Ugla

Inngår i produksjon "Speiltrollet" (1986), Oslo Nye Teater

Ugla var en av teaterfigurene i produksjone Speiltrollet basert på et skuespill av Else Ferden Bringsværd. Scenografien var ved Hans Petter Harboe og  design og produksjon av teaterfigurer var ved Kari Noreger. Kjersti Germeten hadde regien. Speiltrollet hadde urpremiere den 19. september 1986 på Oslo Nye Dukketeatret.

Informasjon

(Objekt ID 100535)
Objekttype Teaterfigur
Produksjonsdato 19. sep. 1986
Kategori Stangfigur
Emneord Barn
Størrelse Ca. 35 cm høy.
Lisens

Oslo Nye Teater.

Copyright.

Teaterfigur

Teaterfigurer, bedre kjent som teaterdukker, har spilt på norske scener i generasjoner, til stor glede for publikum i alle aldersgrupper.

Gå til Teaterfigur

Les mer

Magnhild Aalen i Vårt Land skriver følgende: "Gledelig nok vil Else Ferden Bringsvært si både barn og voksne at hver fugl må synge "etter sitt nebb" og ha sine egne farger. Vi skal ikke være slaver av kles- og skjønnhetsmoter og idoler, men være og ta vare på oss selv, ja vår sjel. Og her er det spurvefruen som har lettest både for å være og akseptere seg selv og sin mann."

Ugla ble spilt av Knut Wiulsrød.

Vi viser til den andre teaterfiguren registret i denne databasen som er Body-builder.

Kilder: Oslo Nye Teater. Kommentar/anmeldese fra Vårt Land ved Magnhild Aalen, 5. okt. 1986.

Giver: Oslo Nye Teater

Transportert 28.05. 2020. 

Materialtyper

Hodet og kroppen til Ugla ble sannsynligvis formet i isopor, forsterket med bomullsgas og lim og deretter malt. Den ble videre dekorert med lett fjærprakt rundt brystet og over øynene - som øyenbryn. Det er mulig at Ugla kunne strekke på halsen og tekke den inn igjen. Føttene var store. Det ser ut som det også har vært brukt filtmateriale samme med fjærprakten. 

Vurdering er gjort på bakgrunn av foto.

Konstruksjon/teknikk

Ugla hadde en stang fra hodet som gikk gjennom hele kroppen til figuren. Forlengelsen av denne stangen var det figurspilleren holdt i for å kunne spille med figuren. Det er mulig at halsen til Ugla kunne bevege seg opp og ned. Føttene var spillbare ved hjelp av små lommer under fotsålen som figurspilleren kunne stikke fingrene sine inn i. Denne teknikken ble ofte benyttet av ensemblet, opprinnelig inspirert av den franske figurspiller Jean-Loup Temporal. 

Vurdering er gjort på bakgrunn av foto. 

Tilknyttet (4)
Hans Petter Harboe (person) – Scenograf
Kari Noreger (person) – Designer, Figurmaker
Oslo Nye Teater (organisasjon) – Opphavsperson
Speiltrollet (produksjon) – Stangfigur