"Bakeriet"
Inngår i produksjon "Bakeriet", samproduksjon med Katma og Figurteatret i Nordland.
Konsept og manus til produksjonen Bakeriet var ved Katrine M.E. Strøm. Scenografien var Ingunn Sønsteby ansvarlig for.
Målgruppen for Bakeriet var barn og premieren var den 21.09. 2012.
Produksjonen turnerte i Lofoten i september 2012 og i Nordland i januar/februar 2013. I Nordland og Troms i januar 2014 og i Buskerud i februar 2014.
Bakeriet har deltatt på følgende festivaler: Ålesund Teaterfestival oktober 2012, Showbox, Oslo, desember 2012, Hålogaland Teater, Tromsø februar 2013. LUBU, Luleå/Sverige mai 2013 og Stamsund internasjonale teaterfestival, juni 2013.
Produksjonen var støttet av Norsk kulturråd, Spenn.no, Fond for lyd og bilde og Nordland fylkeskommune.
Dette objektet omhandler figurene i produksjonen med samme tittel.
Informasjon
(Objekt ID 130155)Objekttype | Teaterfigur |
Produksjonsdato | 21. sep. 2012 |
Kategori | Andre figurer |
Emneord | Barn, Påske |
Størrelse | Menneskestørrelse |
Lisens | Figurteatret i Nordland og Katma (Andøya). |
Teaterfigur
Teaterfigurer, bedre kjent som teaterdukker, har spilt på norske scener i generasjoner, til stor glede for publikum i alle aldersgrupper.
Ifølge Katmas hjemmeside står det om denne produksjonen (fritt oversatt fra engelsk av red.): På en øde øy i havet er det et lite bakeri. Inne i det varme bakeriet, lever tre bakere. De er alle tre mestere i å bake brød og kaker. Nå venter de på at noen skal komme og smake på bakevarene deres. De vil gjerne selge kakene de har bakt.
En vakker og poetisk produkjson som viser hva som kan skje når vi har vært alene i altfor for lang tid.
Koreografi og dans var ved: Maria Henriette Nygård, Ane Evjen Gjøvåg, Åse Marie Rannestad.
Kilder: Katmas hjemmeside: www.katma.no/performance
Norbotten Kuriren, Rana Blad, Harstad Tidene (se "Annen informasjon").
Giver: Figurteatret i Nordland.
Transportert: 26.08. 2022
Den unge kvinnelige bakeren med nøkkel i ryggen har et enkel kostyme, hvit- og blårutent kjole med kort skjørt (til over knærne), et hvitt forkle med en kringle på brystet som logo.
I produksjonen medvirket 3 aktører. De hadde like kostymer og alle hadde samme lyseblå farge på håret.
Vurdering er gjort på bakgrunn av foto.
Bakeriet var ingen figurteaterproduksjon. Det som allikevel er interessant (ifølge red.) er det ene fotoet som viser hvor enkelt det kan være å skape illusjon av en teaterfigur med utgangspunkt i en skuespiller. Her ser vi en forskyvning av proposjoner: en overdimensjonert nøkkel, plassert i ryggen på en skespiller skaper en fiksjonen: er det en teaterfigur eller en skuespiller vi ser i rollen?
Av konteksten vil det framgå om dette var en skuespiller/performer eller en teaterfigur i rollen. Red. er ikke kjent med konteksten.
Denne forskyvning av vanlige proposjoner er velbrukt i figurteatret, men også i skuespiller-/performance teater.
Vurderingen er gjort på bakgrunn av foto.
Følgende er sagt om denne produksjonen:
"Det är sagolikt vackert, hela vägen". Johanna Hövenmark, Norbottens Kuriren, 2013.
"En eksplosjon av ynde, eleganse, skjønnhet og undring". Hedda Hiller Elvestad, terningkast 6, Rana Blad.
"Nok en gang har Katrine M.E. Strøm gitt oss en magisk forestilling som slår an strenger hos både barn og voksne, tross i at det ikke brukes ett eneste ord". Tom I. Andersen, terningkast 5, Harstad Tidene.
Det er mye interessant informasjon om Katma på:
www.katma.no/performance
Katma (organisasjon) | – Opphavsperson |
Figurteatret i Nordland (organisasjon) | – Opphavsperson |
Bakeriet (produksjon) | – Andre figurer |