Borgere
Inngår i produksjon "Det blå folket og karamellfabrikken", (1983) Riksteatret
Borgere medvirket i produksjonen Det blå folket og karamellfabrikken av Tor Åge Bringsværd. Scenografien var ved Alexandru Botez, design og realisering av teaterfigurer ved Mona Wiig som også hadde regi i samarbeid med Rønnaug Alten. Produksjonen hadde urpremiere 24.10. 1981 på Skårer. Det var nypremiere på produksjonen 11. juni 1983.
Informasjon
(Objekt ID 111353)Objekttype | Teaterfigur |
Produksjonsdato | 11. jun. 1983 |
Kategori | Hanskefigur |
Emneord | Barn |
Størrelse | Ca. 45-50 cm. |
Lisens | Riksteatret. Copyright. |
Teaterfigur
Teaterfigurer, bedre kjent som teaterdukker, har spilt på norske scener i generasjoner, til stor glede for publikum i alle aldersgrupper.
Borgerne var innbyggere i byen hvor A/S GODT forurenset. På fotoene ser vi baker Smith og baker Smule, spilt av Christine Stoesen, og en ung og gammel kvinne, det er uvisst hvem som spilte dem. Politimesteren er også med blant borgerne og han ble spilt av Stein Grønli.
På et av fotoene ser vi direktøren for A/S GODT sammen med borgermesteren og en eldre dame. Direktøren ble spilt av skuespiller Anne Stray.
Det blå folket som er de andre teaterfigurene som er registrert under denne produksjonen.
Kilder: Riksteatrets arkiv. Mona Wiigs private arkiv.
Giver: Riksteatret. Mona Wiig.
Transportert 11.11. 2019.
Borgerne var hanskefigurer og laget over samme lest. Hodene ble skåret ut i isopor, forsterket med bomullsgas og trelim og deretter pusset og malt. Alt tekstilmateriale som ble brukt var av bomull, både til underdrakt og overdrakt. Underdrakten var tilpasset hånden til hver av figurspillerne. Ellers hadde de enkle karakteristiske trekk ved drakten som f. eks bakerne Smith og Smule med forkle og hodeplagg som kokkelue og skaut.
Direktøren for karamellfabrikken var kledd i snippkjole, beige silkevest med en stor stripete sløyfe i halsen. Buksene var lyse. Han hadde en flosshatt med et bredt stripete bånd rundt.
Hanskefiguren bygger på figurspillerens hånd/hender. Her ble hodene plassert på pekefingeren til hver av spillerne og de andre fingrene var figurens høyre og venstre arm el. hånd. Underdrakten må sitte godt på spillerens hånd og hode må være trygt plassert på tuppen av pekefingeren. Hanskefigurens bevegelser er små og de må være presise for at publikum skal kunne tyde og forstå figurens kroppsspråk. Hanskefigurene er raske og spontane i bevegelsene og de kan gripe med de små 'fingertuppene' sine.
Riksteatret informerer, høsten 1981:
"Det blå folket seiler på himmelen i en blå båt. De har alltid vært der, de gjeter skyene og vokter vinden, de passer på at det regner på bondens åker, de ser til at det faller snø om vinteren, de trekker skyene til side så menneskene skal få se hvor vakre stjernene er. De har samme farve som hav og himmel."
Slik presenterer Tor Åge Bringsværd sine hovedpersoner det blå folket,- mannskapet i båten "Luftens glade Frosk". Fattige Augista, Sebastian, Felix og Theodor er personer som mange barn kjenner fra billedbøkene om Det blå folket. Og i dette stykket, som Riksteatrets dukketeater nå setter opp, møter det blå folket et virkelig kinkig problem: En dag oppdager de at himmelen er helt svart av skitt og skyer, og når det blå folket får grave hull i skylaget, ser de at all den skitne røyken kommer fra karamellfabrikken A/S Godt i en liten by nede på jorda."
Fortsettelsen på historien og løsningen på den røpes ikke her, det er det figurspillerne som skal fortelle deg; Marianne Edvardesen, Stein Grønli, Christine Stoesen og Anne Stray.
Alexandru Botez (person) | – Scenograf |
Mona Wiig (person) | – Designer, Figurmaker |
Riksteatret (organisasjon) | – Opphavsperson |
Det blå folket og karamellfabrikken (produksjon) | – Hanskefigur |