Hetty Kreveld Polak Dab
Inngår i produksjon "Sand mellom tærne", samproduksjon med Teater Fusentast (Trondheim).
Hetty Kreveld Polak Dab var hovedkarakteren i produksjonen Sand mellom tærne, en samproduksjon mellom Teater Fusentast (Trondheim) og Figurteatret i Nordland. Manus var ved Jaap den Hertog og Lasse Åkerlund, illustrasjoner ved Inka Lill, scenografi ved Gunnar Fretheim og kostymer ved Solveig Fugelsøy. Jaap den Hertog var figurmaker og Lasse Åkerlund var regissør.
Produksjonen hadde premiere i Trondheim 31. august 2002. Sand mellom tærne turnerte i Nordland og ble framført på en rekke festivaler, inklusive turneer, både i inn- og utland i tidsrommet 2003-2010.
Informasjon
(Objekt ID 126766)Objekttype | Teaterfigur |
Produksjonsdato | 31. aug. 2002 |
Kategori | Andre figurer |
Emneord | Barn |
Størrelse | Ca. 20-25 cm. |
Lisens | Figurteatret i Nordland og Teater Fusentast. |
Teaterfigur
Teaterfigurer, bedre kjent som teaterdukker, har spilt på norske scener i generasjoner, til stor glede for publikum i alle aldersgrupper.
Denne produksjonen var forteller og figurteater. Ifølge programmet handlet denne produksjonen om: "livet til Hetty, født like etter skuddet i Sarajevo og død like før 11. september 2001. Hetty møtte menneskene på sin vei med åpenhet og med lek i blodet, selv om verden rundt henne kunne være grusom. For å klare dette måtte hun ta noen sjanser - og fremfor alt - følge øyeblikkets muligheter! Hennes livsfilosofi var at "hver person man møter kanskje kan være et familiemedlem eller en venn."
Skue-/figurspillere var Jaap den Hertog og Bjørn Myrholt. Ved senere gjenopptagelser overtok Coby Omleev rollen til Bjørn Myrholt.
Giver: . Jaap den Hertog/Fusentast.
Kilder:
Figurteatret i Nordland, 1911-2011 Figurteatret i Nordland, Orkana forlag as (2011), Stamsund.
Jaap den Hertog, epost 28.04. 2022
Programmet til produksjonen Sand mellom tærne
Hodet til Hetty ble sansynligvis formet i leire og derette støpt med avispapir eller bommullgas og trelim, deretter ble det pusset og malt. Hun kunne bevege munnen ved hjelp av et ledd bak i kjevene. Øynene var tydelige og markert med briller og hodet var omkranset av hvitt, tynt hår. Det er alt vi ser av denne teaterfiguren som ellers var dekket av hvitt bomulls- og blondestoff for å illudere sengeliggende. Hun hadde en hvit gardin som kunne trekkes for.
Vurdering er gjort på bakgrunn av foto.
Den eneste konstruksjonen som denne teaterfiguren hadde er i kjevene slik at hun kunne åpne og lukke munnen for å snakke eller uttykke annen lyd. Dette er mulig å se på fotoet. Det fremkommer ingen annen konstruksjon fra fotoet, men det utelukker jo ikke at teaterfiguren kan ha hatt flere teknikker eller konstruksjoner.
Hetty var på sitt dødsleie og følgelig har hun vært sengeliggende under hele framføringen. Hun har kunnet bevege kjevepartiet når hun snakket.
Vurderingen er gjort på bakgrunn av foto.
Handlingen i Sand mellom tærne starter idet to taskenspillere har fått tak i raritetskabinettet til Hetty Kreveld Polak Dab. "I kabinettet har hun samlet hendelser og gjenstander fra sitt lange liv i det forrige århundre, her finnes det forundringspakker bak hver luke. De to taskenspillerne utfordrer, sammen med tilskuerne, denne vakre forestillingen full av vemod, humor og overraskelser. En historie med glimt i hjertet og hjertet i halsen." Sitat fra programmet til produksjonen.
Gunnar Fretheim (person) | – Scenograf |
Jaap den Hertog (person) | – Figurmaker |
Figurteatret i Nordland (organisasjon) | – Opphavsperson |
Teater Fusentast (organisasjon) | – Opphavsperson |
Sand mellom tærne (produksjon) | – Andre figurer |