Blind

Inngår i produksjon Blind, samproduksjon med Duda Paiva Company, Black Hole Theatre (AUS), Figurteatret i Nordland, Festival Mondial des Théâtres de Marionettes (FR) og Korzo Theatre (NL).

Blind er en sterk personlig fortelling om hvordan Duda Paiva selv ble artist. Konseptet er ved Duda Paiva og Nancy Black. Dramaturgisk rådgivning var ved Nienke Rooijakkers og lysdesign/scenografi ved Mark Verhoef. Evandro Serodio og Duda Paiva var ansvarlige for teaterfigurene og Nancy Black hadde ansvar for regi.

Produksjonen var for voksne (12+). Den hadde sin premiere i Frankrike (Charleville-Mézières) den 19.09.2015, og den ble spilt i Nederland i Korzo Den Haag 1. og 2. oktober 2015. Den norske premieren fant sted 6. oktober i Harstad Kulturhus. Derfra reiste Blind på en landsomfattende turne og avsluttet på Oslo Internasjonale Dansefestival den 22. oktober 2015.

Produksjonen var støttet av Performing Arts Fund (NL).

Dette objektet omhandler figurene i produksjonen med samme tittel.

Informasjon

(Objekt ID 136830)
Objekttype Teaterfigur
Produksjonsdato 19. sep. 2015
Kategori Figurspiller og figur
Emneord Voksne
Størrelse Teaterfigurer i ulike størrelser.
Lisens

Duda Paiva Company, Figurteatret i Nordland, Black Hole Theatre (AUS), Festival Mondial des Théâtres de Marionettes (FR) og Korzo Theatre (NL).

Teaterfigur

Teaterfigurer, bedre kjent som teaterdukker, har spilt på norske scener i generasjoner, til stor glede for publikum i alle aldersgrupper.

Gå til Teaterfigur

Les mer

Fra hjemmesiden til Figurteatret i Nordland står det følgende: Blind baserer seg på en hendelse fra Dudas egen ungdom, da han pådro seg en sykdom som førte til at han mistet synet for en kortere periode. I følge ham selv var det denne uhyggelige og traumatiske hendelsen som førte ham til scenen. Det er en engasjerende, visuell og poetisk skildring av en mann som ble kastet ut i kaos og mørke. Tilskuerne får også være med på hans vandring mot lysert.

Selv skriver han i et program: "I found pain in the light, and beauty in darkness."

Utøver: Duda Paiva.

Kilder: Figurteatret i Nordland. www.figurteatret.no/produksjoner

Giver: Figurteatret i Nordland, 14.01.2023.

Materialtyper

Materialet til de fleste figurene var skumgummi. Duda Paiva, og hans medarbeidere, transformerte dette plastmaterialet til fantastiske teaterfigurer. Det som særpreger skumgummi er elastisiteten, det kan bøyes i alle retninger og det er forholdsvis lett i vekt. Disse egenskapene er viktige for visse teaterdukker generelt, men spesielt for Paivas produksjoner. Han har skapt sin helt genuine estetikk. Det skyldes hans skaperkraft på mange områder, visuelt, bevegelsesmessig og ikke minst hans ekspressive kropp som danser. Han er også koreograf og har sett, som få før ham, hvilke muligheter visse typer teaterfigurer har til interaksjon med danser(e) i scenerommet.

(Vi kan vise til den tyske teoretikeren Heinrich von Kleist som levde fra 1777-1811. Han skrev et berømt essay "Om marionetteatret").

Vurdering er gjort på bakgrunn av foto. 

Konstruksjon/teknikk

Siden vi ikke omtaler én spesifikk teaterfigur, men Paivas teaterfigurer mer generelt, gjelder det også konstruksjoner. Av fotoene fremgår det at hodene til noen av figurene ble hult ut innvendig for å få plass til figurspillerens hånd. Med hånden beveger spilleren munnen til figuren(e) som her var store og uttrykksfulle. Mulige tekniske konstruksjoner kan også festes inne i hodet, det var (og er) viktig at figurens hode-bevegelser er presise.

Paiva arbeider med teaterfigurer i ulike størrelser. Mange av figurene  har tilsvarende menneskemål. Han omtaler figurene som hybride fordi han ofte 'deler' ett av sine sine ben eller arm(er) med figuren, f. eks. et av hans ben blir til teaterfigurens ben og på samme måte med armen(e). Dette krever helt spesielle konstruksjoner og her viser Paiva stor oppfinnsomhet både når det gjelder figurenes estetiske utforming og fysiske uttrykksmuligheter. I flere spillesituasjoner er det også behov for 'hjelpende' hender eller føtter. Enten det handler om Dudas solospill med teaterfiguren eller det er flere aktører på én teaterfigur, er spillet og formidlingen svært overraskende, humorisktisk og særdeles fantasifullt. 

Vurderingen er gjort på bakgrunn av foto og kjenneskap til flere av hans produksjoner. 

Annen info

I Blind benytter Duda engergisk og direkte interaksjon med publikum, dans, musikk, figurteater og projeksjoner til å bygge et portrett av en kunstner og hans arbeid. Handlingen er dels selvbiografisk, og dels universell. I hovedrollen møter vi Duda eller hvermannsen som utforsker sine drifter, sitt håp, sin frykt og sine feil. En mann og en kunstner som leter etter en meningsfull plass i fellesskapet. 

The Sydney Morning Herald skriver følgende:

"it's as delightful as it is hearthbreaking and too beautiful to define".

Duda har fra sin base i Nederland i over 15 år vært en av Europas ledende figurteaterutøvere, spesielt kjent for sine soloforestillinger, hvor han kombinerer nettopp dans og teaterfigurer/dukker. Hans produksjoner er virtuose og estetisk vakre, fulle av lun ironi, men også provoserende i sin tematikk.

I 2012 laget og turnerte han med Man Beast i samarbeid med Riksteatret og besøkte de større stedene i Norge. De fikk svært god mottagelse.

 Mer informasjon om denne interessante kunstneren finner du på:

https://dudapaiva.com   

Tilknyttet (9)
Mark Verhoef (person) – Scenograf
Evandro Serodio (person) – Figurmaker
Duda Paiva (person) – Figurmaker
Duda Paiva Company (organisasjon) – Opphavsperson
Figurteatret i Nordland (organisasjon) – Opphavsperson
Black Hole Theatre (organisasjon) – Opphavsperson
Korzo Productions (organisasjon) – Opphavsperson
Festival Mondial des Théâtres de Marionettes (organisasjon) – Opphavsperson
Blind (produksjon) – Figurspiller og figur