Zora dragedreper

Inngår i produksjon "Dragen fra Syøtgollut", samproduksjon med Vibeke Helgesens Dukketeater og Figurteatret i Nordland.

Zora dragedreper var hovedkarakteren i produksjonen Dragen fra Syøtgollut, en dramatisering av Vibeke Helgesen etter et eventyr med samme tittel av den danske dramatikeren Kim Fubz Aakeson. Scenografi og teaterfigurer var ved Lisbeth Narud. Hun lot seg  inspirere av perspektiver og størrelsesforhold som barn ofte benytter i sine tegninger. Ragnhild Wang var ansvarlig for regi. Premieren var i oktober 1991 og produksjonen turnerte i Nordland. 

Dette var den første produksjonen ved Norsk Dukketeaterverksted, som i 1998 fikk navnet Figurteatret i Nordland.

Informasjon

(Objekt ID 121457)
Objekttype Teaterfigur
Produksjonsdato okt. 1991
Kategori Bordfigur
Emneord Barn
Størrelse Små teaterfigurer i ulike størrelser.
Lisens

Vibeke Helgesens etterkommere og Figurteatret i Nordland. 

Teaterfigur

Teaterfigurer, bedre kjent som teaterdukker, har spilt på norske scener i generasjoner, til stor glede for publikum i alle aldersgrupper.

Gå til Teaterfigur

Les mer

Dragen fra Syøtgollut var en produksjon med Vibeke Helgesen som soloartist. 

Kilder:

Figurteatret i Nordland.: 1991-2011 Figurteatret i Nordland, Orkana forlag as, Stamsund.

Narud, Lisbeth. Epost

Strøm, Birgit (red. 1974): Dukketeater i Norden. En oversikt over utviklingen og aktiviteten i Danmark, Finland, Island Norge og Sverige. Naper Boktrykkeri, Kragerød.

Wang, Ragnhild og Helgesen, Vibeke (2000): Den magiske hånd. Dukkespill og figurteater gjennom tidene, Pax forlag.

Materialtyper

Zora dragedreper var hovedkarakteren i denne produksjonen og én av flere bordfigurer. Av materialer ble det ble brukt isopor, forsterket med tekstilgas og lim, elementer av tre og muligens også matris for å gi figurene tyngde til å kunne stå/sitte på bordet uten at figurspilleren holdt i dem. I tillegg tekstiler av ulike slag. Red. mangler opplysninger om disse figurene. 

Konstruksjon/teknikk

Figurene er enkle i konstruksjonene. De må ha førerpinne i hodet og noen også i armen/hendene. Bordteater er ofte soloteater. Her handler det om å kunne veksle rakst fra en figur til en annen. Bordteater er også nært beslektet med fortellerteater.  

Annen info

Vibeke Helgesen (1930-2001) ble, av sine samarbeidspartnere, kalt "Grand Ol' Mama". Hennes soloteater het Vibeke Helgesens Dukketeater, etablert i 1971. Hun var virksom gjennom mange år, turnerte i hele landet og ble invitert til flere gjestespill i utlandet, blant annet til Frankrike, Ungarn, Tyskland, Østerrike og Lahore i India.

Én av hennes kunstneriskje ambisjoner var å spille forestillinger på landets eget språk. Følgelig ble tekstene framført på engelsk, tysk, fransk, esperanto - og på ungarsk. Totalt var Vibeke Helgesen ansvarlig for femti produksjoner og spilte tilsammen 6000 forestillinger. I 1985 fikk hun Akershus fylkes kulturpris, og i 1994 ble hun tildelt Marit Halsets legat. (Wang og Helgesen, 2000: 270-272).

Hennes engasjement og virke innen nordisk figurteater går tilbake til kongressen på Hässelby Slott i Stockholm i 1966 hvor Nordisk Dukketeaterselskap (ND) ble opprettet. Målsetningen var å styrke og utvikle interessen for figurteater i de nordiske landene. I 1970 ble formålet for ND endret til dannelsen av nasjonale foreninger som for Norges del ble til Norsk Dukketeaterforening./Unima Norge. Vibeke Helgesen var leder av foreningen i flere år på 1970-tallet. (B. Strøm 1974: 52).

Tilknyttet (4)
Lisbeth Narud (person) – Scenograf, Designer, Figurmaker
Vibeke Helgesens Dukketeater (organisasjon) – Opphavsperson
Figurteatret i Nordland (organisasjon) – Opphavsperson
Dragen fra Syøtgollut (produksjon) – Bordfigur