Tittel | Filtype | Publiseringsdato | Last ned |
---|---|---|---|
Norske fjernsynsdukker, en historisk fagartikkel skrevet av Anne Helgesen. | 4. sep. 2024 | Last ned |
Smula
Inngår i produksjon Smula medvirket bl.a. i "Frokost-TV" med Erik Bye.
Hanskefiguren Smula medvirket i Frokost-TV med Erik Bye og var gjest hos Trond-Viggo og Flode i programmet Slå på jul. Begge programmene gikk på lufta i 1983. Birgit Strøm var ansvarig for konsept og manus og Erik Bye var programleder og samtalepartner.
Smula skulle i likhet med Titten Tei og Teodor være en samtalefigur. Birgit Strøms personlighet som fortolker og spiller av 'kjendisene' Titten Tei og Teodor hadde satt spor etter seg i møte med de store mannlige programlederne fra NRKs etterkrigshistorie som Rolf Kirkvaag og Lauritz Johnson. Nå var det den tredje og betydningsfulle Erik Bye som skulle få en samtalepartner i Smula.
Smula ble laget at den tsjekkiske scenografen og dukkemakeren Jarmila Majerová.
Informasjon
(Objekt ID 145688)Objekttype | Teaterfigur |
Produksjonsdato | 1983 |
Kategori | Hanskefigur, Stangfigur |
Emneord | Barn, Unge, Voksne, TV-figur |
Størrelse | Ca. 60-65 cm (figuren har ben). |
Lisens | Birgit Strøms etterkommere (Nina Lyng-Vangsten og Selma Therese-Lyng). |
Teaterfigur
Teaterfigurer, bedre kjent som teaterdukker, har spilt på norske scener i generasjoner, til stor glede for publikum i alle aldersgrupper.
Smula var en søt pikefigur med store bevegelige øyne. Hun hadde en lys og blid stemme og hennes alder var et sted mellom 6 og 8 år. Hun ble en veslevoksen samtalepartner i møte med Erik Bye. Hun fikk også med seg andre teaterfigurer i NRKs første sesong av Frokost-TV. Birgit Strøm fortolket og spilte Smula.
Kilder: Helgesen, Anne: Utstillingstekster til "Alle tiders barndomshelter". Slottsfjellsmuseet/Figurfestspillene 19.-28. januar 2024.
Giver: Nina Lyng-Vagsten og Selma Therese Lyng (utlånt).
Transportert: 01.02. 2024.
Hodet ble skåret ut i tre, muligens også beina som har et ledd i knærne. Den ene av figurene er en hanskefigur som krever sin konstruksjon, den andre er en pistolkonstruksjon (Smula i prinsessekjole), som er langt mer teknisk krevende. Det er m.a.o. laget to figurer av Smule for å kunne få frem flere bevegelser og gjøre figuren mer nyansert og uttrykksfull. Det kalles på fagspråket dubletter.
Når det gjelder materialer så var den ene kledd i vanlige klær, sannsynligvis sydd i bomull som er lett og føyelig. Den andre figuren er på bildet pyntet til fest med krone på hode og kjole i gullstoff og kappe i fløyel. Begge figurene har stritt hår som kan være farget hamp.
Begge figurene har en høy krage som skjuler halsen. Kragen har sannsynligvis den funksjon å skjule halskonstruksjonen. Prinsesse-Smula er mer komplisert med ledd i halsen, Smula som hanskefigur har trolig den tradisjonelle håndstillingen som er kjent for hanskefiguren (fingrenes motorikk).
Vurdering er gjort på bakgrunn av foto og kjennskap til tsjekkisk pistolsystem.
Smula er her i kategorien stangfigur, fordi vi, her i dette galleriet, mangler den type konstruksjon som kalles pistolsystem som er langt mer komplisert enn en stangfigur.
Hodet til figuren med pistolsystem var hult, og inne i det hule hodet ble det festet en horisontal stang som øynene ble 'tredd' på. Fra øynene gikk det sterke, tynne tråder til styringsystemet (for spilleren), som har navnet pistol. Det er på denne vertikale aksen fra hodet med forlengelsen til figurens brystparti, at ulike konstruksjoner er montert. I tillegg til bevegelige øyne kan halsen beveges. Det er mulig at armene beveges ved hjelp av pistolsystemet, men det er også mulig at figurspilleren bruker den andre hånden sin til å bevege armene. Begge måter er mulige.
Red. vil ikke spekulere mer i hva designeren/figurmakeren har konstruert av tekniske finurligheter for å få flest mulige bevegelser i figuren.
Det krevende tekniske systemet har ikke tidligere blitt brukt her i landet, det var en kjent tsjekkisk scenograf/figurmaker som designet og laget disse TV-figurene.
Den andre Smula var en hanskefigur og der er konstruksjonen langt enklere. Den beveges ved hjelp av figurspillerens hånd, men det kompliseres ved at figuren kan bevege øynene/pupillene.
Vurderingen er gjort på bakgrunn av foto og kjennskap til det tsjekkiske pistolsystemet.
Pistolsystemet som ble brukt på Smula-figurene ble utviklet og perfeksjonert i det tidligere Tsjekkoslovakia. Designeren og figurmakeren Jarmila Majerová var en av landets mest betydningsfulle scenografer på 1960-tallet og utover. Hun samarbeidet flere ganger med Birgit Strøm på 1960-tallet, først og fremst i sammenheng med teateroppsetninger på Oslo Nye Dukketeater.
Jarmila Majerová (person) | – Designer, Figurmaker |
NRK (organisasjon) | – Opphavsperson |
Frokost-TV (produksjon) | – Hanskefigur |