Kritikerprisen 2002/03
Kategorier
(2)Dansekritikerprisen
På dette tidspunktet offentliggjorde ikke Norsk Kritikerlag navnene på de nominerte.
-
Henriette Slorer
Marit Strømmen sa blant annet dette i sin prisutdelingstale på vegne av Norsk Kritikerlag:
"I år er prisvinneren en kvinnelig danser som besitter nok av både sceneutstråling og tekniske ferdigheter. Nok til å bære publikums hovedfokus gjennom en hel forestilling.
[...]
Den amerikanske koreografen Amanda Millers forestilling Pretty Ugly vil aldri bli den samme etter denne spesielle danserens medvirkning. Som eneste kvinne blant fire gutter leverer hun en harmonisk og søkende, men også beintøff, selvbevisst og krevende rolletolkning.
Jeg siterer fra dansekritikeren Fredrik Rütters anmeldelse i Aftenposten 24. mai: 'Hun beveger seg sterkt utfordrende i den samme overdrevne stilen som guttene med lange skritt og fremadrettet blikk. Med langt, rødt skjørt, svart gjennomsiktig topp, beksvart hår og et dramatisk uttrykk i bevegelsene, samt et uttrykksfullt ansikt, er hun meget synlig i landskapet. Om det ikke skulle være nok, hun danser nærmest guddommelig.' Sitat slutt.
Hennes minneverdige innsats i nevnte forestilling avgjorde årets prisutdeling. Men det er med stor takknemlighet for mange forestillinger, der denne danseren har medvirket, at jeg står her i dag."
Fullstendig tale kan leses på Norsk Kritikerlags hjemmeside.
Kilde:
Norsk Kritikerlag, kritikerlaget.no, 29.09.2011, http://www.kritikerlaget.no/pages/nor/27-dansekritikerprisen_til_henriette_slorer
Teaterkritikerprisen
På dette tidspunktet offentliggjorde ikke Norsk Kritikerlag navnene på de nominerte.
-
Dennis Storhøi
Yngve Kvistad sa blant annet dette i sin prisutdelingstale på vegne av Norsk Kritikerlag:
"Uten å skule til berømte forgjengere, gjorde han skikkelsen definitivt til sin: Om den loslitte professoren han spilte aldri ble instituttsjef, har han i det minste doktorgraden i sarkasmer, i evig disputas med sin faste opponent, Martha - i denne forestillingen ildfullt levendegjort av Anne Krigsvoll.
Med disiplin og kontrollert spill fremkalte han et skakkjørt, men også sårbart menneske; det lå massiv kjærlighet i bunn. Derfor ga denne versjonen av stykket oss noe mer enn verbal krigføring, noe dypere enn kvikkheter med mørk undertone. På Oslo Nye Teater ble teaterhistoriens mest berømte nachspiel et sant helvete."
Fullstendig tale kan leses på Norsk Kritikerlags hjemmeside.
Kilde:
Norsk Kritikerlag, kritikerlaget.no, 29.09.2011, http://www.kritikerlaget.no/pages/nor/28-teaterkritikerprisen_til_dennis_storhoei