Englepels
Inngår i produksjon Samproduksjon med Totalteatret (Tromsø) og Figurteatret i Nordland.
Englepels var basert på manus og tegninger av Iben Sandemose om store katter, underlige damer og nedskutte engler. Sandemose hadde også ansvar for scenografien. Teaterfigurene var ved Kari Noreger og regien ved Kristin Eriksen Bjørn.
Premieren fant sted 20. 02. 1999 og målgruppen var barn og familier. Produksjonen turnerte i Nordland og den ble lansert som månedens produksjon på Black Box Teater i Oslo. Iben Sandemose ble tildelt Hedda-prisen i 1999 for kategorien Beste kostyme og scenografi.
Dette objektet omhandler figuren i produksjonen med samme tittel. Les mer om produksjonen her.
Informasjon
(Objekt ID 124136)Objekttype | Teaterfigur |
Produksjonsdato | 20. feb. 1999 |
Kategori | Humanett |
Emneord | Barn, Voksne |
Størrelse | Ca. 180 i høyde. |
Lisens | Totalteatret og Figurteatret i Nordland. |
Teaterfigur
Teaterfigurer, bedre kjent som teaterdukker, har spilt på norske scener i generasjoner, til stor glede for publikum i alle aldersgrupper.
Historien handet om en liten gutt og hans bestevenn-katten Jambo-som var ti ganger så stor som andre katter. En dag legger Jambo seg ned og dør sånn helt uten videre.
Vi antar at figuren på fotoet var en av de nedskutte englene.
Skue- og figurspillerne i denne produksjonen var: Stein Bjørn, Janne With, Nicolas Horne og Marianne Sørheim.
Giver: Figurteatret i Nordland
Kilder: 1991-2011 Figurteatret i Nordland, Okrana forlag, as, Stamsund.
Transportert: 07.03. 2022.
Red. antar at figuren på fotoet var en 'nedskutt engel' (av flere). Den var utformet som en humanett med spilleren inne i den heldekkende drakten/kostyme. Engelen hadde også en 'hjelm' på hodet som del av en halvmaske med stort nebb. Figurspillerens munn og hakeparti var delvis skult bak det store nebbet.
Materialene som ble brukt til denne figuren var tekstil. Av hensyn til (fugle)bevegelsene må dette stoffet ha vært elastisk. 'Hjelmen' på hodet var støpt - muligens av bomullsgas og lim - høyst sannsynlig også nebbet til englefiguren. De forlengende vingene var laget av skumgummi, kledd med tekstil.
Vurderingen er gjort på bakgrunn av foto.
Humanetten var like stor som spilleren inne i selve kostymet. I denne drakten kan spilleren bevege seg ganske fritt, både med kroppen, beina og armene. Konstrruksjonen på hodemasken, som var en halvmaske, var viktig. Spillerens munn- og hakeparti var fritt, noe som var viktig for å kunne formidle tekst/lyd. Øynene på selve masken må plasseres i forhold til spillerens øyne for å kunne se/orientere seg på scenen.
Vurderingen er gjort på bakgrunn av foto.
Iben Sandemose (person) | – Scenograf, Designer |
Kari Noreger (person) | – Figurmaker |
Totalteatret (organisasjon) | – Opphavsperson |
Figurteatret i Nordland (organisasjon) | – Opphavsperson |
Englepels (produksjon) | – Humanett |