Hans Christian
Inngår i produksjon "Hans Christian og hans Christiania" (1986), Christiania Teater
Hans Christian var en av hovedkarakterene i produksjonen Hans Christian og hans Christiania. Gösta Kjellin skrev manus som var inspirert av eventyrene Prinsessen på erten og Den flyvende kuffert av H. C. Andersen. Mona Wiig var ansvarlig for regi, scenografi, design og realisering av teaterfigurer. Produksjonen hadde urpremiere på Norsk Folkemuseum, i Collett- Cappelengården, fredag 12. september 1986.
Målgruppen var barn fra 5 år og oppover.
Informasjon
(Objekt ID 97380)Objekttype | Teaterfigur |
Produksjonsdato | 12. sep. 1986 |
Kategori | Marionett |
Emneord | Barn, Marionett |
Størrelse | Ca. 90 cm. |
Lisens | Mona Wiig. Copyright |
Teaterfigur
Teaterfigurer, bedre kjent som teaterdukker, har spilt på norske scener i generasjoner, til stor glede for publikum i alle aldersgrupper.
Elisabeth Rygg skrev følgende: "Oppsetningen har fått en nydelig klang av vedmod og kjærlighet, drømmer og eventyr. Den har en visuell oppfinnsom form, og instruktør Mona Wiig gir oss mange glade små overraskelser underveis." (Arbeiderbladet, lørdag 18.10. 1986).
Anne Thomte og Nina Matzow var figurspillere i denne produksjonen.
Vi viser til den andre teaterfigurene i denne produksjonen. De som er registrert i databasen er: Christiania, Prinsessen på erten, Prinsen og Kjøpmennen.
Kilde: Mona Wiigs private arkiv. Anmeldelse av produksjonen.
Giver: Mona Wiig
Transportert 16.2. 2020.
Hans Christian alias Hans Christian Andersen var en marionett. Materialene som ble brukt til 'skjelettet' var i tre; til hals-, bryst- og hoftepart samt isopor og diverse mekanismer for feste av ledd og lemmer. Armer, hender, ben og føtter var i tre.
Det ytre konstymet til marionetten var en sort frakk med høy krage. Frakken rakk til midit på leggen og i halsen hadde marionette en lilla chiffongsløyfe. Buskene var strikket i rette og vrange masker og fargen var beige. Hendene og spesilet fingrene var lange. De var skåret ut i tre og malt hvite.
Det var ønskelig at ansiktsuttrykket til Hans Christian hade en viss likhet med forfatteren H. C. Andersen. Hodet og ansiktet var skåret ut i isopor og forsterket med tekstilgas og lim, pusset og sparkletutførlig. Nesen var lang, øynene var store og satt dypt inne i hodet. Håret var laget av lange remser i sort skinn og issen var blank. Halsen var også i tre og forholdsvis lang. Stålkramper ble brukt til å ledde halsen, hodet og kroppen sammen. Ansiktet var hvitmalt, det kunne også assosieres med klovnens hvite maske.
Hans Christian var konstruert som en klassisk trådmarionett. Skulder- og hofteparti var i tre og festet sammen med et bredt skinnstykke. Dette var marionettes mageparti. Øverst i lårfestet, knærne og anklene var det også brukt skinn for å binde sammen kroppsdeler og gi den bevegelighet. Armene var i tre og leddet i skuldre, albuer og håndledd. Marionetten hadde forholdsvis mange styringstråder for gi figuren et nyansert bevegelsesuttrykk.
Kari Noreger assisteret under produksjon av teaterfigurene hvor det også ble brukt stangmarionetter, stangfigurer, hanskefigurer og masker.
Målsettingen for Christiania Teaters var å synliggjøre og formidle figurteatrets visuelle uttrykksmuligheter og å utforske teaterfigurens estetiske muligheter. Dette innebar samarbeid på tvers av ulike profesjoner.
Hans Christian og hans Christiania deltok på dukketeaterfestivalen i Gol (5. -12. oktober 1986) og gruppen ble invitert til Festspillene i Bergen i 1987. Tilsammen ble det spilt 60 forestillinger hovedsakelig i Oslo og Østlandsområdet.
Mona Wiig (person) | – Designer, Figurmaker, Scenograf |
Christiania Teater (organisasjon) | – Opphavsperson |
Hans Christian og hans Christiania (produksjon) | – Marionett |