Det blå pinnsvinet

Inngår i produksjon "Det blå pinnsvinet" (1974) Oslo Nye Dukketeatret

Det blå pinnsvinet var hovedfiguren i produksjonen med samme navn. Teksten er skrevet av den rumenske forfatter og dramatiker Alexander Popescu. Oversettelse og fri bearbeidelse av teksten ble gjort av Alice Braadland. Scenografi var ved Alexandru Botez og ansvar for design, realisering av teaterfigurer og regi var ved Mona Wiig. Premieren fant sted på Oslo Nye Teater, Dukketeatret på Frogner hovedgård, 22. januar 1974. 



Informasjon

(Objekt ID 95201)
Objekttype Teaterfigur
Produksjonsdato 22. jan. 1974
Kategori Håndfigur, Stangfigur
Emneord Barn, Eventyrfigur
Størrelse Ca. 50 cm.
Lisens

 Mona Wiig.

Copyright.

 

Teaterfigur

Teaterfigurer, bedre kjent som teaterdukker, har spilt på norske scener i generasjoner, til stor glede for publikum i alle aldersgrupper.

Gå til Teaterfigur

Les mer

Produksjonen Det blå pinnsvinet (Ariciul Albastru) var et resultat av Mona Wiigs stuideopphold ved Tandarica Teatret i Bucuresti (Romania) fra 1971-1972. Studie i design og realisering av teaterfigurer førte til produksjonen Det blå pinnsvinet med premiere i juni 1972. Wiigs veileder i design og utforming av teaterfigurer var Elisabeta G. Conovici og i regi Margareta Niculescu. 

Den norske versjonen ble bearbeidet for ensemblet ved Oslo Nye Teater/ Dukketeatret. De fleste figurene var de sammen, med noen endringer.  Produksjonen ble laget med playback, dvs. at stemmene til karakterene ble spilt inn på lydbånd. Dette var uvant for de unge tilskuerne og mottagelsen var blandet - blant pressen og publikum. Tradisjonen med playback var etablert ved Tandarica som spilte forestillinger i større teatersaler.  

Kjersti Germeten spilte Det blå pinnsvinet. 

Se også  de andre teaterfigurene i oppsetningen Det blå pinnsvinet som er registrert i databasen. Disse er: Ravnen og Haremor.

Kilder: Mona Wiigs private arkiv. Oslo Nye Teater. Utdag av anmeldelse fra Dagbladet. 

Giver: Mona Wiig.

Transportert 18.11. 2019.

Materialtyper

Hode til Det blå pinnsvinet var skåret ut i tre og hult ut med plass  til figurspillerens hånd inne i hodet. Bakhodet var dekket med remser med filt som var formet i spisser. Ansiktet var malt og den lange snuten var laget av skumgummi, som var trukket med stoff. Ytterst på snuten var det en sort kule.

Kroppen var sydd av filt tilpasset spillerens underarm. Den satt tett til spillerens arm og den kunne åpnes og lukkes ved hjelp av glidelås. Armene til pinnsvinet var spiraler festet til tekstilkroppen og trukket med lisser. Hendene var også formet i ståltråd og trukket med stoff. Til hver av hendene var det festet en stålstang som var banket flat i den ene enden og borret hull igjennom. I den andre enden av stålstangen var det banket inn en rundstokk, et håndtak for figurspilleren for å kunne spille med figurens armer. 

Det var også et rødt pinnsvin med i denne produksjonen. Det røde pinnsvinet var laget nøyaktig som det blå, med unntak av fargen. 

Konstruksjon/teknikk

Hode til figuren var laget i tre og hulet ut for spillerens hånd, en knyttet neve, kunne passe inn i hodet. Slik kunne figurspilleren animere hodet og kroppen til figuren. Mye av bevegelsene var i håndleddet til figurspilleren. Kroppen til figuren føyde seg naturlig etter armen- og håndens bevegelser. Det at figuren også hadde små armer laget av spiraler og hender festet til disse, tilførte figuren spesielle bevegelse - dels kontrollerte og dels ukontrollerte. Uten kontroll av førerstengene beveget armene seg ukontrollert. Armene kunne også beveges/spilles med ved hjelp av stengene. Denne figurene var en kombinasjon av en håndfigur og en stangfigur.

Det røde pinnsvinet var identisk i konstruksjon og teknikk som det blå pinnsvinest. 

Annen info

Dagblandet skriver følgende: "Det som ikke innfrir i denne forestillingen er selve historien, viktig nok i og med at den forteller at vennskap ikke er noen selvfølgelighet, men den enkle fortellingen holder ikke til såpass lang forestilling. Derimot gjør dukker og spill det likevel til en liten opplevelse." Teaterkritiker Harrriet Eide, 24 el. 25.1. 1974.

Tilknyttet
Mona Wiig (person) – Designer, Scenograf, Opphavsperson
Alexandru Botez (person) – Scenograf
Christiania Teater (organisasjon) – Opphavsperson
Det blå pinnsvinet (produksjon) – Håndfigur, Stangfigur