Vofs

Inngår i produksjon "Hunden og katten" (1975), Oslo Nye Teater

Vops var en av to karakterer i produksjonen Hunden og Katten etter Josef Capeks roman Slik solen skinner. Dramatiseringen var et samarbeid mellom Birgit Strøm, Åse Vikene, Jan Erik Christensen og Mona Wiig. Bjørn Rønningen var ansvarlig for visetekstene. Wiig hadde ansvar for scenografi, design og realisering av teaterfigurer og Birgit Strøm for regi. Premiere var på Dukketeatret på Frogner hovedgård i Oslo, 6. februar 1975. Produksjonen var et samarbeid mellom Oslo Nye Teater, Dukketeatret og Riksteatret.

Informasjon

(Objekt ID 95208)
Objekttype Teaterfigur
Produksjonsdato 6. feb. 1975
Kategori Hanskefigur
Emneord Barn
Størrelse Ca. 45 cm.
Lisens

Oslo Nye Teater.

Copyright. 

Teaterfigur

Teaterfigurer, bedre kjent som teaterdukker, har spilt på norske scener i generasjoner, til stor glede for publikum i alle aldersgrupper.

Gå til Teaterfigur

Les mer

I denne produksjonen var det Vofse og Pus som var karakterene. De var lei av alt bråket og maset i byen og ville finne et fredelig sted hvor de kunne leke å ha det morro. De går ut i skogen og finner et hus som de flytter inn i. Men Vofse vil helst sove og Pus vil vaske. Dette fører til uoverens-stemmelser, men de klarer å gjenopprette husfreden. Da bestemmer de seg for å bake en kake hvor de bruker høyst uvanlige ingredienser. Moralen var at alle kan være venner, selv en hund og en katt. 

Hunden og Katten var en oppsøkende produksjon for barn fra 4 til 9 år.

Riksteatret sendte produksjonen på 3 ukers turne til Vest- og Sørlandet senvinteren 1975. Turneen inkluderete 14 dager med forestillinger på Den Nationale Scene i Bergen.    

Jan Erik Christensen spilte Vofs.

Pus er den andre teaterfigurene som medvirket i denne produksjonen og som er registrert.

Kilder: Mona Wiigs private arkiv. Oslo Nye Teater. Omtale i Bergens Tidende. 

Giver: Mona Wiig.

Transportert 18.11. 2019.

Materialtyper

Vofs var en tradisjonell hanskefigure med underdrakt i tekstil som var tilpasset figurspillerens hånd og med en overdrakt som var tilpasset hundens karakter. Alle de ytre og synlige tekstilene som ble brukt til denne teaterfiguren  var skurefiller som var farget lilla. I disse skurefillene var det en ønsket struktur.  

Hode ble skåret ut i isopor og forsterket med bomullsgas og trelim. Deretter ble det trukket med lilla stoff. Pupillene var av sorte kuler på hvit bakgrunn av filt. Hunden hadde store utstående og hengende ører. På kinnene var det noen tynne remser av værhår i filt og litt 'pjusk' av filt øverst i pannen. Det var en heklet kant rundt ørene og drakten til figuren. (Vofs ble brukt som en skurefille i produksjonen). 

Konstruksjon/teknikk

Vofs konstruksjon var etter mal av en hanskefigur. En sylinder med plass til to fingre (pekefinger og langfinger) var festet i hodet til figuren som var forholdsvis stort og tungt. Det var derfor konstruert slik at to fingre kunne holde hode og spille med det. Figurspillerens andre fingre var fordelt på hunderns 'poter'. Underdrakten var tilpasset figurspillerens hånd, mens overdrakten var videre og hadde mer karakter. 

Annen info

Bergens Tidende skriver følgende: "Dukketeater på DNS og stor begeistreing. - Bra var Lises og Jespers kommentarer etter at de hadde vært og sett Oslo Nyes Dukketeater på Den Nationale Scene i går ettermiddag, og det var en oppfatning som tydeligvis ble delt av andre i salen. Dukketeatret er på gjestespill med "Hunden og Katten", dramatisert etter et eventyr av tsjekkeren J. Capek." (ACS, 8.3. 1975). 

En annen Bergens avis (ukjent hvilken) skriver følgende: "Vi liker tegneserier, tegnefilmer og dukketeater. Og dukketeater liker vi aller best! Det eneste triste denne gangen er at Storscenen på DNS er litt for stor. Derfor: Et fast dukketeater-lokale i Bergen! (Sitatet er undertegnet Skand).  

Tilknyttet (4)
Mona Wiig (person) – Scenograf, Designer, Figurmaker
Oslo Nye Teater (organisasjon) – Opphavsperson
Riksteatret (organisasjon) – Opphavsperson
Hunden og katten (produksjon) – Hanskefigur