det en gang for lenge siden født en hvit sel. Den hvite selen fikk navnet Kotick. Kotick vokste opp på de varme strendene og levde som selbarn flest.

Da Kotick var 1 år gammel skulle livet hans forandre seg. Menneskene kom til strendene, drepte vennene hans, flådde dem og tok med seg pelsen. Fra det øyeblikket visste den hvite selen at han måtte finne øyer for selslekten sin der menneskene ikke kunne komme."

(Program for Den hvite selen, 1983).

Sceneweb viser til de andre teaterfigurene i denne produksjonen som er registrert. Disse er: Kotick og sjøhestene.

De tre hvalrossene ble spilt av Stein Kiran, Anne Tidemand, Ragnhild Wang og Anne-Lise Ruud. 

KILDER:

Oslo Nye Teater.

Program for produksjonen.  

Giver: Oslo Nye Teater. Knut Wiulsrød.

Importert 06.05.2020. 

Materialtyper

Hvalrosser var noen 'kjøttberg' av figurer. Her var det mye polstring for å få volum på kroppene ved hjelp av skumgummi og annet lett og formbart materiale. Det ytre og synlige materialet som ble brukt til de tre hvalrossene var en type fløyel. 

Hodene til hvalrossene var formet i et fast materiale, det kan ha vært skumgummi, men også isopor. De var kledd med fløyel, hadde utstående øyne med tunge øyelokk som var plassert høyt oppe på hodene. Munnene var formet av frynser som gav en komisk effekt. Alle hadde lange hoggtenner, sannsynligvis laget av skumgummi. 

Beskrivelsen er gjort på bakgrunn av foto. 

Konstruksjon/teknikk

Inne i hodene til hvalrossene må det ha vært en form for horisontalt håndtak/grep, som figurspilleren kunne holde i. Figurene hadde bevegelighet i halsen. Kroppene var store, muligens hadde de en type skjelett av tynne plaststenger som gav dem form og volum. Det har også vært en føringsstang (eller flere føringsstenger) festet i figurenes bakpart for å kunne holde en horisontal posisjon og en form for spill med kroppen(e). Buken på hvalrossene var åpen slik at figurspillerne lett kunne ta tak i styringsmekanismene - minst to stenger. Det måtte flere figurspillere til for å kunne spille med de tre hvalrossene. I programmet står fire figurspillere oppført. 

Beskrivelsen er gjort på bakgrunn av foto. 

Tilknyttet (4)
Hans Petter Harboe (person) – Scenograf
Kjersti Germeten (person) – Designer, Figurmaker
Oslo Nye Teater (organisasjon) – Opphavsperson
Den hvite selen (produksjon) – Andre figurer