Titten Tei

Inngår i produksjon "Titten Tei Andre von drei Drei", har spilt i en rekke programmer i NRK f o m 1972.

Titten Tei også kjent som Titten Tei André von Drei var en TV-marionett som opptrådte på skjermen for første gang i 1971 i magasinprogrammet Vil du være med så heng på. Ideen til programserien hadde Birgit Strøm og Karel Hlavaty. Samarbeidet ble utvidert med programleder Rolf Kirkvaag alias Sjonkel Rolf. Dette programmet var for hele familien. Magasinprogrammet ble sendt i 6 utgaver, men Titten Tei og Sjonkel Rolf, skapte nye programmer som Sjåkedarisei! I disse programmene skulle samtalen mellom Titten Tei alias Strøm og Sjonkel Rolf utvikle seg på en naturlig og ledig måte. 

Det ble mye uenighet om rettigheten til marionetten-"Hvem eier Titten Tei"? NRK mente at de hadde opphavsretten til å bruke den, Hlavaty var av en annen mening og gikk til søksmål mot NRK 1972. NRK hadde nektet Hlavaty å produsere fargeleggingsbøker og plakater med Titten Tei for salg. Hlavaty ville anvende den utenfor NRK, spesielt til undervisningsformål. Saken, som fikk mye offentlig oppmerksomhet, endte med forlik 1. februar i 1973 fikk Hlavaty alle rettighetene til bruk av marionetten, men han kunne ikke bruke navnet Titten Tei. NRK fikk beholde rettigheten til navnet og til programmene som de hadde produsert. Det siste ordinære programmet med Titten Tei  og sjonkel Rolf ble sendt i fjernsynets lørdag 30. desember 1972. 

Partene skulle senere komme fram til en annen og forent forståelse. Hlavaty fikk bedre betalt og høyere royaltysats. De ble også enige om at Titten Tei ikke skulle brukes kommersielt. 

Informasjon

(Objekt ID 139841)
Objekttype Teaterfigur
Produksjonsdato 24. sep. 1971
Kategori Marionett
Emneord Barn
Størrelse Ca. 70 cm
Lisens

Den originale Titten Tei befinner seg i NRTK's samling av TV-figurer/dukker. Det finnes nok et eksemplar av Titten Tei som Hlavaty brukte i undervisning. Det eksemplaret er gitt til Oslo Museum. 

Teaterfigur

Teaterfigurer, bedre kjent som teaterdukker, har spilt på norske scener i generasjoner, til stor glede for publikum i alle aldersgrupper.

Gå til Teaterfigur

Les mer

Marionetten Titten Teis karakter var en guttefigur med et åpent og freidig ansikt og en gutteaktig stemme og kropp. Han ble spilt av Birgit Strøm som var ansvarlig for både spillet og den karakteristiske guttestemmen til Titten Tei. Han var en veslevoksen gutt på seks-syv år som stilte kloke spørsmål og gav kloke svar.

Duoen Strøm og Kirkvaag var meget populær og de skulle også opptre utenfor TV-ruta. I 1979 fikk Titten Tei prøve seg alene som konfransier i to reportasjeprogrammer fra figurteaterfestival i Tromsø. I 1985 var Titten Tei på reportrasjeprogrammer i Asia med Simon Flem Devold fra henholdsvis Nepal, Sri Lanka og Bangladesh. Samarbeidet med Kirkvaag og Titten Tei skulle vare fram til midten av 1990-tallet som f.eks. Tur-retur Titten Tei hvor de fløy ut i verdensrommet  i et romskip. Titten Tei ble en svært populær TV-figur sammen med sine velrutinerte samtalepartnere. 

Kilder: Anne M. Helgesen: Animasjonen-Figurteatrets velsignelse og forbannelse. Norsk figurteaterhistorie. Dr. Art-avhandling i teatervitenskap, institutt for musikk og teater, Det historisk-filosofiske Fakultet, UiO (2003:

Anne Helgesen: Høyt og lavt i norsk teater. Karel Hlavaty og hans dukketeaterkunst, utgitt i dorbindelse med Oslo Museum: Teatermuseets utstilling (2022:48,50, 53, 54 og 55).

Helgesen, Anne: Utstillingstekster til "Alle tiders barndomshelter". Slottsfjellsmuseet/Figurfestspillene 19.-28. januar 2024.

Mona Wiig: Opp som en drage? Utviklingen fra  dukketeater til teater med skmuespillere og dukker i Tsjekkia. og hvordan elementer fra denne kan integreres i en norsk figurteaterutdanning. Ph.d., Det humanistiske fakultet, UiO (2017:45, 46).

Giver: Utlånt av NRK Super. 

Transportert: 25. 01. 2024.

