Dyret/Prinsen

Inngår i produksjon "Skjønnheten og dyret" (1987), Oslo Nye Teater

Dyret/Prinsen var en av hovedkarakterene i produksjonen Skjønnheten og dyret av forfatter Jeanne-Marie Leprince de Beaumont. Dramatiseringen for figurteater var ved Tone Ringen, scenografi, dukkedesign og realisering av figurer ved Tatjana Zaitzow og regi ved Karel Hlavaty. Produksjonen hadde premiere 4. september 1987 på Oslo Nye Dukketeatret. 

Informasjon

(Objekt ID 102608)
Objekttype Teaterfigur
Produksjonsdato 4. sep. 1987
Kategori Stangfigur
Emneord Barn
Størrelse ca. 80-85 cm.
Lisens

Oslo Nye Teater.

Copyright. 

Teaterfigur

Teaterfigurer, bedre kjent som teaterdukker, har spilt på norske scener i generasjoner, til stor glede for publikum i alle aldersgrupper.

Gå til Teaterfigur

Les mer

Dyret/Prinsen ble spilt av Stein Kiran og teksten ble tolket av Ivar Nørve og spilt inn på lydbånd i sin helhet. Spillet med figuren ble synkronisert med teksten på lydbånd. 

Vi viser til de andre figurene som er registrert under denne produksjonen. Disse er: Belinda/Skjønnheten, Andrea og Karolina. 

Kilder

Oslo Nye Teater.

Giver:

Oslo Nye Teater.

Transportert 6.7. 2020. 

Materialtyper

Materialene til de to variantene av Dyret (den forheksede Prinsen) og Den befridde prinsen var forskjellig. Både hode og særlig overkroppen til Dyret var dekket med forskjellige typer fjær som både var tette og lette. De gav figuren et dyriske preg. Allikevel var det først og fremst ansiktet til figuren som var skrekkinngytende gjennom det framskutte og overdimensjonerte hakepartiet med to hoggtenner i underkjeven. Øynene til figuren var store. Det groteske hodet var høyst sannsynlig formet i isopor og deretter forsterket med bomullsgas og trelim og malt for så å bli 'pyntet' med forskjellige fjær. 

Klørne til Dyret var farget i gull og de var lange og skarpe. Drakten forøvrig var av stoff i forskjellige røde sjatteringer. I ytterkant av drakten var det  festet sorte spisse tagger sto rett ut. Så nær som alt var aggressivt på denne figuren.

Prinsen hadde en helt annen framtoning med myke og runde former. Drakten var rød med lille brystparti. Den var av silkestoffer og dekorert med sirkler og tunger i gull. Hodet til Prinsen var laget av isopor med nødvenige forsterkninger og tilslutt malt hvitt. Han hadde store og uttrykksfulle øyne, en markert neset og ikke markert munn. Håret var sort og glatt. 

Vurderingene av begge figurene er gjort på bakgrunn av foto. 

Konstruksjon/teknikk

De to variantene Dyret og Prinsen var begge stangfigurer med stang / rundstokk festet i hode og med forlengelse til figurens brystparti. I hver av hendene til figuren var det festet en stang / pianotråd. Figurspilleren hadde 'grep' om figuren ved hjelp av rundstokken fra hodet og spilte med armer og hender ved hjelp av de lange pianostengene.

Vurderingen er gjort på bakgrunn av foto.  

Tilknyttet (3)
Tatjana Zaitzow (person) – Scenograf, Designer, Figurmaker
Oslo Nye Teater (organisasjon) – Opphavsperson
Skjønnheten og dyret (produksjon) – Stangfigur