Søndagsmorgen

Gerhard Schjelderups opera Søndagsmorgen (tysk, «Sonntagsmorgen») er i én akt med libretto av komponisten. Premieren på operaen i München i 1893 var første gang en gjennomkomponert norsk opera ble oppført. [skrevet av Trond Olav Svendsen, for Foreningen Norges musikkdramatiske arv]

Les mer

Gerhard Schjelderups opera Søndagsmorgen (tysk, «Sonntagsmorgen») ble uroppført på operaen i München tirsdag 9. mai 1893. Den fikk først én forestilling, men noen uker senere ble den oppførte ytterligere én gang. Det skjedde i tospann med operaen El Cid av Peter Cornelius

Urpremieren på Søndagsmorgen er den aller første norske operaforestillingen, i den forstand at dette er den første oppførelsen av en gjennomkomponert opera med en norsk opphavsperson. At dette skjedde i Tyskland med tyske solister og på tysk («Sonntagsmorgen»), forteller en del om operakunstens stilling i Norge.

Handlingen foregår utendørs ved en seter i det norske høyfjellet. Her utspiller seg et trekantdrama hvor hovedpersonene Borghild, Ragnhild og Arne også har symbolske valører.

Gerhard Schjelderup bodde i München fra 1890 til 1896. Bayerns hovedstad var en av Europas gamle operabyer. Den første hoffoperaen ble innviet i 1654. På 1700-tallet blomstret den italienske operaen ved hoffet. Det vakre Cuvilliés-teatret i residensen, innviet i 1753, er bevart og stadig i bruk.

Det storslåtte operahuset på Max-Joseph-Platz, hvor Søndagsmorgen ble satt opp i 1893, var opprinnelig oppført i 1818. Det første huset brant ned i 1823, men ble hurtig rekonstruert og gjenåpnet i 1825.

Schjelderup kjente godt til husets historie. Noen år tidligere hadde den eksentriske kong Ludvig 2 sørget for at München ble et wagnersentrum, med urpremierene på Tristan og Isolde (1865), Mestersangerne i Nürnberg (1868), Rhingullet (1869) og Valkyrien (1870). Under mye omtalte omstendigheter var Ludvig 2 avsatt i 1886 og funnet druknet i Starnberg-sjøen. Også Ludwigs bror Otto ble umyndiggjort. Bayerns monark var dermed Ludwig og Ottos onkel Luitpold, som ledet Bayern helt til sin død i 1912 med tittel av «Prinzregent».

Dirigenten Hermann Levi (1839-1900) var dirigent ved operaen i München fra 1872 til sin død i 1900. Han huskes ikke minst som den ene av de tre dirigentene som forberedte de første Wagner-festspillene i Bayreuth i 1876 (de øvrige var Hans Richter og Felix Mottl). Levi ledet uroppførelsen av Wagners Parsifal ved festspillene i 1882.

Gerhard Schjelderup kom til å leve sine siste år i Bayern. I 1922 bosatte Gerhard og Elsa Schjelderup seg permanent i Benediktbeuern. Samme år ble operaen i München omorganisert til Bayerische Staatsoper. Det var etter at Luitpolds sønn Ludwig 3 en tid hadde vært Bayerns siste konge, og etter at Weimar-republikken hadde gjort slutt på monarkiene og fyrstedømmene i Tyskland. I Bayern markerte dette slutten på 738 år med kongeslekten Wittelsbach.

Den kongelige styringen med operahusene tok dermed også slutt. Som statsopera har operaen i München fortsatt å være en av de mest ressurssterke operahusene i Tyskland. Sommerfestspillene, som ble innført på 1800-tallet eksisterer også fortsatt og innebærer at det er forestillinger helt til månedsskiftet juli-august.

Våren 1892 ble Gerhard Schjelderup forlovet med Elsa Schwarz. Hun var datter av hybelvertinnen i Von-der-Tann-Strasse hvor Schjelderup leide rom. Ifølge Gerik Schjelderups bok om sin far ble Søndagsmorgen skrevet i tidsrommet fra våren 1892 til vinteren 1893. Inspirasjonen til operaen kom en solskinnsdag mens han gikk tur i parken ved Nymphenburg. I sin biografi om faren siterer Gerik Schjelderup ham: «Jeg var i en lykke-berust stemning, men netop derfor kom jeg til at tænke paa al elendighet i verden, og plutselig opstod ‘Søndagsmorgen’ i mit indre.»

Schjelderup avbrøt arbeidet med operaen Austanfyre sol og vestanfyre måne, og satte i gang med Søndagsmorgen: «Tanken paa Norges skjønhet, hjemlængsel, vaarens berusende higen og en vidunderlig følelse av lykke skapte dette verk.» Han arbeidet etter alt å dømme med operaen de neste månedene.

Librettoen ble trykket høsten 1892. Våren 1893 fikk den altså to oppførelser på operaen i München. Oppførelsene var med kjente krefter. Dirigent var operaens musikksjef Hermann Levi og rollen som Borghild ble sunget av den kroatiske sopranen Milka Trnina, som skulle bli en av sin generasjons mest berømte sangere.

OPPFØRELSER:

Operaen i München; tirs 09.05.1893; urpremiere. Dirigent: Hermann Levi. Med: Milka Trnina (Borghild), ? (Ragnhild), Max Mikorey (Arne). Spilt: mai 9, juni ?; til sammen 2 ganger.

KILDER:

Schjelderup, Gerik. Gerhard Schjelderup: En norsk operakomponists liv og virke. Oslo: Gyldendal, 1976 

Berg, Marius. Ideer om transcendens og forløsning i Gerhard Schjelderups verker. Avhandling. Oslo: UiO, 2014

Store norske leksikon på nett

Norsk biografisk leksikon på nett

Wikipedia

Nasjonalbibliotekets arkiv 

avisene

Informasjon

(Objekt ID 151555)
Objekttype Originalverk
Originaltittel Sonntagsmorgen
Verktype Musikk
Publiseringsdato 1893
Språk Norsk
Originalspråk Tysk
Opphavspersoner (2)
Gerhard Schjelderup – Komponist
Gerhard Schjelderup – Forfatter
Det finnes ingen vedlegg tilhørende dette objektet. Om du har bilder eller andre relevante vedlegg, kan du sende disse til oss på e-post: redaksjon@sceneweb.no
Rapportér feil eller mangler