Materialtyper

Marionetten Titten Tei ble skåret ut i tre. Det trengs et solid materiale for å kunne lage en marionett hva gjelder konstruksjoner fordi den skal tåle vekt- og spillbelastning (leddene skal holde og fungere under spill). En viss vekt er også viktig for stabiliteten til marionetten. 

Den solide tsjekkiske tradisjonen er tydelig å se hos Titten Tei. Det er vanlig å bruke skinn for å binde sammen leddene til marionetter og Titten Tei har mange ledd. Til å binde sammen leddene brukes det også tynn ståltråd og gjerne en kombinasjon av lær og ståltråd. Konstruksjon til marionetter kan være høyst forskjellige, noen har færre ledd, andre kan ha flere. Da trengs også flere spilletråder.

Det er viktig ikke å la seg 'skremme' fra å lage en marionett, start enkel og ta nye steg etterhvert som du lærer og erfarer. 

Vurdering er gjort på bakgrunn av kunnskap og erfaring som scenograf og figurmaker.  

Konstruksjon/teknikk

Titten Tei ble konstruert etter klassiske og velkjente prinsipper i Tsjekkia. Hlavaty, som designet og realiserte marionetten, var en meget dyktig og anerkjent teknolog i sitt hjemland. Tresorten som vanligvis blir brukt til marionetter er lind, den har en lett egenvekt og er forholdsvis lett å skjære i.  

Det ser ut som om denne marionetten har tre i alle kroppdeler. Hvorvidt noen større trestykker i kroppen er hult ut er uvisst. Marionettene skal ikke være for lette, de må ha en viss tyngde i hofte og bein for å kunne oppnå en viss stabilitet under spill.

Leddene bestemmer hvilke bevegelser marionetten skal ha og Titten Tei hadde mange ledd eller artikulasjoner som det også heter. Øverst i nakken er det et ledd, og i halsen et annet. I magen/midjen er det ledd og i lårfesten, knær og ankler.  Knærne har det som kalles kuleledd og de er spesielt stabile. Armen har ledd ved skuldrene, albuen og håndleddene.

På rett sted, i tilknytning til alle leddene, var det festet små kramper av metalltråd hvor spilletrådene ble festet. Trådene ble så bundet på et fører-/spillekors. Noen spillekors er så enkle som to trestykker i kryss, andre er kompliserte. Titten Tei hadde et meget utarbeidet kors. Denne tradisjonen tok Hlavaty med seg fra Tsjekkia til Norge. Dessto lengre tråder en marionette har, dessto mer ustrabli er den. Det må være et samspill mellom festepunktene for trådene til en marionett, i tillegg til prinsippet om vektfordeling. Her bør ikke tilfeldighetene råde, men kunnskap og erfaring. Bindingen av trådene er viktig for at marionetten skal kunne utføre de ønskelige bevegelserne og uttrykk, jf. marionettens konstruksjon. 

Det som karakteriserer marionetten fra andre teaterfigurer er at den spilles/animeres ved hjelp av tråder. Marionett-spilleren holder ikke i den fysiske figuren, men i et kors eller lignende og spiller med marionetten ved hjelp av et finurlig sett av tråder og samspill dem imellom.  

Annen info

Hlavaty er også kjent for sitt arbeid med "Sort" teater som er basert på en optisk illusjon hvor det menneskelige øyet ikke kan skille sorte objekter fra en sort bakgrunn. Bakgrunn og spillere er dekket og kledd i sort, og spillet foregår innenfor en avgrenset lysbro (UV-lys) med fluoriserende objekter og dukker. 

Karel Hlavaty (1919-1988) var født i Praha og ble utdannet billedhugger. Han arbeidet som scenograf, regissør og pedagog. Han var sjefscenograf ved Dukketeatret Radost (som betyr glede) i Brono og sjefscenograf for Skupas Marionetteater i Praha. Han var med på å bygge opp det profesjonelle dukketeatret i Tsjekkia hvor han også var professor (DAMU/Akademi for scenekunst, Avdeling for Dukketeater/i dag Alternativt teater og dukketeater).

Hlavaty kom til Norge etter invasjonen i 1968 og arbeidet som scenograf og regissør ved Det Norske Teatret, Oslo Nye Teaters Dukketeater og ved flere regionteatre. Han var særlig knyttet til Hordaland Teater hvor han samarbeidet med Anne Gullestad.

Halvatys pedagogiske virke ved tidligere Statens lærerskole i forming i Oslo (OsloMet) har hatt stor betydning for utbredelsen og forståelsen av figurteater i Norge, både innen det pedagogtiske og kunstneriske feltet.  

Tilknyttet (5)
Karel Hlavaty (person) – Designer, Figurmaker
Birgit Strøm (person) – Opphavsperson
Rolf Kirkvaag (person) – Opphavsperson
NRK (organisasjon) – Opphavsperson
Titten Tei André von Drei (produksjon) – Marionett