Albert Åberg

Inngår i produksjon Fra Albert Åberg (2000), Høyt og lavt med Albert Åberg (2005) og Albert Åberg gir seg aldri (2019), Gratulerer med dagen Albert Åberg! Oslo Nye Trikkestallen

Albert Åberg var hovedfiguren i Oslo Nye Teaters produksjon med samme tittel. Dramatiseringen ble gjort av Stein Kiran etter historier fra bokserien til Gunilla Bergström. Oversettelsen var gjort av Tor Åge Bringsværd. Scenografien var ved Per Horn, figurdesign og realisering av figurer ved Helena von Bergen og regi ved Stein Kiran. Premieren fant sted 8. september 2000 på Dukketeatret på Bymuseet på Frogner.  

I 2005 presenterte Dukketeatret en ny versjon av Albert Åberg med tittelen Høyt og lavt med Albert Åberg. De kunstnerisk ansvarlige for produksjonen var stort sett de samme som for oppsetningen i 2000 (se tekster om produksjonene i Scenewebs database).

En ny versjon av Albert Åberg ble produsert i 2019 med tittelen Albert Åberg gir seg aldri. Det kunstneriske teamet av dramatiker, scenograf og designer var det samme som ved de tidligere oppsetningene. Premieren fant sted 11. april 2019 på Oslo Nye Trikkestallen.

Foreløbig siste versjon er Gratulerer med dagen Albert Åberg, urpremieren var 19. februar 2022 på Trikkestallen. Regien var ved Bård Bjørknes.

De tre produksjonene var til dels basert på ulike bøker fra serien. Se tekstene om de enkelte produksjonene.

Informasjon

(Objekt ID 105367)
Objekttype Teaterfigur
Produksjonsdato 8. sep. 2000
Kategori Bunraku inspirert figur
Emneord Barn
Størrelse Ca. 60-65 cm.
Lisens

Oslo Nye Teater.

Copyright. 

Teaterfigur

Teaterfigurer, bedre kjent som teaterdukker, har spilt på norske scener i generasjoner, til stor glede for publikum i alle aldersgrupper.

Gå til Teaterfigur

Les mer

Knut Wiulsrød har spilt Albert Åberg i alle de tre produksjonene, fra 2000 til 2019. 

KILDER:

Oslo Nye Teater. Knut Wiulsrød. 

Giver: Oslo Nye Teater. Knut Wiulsrød.

Transportert 15.10.2020.

Materialtyper

Hodet til Albert ble skåret ut i isopor og forsterket med bomullsgas og lim. Den ytre flaten ble videre pusset og malt. Hodeformen var rund med noen strittende hårtuster på toppen. Øynene var markerte med sorte pupiller i slipt glass. Han var kledd i en brun genser og orange bukser i nikkershøyde. Albert hadde fotformsko i lær.  

Designeren var tro mot illustrasjonene i boken.

Vurderingen er gjort på bakgrunn av foto. 

Konstruksjon/teknikk

Albert var en forenklet bunrakufigur med solid håndtak festet bak i hodet på figuren, som figurspilleren kunne holde i. Håndtaket var figurspillerens eneste styringsredskap. Den andre hånden brukte figurspilleren til å spille med figurens ene hånd/arm og ellers til mange funksjoner som kan gi figuren scenisk liv. Figurspilleren er mer eller mindre synlig under spillet med figuren.

Skjelettet til Albert var høyst sannsynlig et skulderparti hvor armene var festet. Mellom skulderparti og hofter var det stor bevegelighet slik at figuren kan bøye og tøye seg uten besvær. Hoftepartiet til Albert var massivt, muligens i tre, for å få slitesterkt feste for beina. De har ledd øverst i lårene, i knærne og i anklene.

Vurderingen er gjort på bakgrunn av foto. 

Tilknyttet (6)
Per Horn (person) – Scenograf
Helena von Bergen (person) – Designer, Figurmaker
Oslo Nye Teater (organisasjon) – Opphavsperson
Albert Åberg (produksjon) – Bunraku inspirert figur
Høyt og lavt med Albert Åberg (produksjon) – Bunraku inspirert figur
Albert Åberg gir seg aldri (produksjon) – Bunraku inspirert figur