Reven

Inngår i produksjon "Høna som måtte til Dovrefjell for at verden ikke skulle forgå"

Reven var en av teaterfigurene i Oslo Nye Teaters produksjon Høna som måtte til Dovrefjell for at ikke all verden skulle forgådramatisert av Peder W. Cappelen etter det norske folkeeventyret med samme tittel. Teaterfigurene ble laget av Kjersti Germeten og dekorasjonene ved Kjell R. Smidsrød. Regien var ved Kari Sundby. Premieren fant sted 7. september 1976 på Oslo Nye Dukketeatret. 

Informasjon

(Objekt ID 99374)
Objekttype Teaterfigur
Produksjonsdato 7. sep. 1976
Kategori Håndfigur
Emneord Eventyrfigur
Størrelse ca. 55-60 cm.
Lisens

Oslo Nye Teater.

Copyright. 

Teaterfigur

Teaterfigurer, bedre kjent som teaterdukker, har spilt på norske scener i generasjoner, til stor glede for publikum i alle aldersgrupper.

Gå til Teaterfigur

Les mer

"Kjell Smidsrød var ensemblets eneste mannlige figurspiller. Han hadde et sjeldent improvisasjonstalent, og bidro i denne, som i mange senere produksjoner, til å utforske dukkenes bisarre og overstadige sider. Peder Cappelen ga ham nærmest fritt spillerom i teksten, og Smidsrød gjorde Reven til en publikumsyndling med sin improvisasjonskunst."

Dette skriver Wang, R. og V. Helgesen (2000:303). R. Wang var kollega med Smidsrød.

Sceneweb viser til de andre figurene som er registrert under denne produksjonen. Disse er Høne Pøne og Hane Pane. 

Produksjonen ble gjenopptatt i 1978.

KILDER:

Wang, Ragnhild og Vibeke Helgesen (2003): Den magiske hånd - dukkespill og figurspill gjennom tidene, Pax, Oslo.  

Oslo Nye Teater. Program fra forestillingen. 

Giver: Knut Wiulsrød.

Importert 28.04.2020. 

Materialtyper

Materialet som Reven ble 'kledd' med var sannsynligvis et loddent og elastisk stoff som var tettsittende rundt den stramme formen som var valgt. Hodet var sannsynligvis formet i isopor eller skumgummi, halen trolig i skumgummi.

Beskrivelsen er gjort på bakgrunn av foto. 

Konstruksjon/teknikk

Reven var en håndfigur med en kjeft som kunne beveges ved hjelp av figurspillerens hånd. Det var først og fremst bevegeligheten i munnen som gav figuren karakter. Kroppen var bygget på figurspillerens arm og håndleddets bevegelser ble Revens nakkebevegelser. Forlabbene ble gitt en bestemt form med stenger festet i hver av labbene for å kunne bevege dem. Halen var høyst sannsynlig stivet opp. 

Beskrivelsen er gjort på bakgrunn av foto. 

Annen info

Dramatiker og forfatter Peder W. Cappelen skrev i programmet: "Den som har sett det glimte til i tusen barneøyne på én gang vet svaret: Dukketeater på sitt beste fører til en stor medopplevelse i salongen, en medopplevelse som kan være både skapende og fruktbar."

Tilknyttet (4)
Kjersti Germeten (person) – Figurmaker
Kjell Smidsrød (person) – Scenograf
Oslo Nye Teater (organisasjon) – Opphavsperson
Høna som måtte til Dovrefjell for at ikke all verden skulle forgå (produksjon) – Håndfigur