Musikkstudenten
Inngår i produksjon "Den lykkelige Prinsen" (1999) Oslo Nye Dukketeatret
Musikkstudenten var en av figurene i produksjonen Den lykkelige prinsen dramatisert av Hege Hammer etter idé av Hans Henriksen og fritt ettereventyret av samme navn av Oscar Wilde. Scenograf og designer var Irina Tsjerednikova, sannsynligvis har hun også vært figurmaker. Regissør var Hans Henriksen. Produksjonen hadde urpremiere 5. mars 1999 på Dukketeatret på Bymuseet.
Informasjon
(Objekt ID 103398)Objekttype | Teaterfigur |
Produksjonsdato | 5. mar. 1999 |
Kategori | Stangfigur |
Emneord | Barn |
Størrelse | Ca. 70 cm. |
Lisens | Oslo Nye Teater. Copyright. |
Teaterfigur
Teaterfigurer, bedre kjent som teaterdukker, har spilt på norske scener i generasjoner, til stor glede for publikum i alle aldersgrupper.
Vi viser til de andre figurene i denne produksjonen som vil ble registrert. Disse vil være Den syke gutten og Tvillingene.
Musikkstudenten ble spilt av Per Skjølsvik.
Kilder: Oslo Nye Teater.
Giver: Oslo Nye Teater.
Transportert 21.08. 2020.
Hodet til figuren ble formet i et plastmateriale, isopor eller det kan også være skåret ut i tre. Da blir lindetre ofte brukt. Ansiktets overflate var gjven. Øynene ble fremhevet - uttrykket var poetisk og drømmende. Nesa var stor og haken liten med en svakt markering av munnen. Et rødt og stort hår omkranser hodet. Hårstråene var tynne, muligens av et plastmateriale.
Både hodet og kroppen til Musikkstudenten var mer feminin enn maskulin. Klesdrakten var sydd av et brokasestoff med et rikt mønster i beige, rust og sort. Ermene var lange og livet smalt, men fra midjen var skjørtet vidt, med en dyp fold foran. Alt på denne figuren var estetisk vakkert og håndverksmessig meget nøyaktig utført.
Vurderingen er gjort på bakgrunn av foto.
Musikkstudentens konstruksjon hadde mange tekniske finesse som var skjult under et vakkert kostyme. På fagspråket kalles denne konstruksjonen for en pistolfigur. Forenklet innebærer dette at det var en stang fra hodet og gjennom figurens brystparti. Hodet kunne beveges ved et sysem av stenger som figurspilleren kontrollerer gjennom håndtaket / styringsmekanismen til figuren. Det finnes ulike former for pistolsystemer, men alle har tekniske finesser innebygget i stangen.
Hendene og armene var viktig for Musikkstudenten fordi han spilte på fiolin. Den var festet til en krok på figurens venstre skulder, mens buen var festet til figurens høyre hånd. Armene hadde ledd i skuldrene, i albuen og i håndleddet. Likeledes hadde beina ledd i lårfeste, knærne og trolig også anklene.
Under modernismen ble "pistolsystemet" utviklet ved mange figurteatret i tidligere Øst-Europeiske land. Bare unntaksvis finner vi denne konstuksjonen her i landet.
Vurderingen er gjort på bakgrunn av foto.
Irina Tsjerednikova (person) | – Scenograf, Designer, Figurmaker |
Oslo Nye Teater (organisasjon) | – Opphavsperson |
Den lykkelige prinsen (produksjon) | – Stangfigur |