Bitch Song Club - En skeiv kabaret
Inngår i produksjon "Bitch Song Club - En skeiv kabaret" (2008) Centralteatret
Bitch Song Club - En skeiv kabaret var en produksjon for voksne etter idé av Nina Borge og dramatisert av Borge og Ellisiv Lindkvist. Scenografien var ved Nina Borge som formodentlig også var ansvarlig for design og realisering av figurene. Line Rosvoll var ansvarlig for regi. Produksjonen var et samarbeid med Dramatikkens hus (tidligere Det Åpne Teater) og Kilden Teater. Premieren fant sted på Teaterkjeller'n på Centralteatret (Oslo Nye Teater) den 12. september 2008.
Informasjon
(Objekt ID 105384)Objekttype | Teaterfigur |
Produksjonsdato | 12. sep. 2008 |
Kategori | Marott, Figurspiller og figur |
Størrelse | Menneskestørrelse |
Lisens | Det er usikkert hvem som har opphavsrett til teaterfigurene. Den er designet og produsert av Nina Borge, trolig er det hun som har opphavsretten. Copyright. |
Teaterfigur
Teaterfigurer, bedre kjent som teaterdukker, har spilt på norske scener i generasjoner, til stor glede for publikum i alle aldersgrupper.
Om Bitch Song Club fra Scenewebs nettside står det følgende: "I Bitch Song Club ble publikum invitert inn i skapet for å se på livet med et skeivt blikk. Scenograf og billedkunstner Nina Borge hadde idéen til Bitch Song Club. Hun ville fortelle historien omde mange fargerike damene som treffes på en lesbisk klubb.Til å gjøre dette valgte hun å benytte menneksestor dukker som både kunne synge og danse."
Karina Nielsen var figurspiller for denne figuren hvis navn ikke er kjent. Hun var også skuepsiller i interaksjon med figuren.
De andre medvirkende i denne produksjonen var; Suzanne Paalgard, Espen Alknes, Kariann Grønsund, Anna Leiman og Andres Rogg.
Bitch Song Club gjestet Den internasjonale Figurteaterfestivalen i Kristiansand.
Kilder: Oslo Nye Teater. Nina Borges hjemmeside.
Giver: Oslo Nye Teater.
Transportert 18.10. 2020.
Det er uvisst hvilket materiale som er brukt til å forme hodet og hendene til figuren. Det kan være papirmasjé. Håret var av pels som var farget rustrød. Øynene var store med grønne glasspupiller og tunge gullfargede øyenlokk. Munnen var stor med markerate røde lepper. Anskitet til figuren var delt i to for å kunne bevege munnen. Halsen til figuren var bevegelig, det var figurspillerens håndledd og underarm. Figuren var i manneskestørrelse og kledd i en dresslignende sort jakke.
Vurderingen er gjort på bakgrunn av foto.
Scenografen skriver på sin hjemmeside at teaterfigurene i denne produksjonen var marotter. Når det gjelder denne konstruksjonen hadde figuren armer og store hender som figurspilleren spilte med, m.a.o. både armen og hånden til figuren og figurspilleren var synlig under spillet. Men denne (disse) figuren(e) var også en muppetvariant hvor figuren kunne bevege munnen og hele hakepartiet for å snakke. Med en hånd i munnen på figuren og den andre hånden på figurens arm kunne disse figurene gjøre mange uttrykksfulle gester og bevegelser.
Samspillet mellom figur og figurspiller var viktig i denne produksjonen. Derfor er de to samhandlende karakterene også kategorisert som figurspiller og figur.
Vurderingen er gjort på bakgrunn av foto.
Fra Nina Borges hjemmeside har vi sakset følgende presseklipp: Dagbladet ved Merete Hobbelstad: "Skeivt, rått og morsomt. Bitch Song Club er morsom nettopp i egenskap av å være original, i det overrumplende samspillet mellom dukkene og skuespillerne. Dukkene kunne ikke vært bedre, de er uttrykksfulle og likevel såpass uutgrunnelige at de ser ut som de endrer humør og holdning bare skuespillerne som holder dem beveger såvidt på hendene."
Nina Borge (person) | – Scenograf, Designer, Figurmaker |
Oslo Nye Teater (organisasjon) | – Opphavsperson |
Det Åpne Teater (organisasjon) | – Opphavsperson |
Dramatikkens Hus (organisasjon) | – Opphavsperson |
Kilden Teater (organisasjon) | – Opphavsperson |
Bitch Song Club (produksjon) | – Marott |