En pyroman
Inngår i produksjon "Aske", samproduksjon med Plexus Polaire (NO/FR), Compagnie Philippe Genty (FR) og Figurteatret i Nordland.
En pyroman var en teaterfigur og hovedkarakteren i produksjonen Aske, inspirert av romanen Før jeg brenner ned av den norske forfatteren Gaute Heivoll. Pauline Thimonnier var dramaturg og scenografene var Polina Borisova, Gunhild Mathea Olaussen og Charlotte Maurel. Teaterfigurene ble designet og realisert av Carole Allemend, Yngvild Aspeli, Polina Borisova, Sophie Coëffic og Sebastian Puech. Kunstnerisk rådgiver var Paola Rizza og Yngvild Aspeli hadde ansvar for regi. Et 'utenforblikk' var ved Philippe Genty og Mary Underwood.
Produksjonen var for voksne (f.o.m. 14 år). Premieren på Aske var i Stamsund med turné i Nordland, Nord-Trøndelag, Strasbourg, Nøtterøy, Berlin, Hamar og Oslo. De turnerte også i Frankrike.
Aske var en samproduksjon med Teaterkompaniet Plexus Polaire, Compagnie Philippe Genty og Figurteatret i Nordland.
Informasjon
(Objekt ID 131133)Objekttype | Teaterfigur |
Produksjonsdato | 3. okt. 2014 |
Kategori | Figurspiller og figur |
Emneord | Voksne, Unge |
Størrelse | Ulike størrelser, noen i menneskestørrelse |
Lisens | Plexus Polaire, (FR/NO), Compagnie Philippe Genty (FR) og Figurteatret i Nordland. |
Teaterfigur
Teaterfigurer, bedre kjent som teaterdukker, har spilt på norske scener i generasjoner, til stor glede for publikum i alle aldersgrupper.
Aske ble nominert til Heddaprisen i 2015 i kategorien for Beste audiovisuelle design. Der skriver jurien følgende: "Aske er et poetisk og brutalt stykke visuelt teater om hvordan kreftene i oss uhyggelig raskt kan skifte fra skapende til ødeleggende. En historie full av ild, av villskap, uro og kjærlighet. Forestillingen er inspirert av den Brageprisvinnende romanen Før jeg brenner ned av Gaute Heivoll, som handler om en pyroman som i 1978 herjet i bygda Finsland. Aske utforsker den smale knivegg mellom galskap og normalitet som unge mennesker går på."
Skue-/figurspillere var: Amador Artiga, Aitor Sanz Juanes, Andreu Martinez Costa og Pierre Tual.
Mer informasjon: https://figurteateret.no/produksjoner/produksjoner/aske-plexus-polaire-figurteatret-i-nordland-og-compagnie-philippe-genty.41176.aspx
Vi har valgt å fokusere på hovedkarakteren, Pyromanen. Denne karakteren var realistisk utformet både hva gjaldt ansikts- og kroppsuttrykk. Ansiktsuttrykket var sannsynligvis formet i leire og deretter støpt direkte på leiren. Ifølge Yngvild Aspelis egen hjemmeside, former hun ansiktene selv for å bli kjent med karakterene.
Det som er synlig på foto av klærne til Pyromanen er en brun skjorte/buserull i et bomullsstoff. På et annet foto har han et brunt skjerf rundt halsen.
Figurene i denne produksjonen var av ulike størrelser, men Pyromanen var en stor, dvs. en høy teaterfigur. Om red. ikke tar feil, så var han omtrent på høyden med et menneske.
Vurdering er gjort på bakgrunn av foto. Se også under kilder.
De menneskestore teaterfigurene var sannsynligvis konstruert som en mannekeng; realistiske i utformingen med ledd og lemmer for å skape menneskelignende bevegelser og uttrykk. Det er mange måter å konstruere en mannekeng på. Inspirasjon har utvilsomt vært fra franske Philippe Genty og hans kompani, hvor Aspeli har studert. I denne produksjonen var han også 'blikket' utenfra.
Interessant og svært viktig er den fornyelse som Aspeli og hennes ensemble har gjort (og gjør) i relasjonene og interaksjonene mellom teaterfigur og figur-/skuespiller. Hun utforsker rommet mellom spiller og teaterfigur som er, ifølge Aspeli, en dramaturgisk nøkkel til hennes produksjoner.
Vurdering er gjort på bakgrunn av foto. Se også kilder.
Yngvild Aspeli er en norsk regissør, skue-/figurspiller og figurmaker, utdannet ved L'École Internationale de Théâtre Jacques Lecoq (Paris) og Institutt International de la Marionette i Charleville-Mézières (Frankrike). Yngvild Aspeli er leder for teaterkompaniet Plexus Polaire som er etablert i Frankrike. De består av franske og spanske kunstnere og utøvere.
Høsten 2022 ble Yngvild Aspelid kunstnerisk leder for Figurteatret i Nordland.
Produksjonen ble støttet av: The Mouffetard – Theatre of Puppetry Arts i Paris, Centre de création et de production de la Maison de Culture de Nevers et de la Nièvre (FR), Théâtre du fil de l'eau (FR), Théâtre de la Girandole (FR), La Nef Manufacture d'utopies (FR), Nord-Trøndelag Teater (NO), Norsk Kulturråd, Fond For Lyd og Bilde (NO), Le Conseil Générale du Département de la Seine-Saint-Denis (FR), La ARCADI (FR), Direction des Affaires Culturelles -DRAC Bourgogne (FR), Fritt Ord (NO), Charleville-Mézières (FR), Collectif Grand réservoir og Nordland Fylkeskommune ved Figurteatret i Nordland.
Polina Borisova (person) | – Figurmaker, Scenograf |
Sophie Coëffic (person) | – Figurmaker |
Carole Allemend (person) | – Figurmaker |
Yngvild Aspeli (person) | – Figurmaker |
Gunhild Mathea Olaugson (person) | – Scenograf |
Figurteatret i Nordland (organisasjon) | – Opphavsperson |
Compagnie Philippe Genty (organisasjon) | – Opphavsperson |
Aske (produksjon) | – Figurspiller og figur |