Prinsesse Åshild

Inngår i produksjon "Askeladden og kongens harer", Riksteatret, 2009.

Prinsesse Åshild var en av karakterene i produksjonen Askeladden og kongens harer, dramatisert av Peder Cappelen etter folkeeventyret Gjete kongens harer av Asbjørnsen og Moe. Dramatiseringen ble bearbeidet for figurteater av Stein Grønli som også var ansvarlig for regi. Scenografi-/figure- og kostymedesign var ved Lisbeth Narud, figurmaker var Grete Larssen, Sigrid Kristoffersen, Sverre Johansen og Pernille Trøbråten.

Produksjonen hadde premiere i Nydalen 3.10. 2009 og turnépremiere i Arendal 8.10.2009. 

Informasjon

(Objekt ID 108524)
Objekttype Teaterfigur
Produksjonsdato 3. okt. 2009
Kategori Bunraku inspirert figur
Emneord Barn
Størrelse Ca. 50 cm.
Lisens

Riksteatret.

Copyright. 

Teaterfigur

Teaterfigurer, bedre kjent som teaterdukker, har spilt på norske scener i generasjoner, til stor glede for publikum i alle aldersgrupper.

Gå til Teaterfigur

Les mer

Kristin Aafløy Opdan spilte prisesse Åshild.  Vi viser til den andre teaterfigurene som er registret under denne produksjonen. Disse er: Askeladden, Pål, Moren, Kongen, Dronningen, Kjerringa med nesen og Harene.

Kilder: Riksteatert. Program for produksjonen. Sverre Johansen.

Giver: Riksteatret.

Transportert: 22. 2. 2021. 

Materialtyper

Hodet til prinsesse Åshild ble laget i styrofoam som er lett å skjære i. Materialet må forsterkes og vanligvis brukes bomullsgas eller papir og lim. Avispapir er vanlig, men også rispapir brukes.  De uttrykksfulle øynene var sannsynligvis svarovski-krystaller.  

Hun var kledd i en vid kjole med vide ermer slik at figurspillerens hånd kunne spille og illudere figurens hånd. Kjolen var sannsynligvis laget av et ullstoff eller et annet stoff med tyngde. Den var pyntet med blonder og andre fine detaljer, til og med en sølje.

Informasjon er gitt av figurmaker samt ut fra foto.

Konstruksjon/teknikk

Konstruksjonen til denne figuren er her kategorisert som en bunraku inspirert figur. Den kunne også ha tilhørt kategorien marotte hvis kjennetegn er at figurspillerens bruker sin fysiske hånd til å spille figurens hånd. Det er her  snakk om en kryssning mellom to ulike teknikker som vi finner hos mange teaterfigurer.

Styringsgrepet til figuren var høyst sannsynlig fra et håndtaket i ryggen (for bedre å kunne skjule spillerens hånd). Estetikken i denne produksjonen var at figurspillerne skulle være minst mulig synlige. De var alle kledd i sorte drakter, hatter og hansker.

Informasjon er gitt av figurmaker samt ut fra foto.

Tilknyttet (7)
Lisbeth Narud (person) – Designer, Scenograf
Grete Larssen (person) – Figurmaker
Sigrid Kristoffersen (person) – Figurmaker
Sverre Johansen (person) – Figurmaker
Pernille Trøbråten (person) – Figurmaker
Riksteatret (organisasjon) – Opphavsperson
Askeladden og kongens harer (produksjon) – Bunraku inspirert figur