Frøya den fagre
Inngår i produksjon Fra Ask og Embla (1992), Oslo Nye Teater
Frøya den fagre var en av figurene i Oslo Nye Teaters produksjon Ask og Embla. Produksjonen var basert på et manus for figurteater av Helge Andersen, etter en idé av Ragnhild Wang. Scenografien var ved Hans Petter Harboe og Lisbeth Narud, figurdesign og realisering av teaterfigurene ved Lisbeth Narud. Regien var ved Ragnhild Wang. Produksjonen hadde premiere 23. september 1992 på Oslo Nye Dukketeatret.
Informasjon
(Objekt ID 103591)Objekttype | Teaterfigur |
Produksjonsdato | 23. sep. 1992 |
Kategori | Bunraku inspirert figur |
Emneord | Barn |
Størrelse | Ca. 100 cm. |
Lisens | Oslo Nye Teater. Copyright. |
Teaterfigur
Teaterfigurer, bedre kjent som teaterdukker, har spilt på norske scener i generasjoner, til stor glede for publikum i alle aldersgrupper.
Frøya den fagre ble spilt av Kjersti Germeten.
Sceneweb viser til andre teaterfigurene som medvirket i denne produksjonen og som er registrert i denne databasen. Disse er Ask og Embla (registrert sammen) og Tor den sterke.
KILDER:
Oslo Nye Teater.
Giver: Oslo Nye Teater.
Transportert 04.08.2020.
Frøyas hode var skåret ut i isopor eller et annet lignende materiale som var lett å forme og med lav egenvekt. Overflaten ble forsterket med bomullsgas og trelim. Deretter har den sannsynligvis blitt malt. Frøya hadde en lang og framtredende nese, skjeve øyne med pupiller av glass og en markant munn. Hun er grov i ansiktstrekkene. Hennes skuldre og brystparti er laget av et fast materiale, sannsynligvis isopor.
Materialene som ble brukt til Frøyas hår, ermer, armer og hender var av tovet ull. Kjolen var i bomull og smykket var av lær, malt med metallmaling.
Denne beskrivelsen er gjort på bakgrunn av foto.
Konstruksjonen til Frøya var høyst sansynlig stang i hodet og åpning bak i ryggen på kjolen så figurspilleren kunne 'gripe' figuren og spille med den. Det er også sannsynlig at figuren kunne bevege hodet til høyre og venstre side, muligens snu det rundt. Frøya hadde en ruvende hårprakt som dekket store deler av kroppen. Hun utstrålte stor autoritet.
Armene hang løst og beveget seg med kroppens bevegelser. Figurspilleren kunne også gripe armen eller hånden til figuren med sin egen hånd for å bevege den. Muligens har hun hatt noen korte føringsstaver i albuene.
Denne beskrivelsen er gjort på bakgrunn av foto.
Hans Petter Harboe (person) | – Opphavsperson |
Lisbeth Narud (person) | – Designer, Figurmaker |
Oslo Nye Teater (organisasjon) | – Opphavsperson |
Ask og Embla (produksjon) | – Bunraku inspirert figur |