Orfeus

Inngår i produksjon Fra Myten om Orfeus og Eurydike - en ode til kjærligheten (1990), Christiania Teater

Orfeus var en skyggefigur i Christiania Teaters produksjon Myten om Orfeus og Eurydike - en ode til kjærligheten. Manus var skrevet av Anne Thomte, inspirert av den greske myten om lyrespilleren Orfeus, og bearbeidet av de medvirkende. Skyggefigurene i produksjonen var inspirert av greske vasemalerier, og de ble designet og laget av den franske scenekunstneren og billedkunstneren Luc Amoros, som også var ansvarlig for scenografien. Regi og koreografi var ved Mona Wiig og Inger Buresund. Michele Augustin og Luc Amoros instruerte i skyggespill. Komponist og musiker var Hans Rønningen. Christiania Teater samarbeidet med Riksteatret og Compagnie Amoros et Augustin om produksjonen. Myten om Orfeus og Eurydike hadde urpremiere 9. juni 1990, på Black Box Teaters Lille Scene.

Informasjon

(Objekt ID 95123)
Objekttype Teaterfigur
Produksjonsdato 9. jun. 1990
Kategori Skyggefigur
Emneord Barn, Skyggefigur
Størrelse Flere størrelser, ca. 50-100 cm i høyde.
Lisens

© Mona Wiig

Teaterfigur

Teaterfigurer, bedre kjent som teaterdukker, har spilt på norske scener i generasjoner, til stor glede for publikum i alle aldersgrupper.

Gå til Teaterfigur

Les mer

Forut for selve produksjonen arrangerte Christiania Teater en workshop, som var ledet av Luc Amoros. Der introduserte han nye spilleteknikker med todimensjonale skyggefigurer, samt nye lyskilder. Verkstedsamlingen var åpen for profesjonelle figurspillere. Amoros er bosatt i Strasbourg og er kunstnerisk leder for Compagnie Luc Amoros (tidligere Compagnie Amoros et Augustin).  

Christiania Teater ønsket med denne produksjonen å lære om skyggeteater fra en av datidens mest anerkjente kunstnere og fornyere av tradisjonen. Skyggeteater har røtter i asiatisk kultur. 

Det var skue- og figurspiller Bo Anders Sundstedt som spilte Orfeus i de ulike gestaltningene.

Se også de andre skyggefigurene som er registrert i Sceneweb fra denne produksjonen. Disse er Eurydike, Kerberos og fergemannen Kharon. Det finnes også et foto av skyggefiguren Hades, som kan sees under produksjonen.

KILDER:

Mona Wiigs private arkiv

Informasjon om produksjonen fra Christiania Teater

Giver: Mona Wiig

Transportert 11.11.2019.

Materialtyper

Orfeus ble framstilt som todimensjonal skyggefigur i ulike utforminger. Materialet var hvit plast, som både var bøyelig og fast. De utskårede figurene ble sprayet med sort maling. Motiv, form og størrelse på skyggefigurene av Orfeus var forskjellig. Noen var så store at de måtte stives opp med pianotråd eller tynne trepinner.

Konstruksjon/teknikk

For å kunne spille med skyggefiguren Orfeus var skyggespilleren avhengig av lyskilden som han selv beveget under spillet. Spilleren regulerte selv styrken på lyskilden samtidig som skyggefiguren ble beveget/spilt med. Denne lysteknikken var en nyvinning som blant annet Luc Amoros hadde bidratt til å utvikle. Det skulle føre til en fornyelse av skyggeteatre i Europa på 1970- og 1980-tallet.

Rollen som Orfeus ble framstilt gjennom ulike former av skyggefigurer og rollen ble også gestaltet gjennom skuespill. Produksjonen var følgelig en tilnærming mellom skyggeteaert og skuespill.

Annen info

Ifølge myten var musikken til Orfeus så vakker at den kunne bevege såvel levende som døde. Selv Hades, herskeren i dødsriket, lot seg overtale da Orfeus, med kjærlighetens lidenskap og musikkens kraft, ba om å få hente sin elskede Eurydike tilbake til jorden. Hades satte en betingelse, at Orfeus ikke måtte se på Eurydike før de var tilbake i de levendes rike. Denne prøvelsen ble for stor for Orfeus. På vei ut av dødsriket snudde han seg, og Eurydike måtte vende tilbake til de døde.

Gresk litteratur og billedkunst har latt seg inspirere av antikkens guder og helter. Den greske kulturen har satt dype spor i vår felles kulturarv.

Christiania Teater samarbeidet med det franske kompaniet Compagnie Amoros et Augustin om produksjonen. Gruppen var basert i Strasbourg, men opptrådte over hele verden. Ved samarbeidet hadde Amoros og Augustin arbeidet med skyggeteater i ti år, og de hadde blant annet latt seg inspirere av indonesisk skyggeteater. De har utviklet sin helt spesielle stil og teknikk. Ifølge kompaniet må skyggeteatret i dag finne et uttrykk tilpasset sin samtid. De er overbevist om at skyggeteatret er en selvstendig og kreativ teaterform.

KILDE:

Informasjon om produksjonen fra Christiania Teater, juni 1990

Tilknyttet (4)
Luc Amoros (person) – Designer, Figurmaker, Scenograf
Christiania Teater (organisasjon) – Opphavsperson
Riksteatret (organisasjon) – Opphavsperson
Myten om Orfeus & Eurydike (produksjon) – Skyggefigur