Å få en engel til bords og en djevel i fotenden!

Inngår i produksjon Egenproduksjon ved Figurteatret i Nordland.

Å få en engel til bords og en djevel i fotenden var en adventsproduksjon av danske Morten Grue. Teksten var opprinnelig skrevet som en julekalender i forbindelse med en barnekunstutstilling i København i 1991. Scenografi og teterfigurer var ved Kari Noreger, kostymer ved Lise Robsrud og regi ved Morten Grue. 

Premieren fant sted 21. 11. 1998 og målgruppen var familier fra 5 år +. Produksjonen turnerte i Nordland ved flere anledninger og den ble viste ved Det Kongelige Teater i København. 

Dette objektet omhandler figurene i produksjonen med samme navn. Les mer om produksjonen her. 

Informasjon

(Objekt ID 124028)
Objekttype Teaterfigur
Produksjonsdato 21. nov. 1998
Kategori Andre figurer
Emneord Barn, Unge, Voksne
Størrelse Ulike figurer i ulike størrelser.
Lisens

Egenproduksjon ved Figurteatret i Nordland.

Teaterfigur

Teaterfigurer, bedre kjent som teaterdukker, har spilt på norske scener i generasjoner, til stor glede for publikum i alle aldersgrupper.

Gå til Teaterfigur

Les mer

Tanken bak denne produksjonen var å minne om at mennekser, engler, djevler og nisser ikke bare er snille eller bare onde. At det å leve vil si å kunne leve med en engel til bords og en djevel i fotenden.

Figurspiller og skuespiller var Geir Robsrud.

I 2001 ble det gjenopptagelse med Kristian Winther og i 2004 med Elisabeth Helland Larsen. De var begge figurspillere og skuespillere. 


Giver: Figurteatret i Nordland.

Kilder: 1991-2011 Figurteatret i Nordland, Orkana forlag as, Stamsund. Epost  (11.3. 22) fra Elisabeth Helland Larsen.

Transportert: 03. 03. 2022.

Materialtyper

I denne produksjonen ble det brukt ulike typer figurer som "hånddukker, endimensjonale figurer på klesklype, fingerdukker, kostymer i helfigur" (jf figurspiller). Til fremstilling av disse figurene trengs det først og fremst ulike typer tekstiler. Her må leser bruke sin fantasi og eventuelt sin egen erfaring.   

Konstruksjon/teknikk

I sine produksjoner brukte Morten Grue enkle sceniske virkemidler som hanskefigurer, håndfigurer, objekter o. l. 

Det kan se ut som om de to figurene på fotoet hadde en stang gjennom hode og kropp som figurspilleren kunne holde i for å spille med dem.

Det er figurspillerens hånd/hender som skaper scenisk liv i fingerdukker, hånddukker og endimensjonale figurer. Det kreves presisjon og god teknikk med fingre og håndledd for å kommunisere med disse virkemidlene. 

Tilknyttet (3)
Kari Noreger (person) – Scenograf, Figurmaker
Figurteatret i Nordland (organisasjon) – Opphavsperson
Å få en engel til bords og en djevel i fotenden (produksjon) – Andre figurer