Danse- og teatersentrums scenekunstpris 2002

Danse- og teatersentrums scenekunstpris

Danse- og teatersentrums scenekunstpris går til kunstnere/kompanier/prosjekter som har utmerket seg ved sitt kunstneriske mot. Prisen gis av styret og administrasjonen i Danse- og teatersentrum.

Prisen er reisestipend på NOK 15 000.-.Danse- og teatersentrums scenekunstpris

Vinnere
  • Kate Pendry

    Danse- og Teatersentrums Scenekunstpris for 2002 tildeles Kate Pendry for forestillingen Sex in the Warzone. Forestillingen hadde premiere i Kosovo i 2002.

    I Sex in the Warzone inviterer Kate Pendry publikum med på en personlig reise til Balkanområdet anno 2002. Gjennom Kate Pendrys sterke sceniske nærvær, kombinert med hennes politisk skarpe ukorrekthet og ikke minst ved hennes presise bruk av ulike former for lydlandskap, formidles menneskets forvirring i spennet mellom dets evne til empati og avsky når vi stilles overfor vår tids brutalitet og overgrep.

    Å formidle en scenisk reise gjennom, i tid, nære krigsområder som Sarajevo og Kosovo, krever et stort kunstnerisk mot. Kate Pendry blottstiller seg - og dermed oss - gjennom ordene og bildene til en kvinnelig krigsturist i et ladet spenn mellom skam og erotikk. Alt utført i en estetisk hårfin balanse mellom et ubehagelige personlig nærvær og en behagelig personlige avstand.

    Den finske forfatteren Tove Jansson skrev at "Det er ingen kunst å være modig, hvis man ikke er redd". Det er sjelden vi opplever en så rå scenisk vilje til å omskape dyp menneskelig redsel for krig og hva den gjør med oss til en så presis og usentimental scenisk handling som forestillingen Sex in the Warzone er.

  • Sex In The Warzone

    Danse- og Teatersentrums Scenekunstpris for 2002 tildeles Kate Pendry for forestillingen Sex in the Warzone. Forestillingen hadde premiere i Kosovo i 2002.

    I Sex in the Warzone inviterer Kate Pendry publikum med på en personlig reise til Balkanområdet anno 2002. Gjennom Kate Pendrys sterke sceniske nærvær, kombinert med hennes politisk skarpe ukorrekthet og ikke minst ved hennes presise bruk av ulike former for lydlandskap, formidles menneskets forvirring i spennet mellom dets evne til empati og avsky når vi stilles overfor vår tids brutalitet og overgrep.

    Å formidle en scenisk reise gjennom, i tid, nære krigsområder som Sarajevo og Kosovo, krever et stort kunstnerisk mot. Kate Pendry blottstiller seg - og dermed oss - gjennom ordene og bildene til en kvinnelig krigsturist i et ladet spenn mellom skam og erotikk. Alt utført i en estetisk hårfin balanse mellom et ubehagelige personlig nærvær og en behagelig personlige avstand.

    Den finske forfatteren Tove Jansson skrev at "Det er ingen kunst å være modig, hvis man ikke er redd". Det er sjelden vi opplever en så rå scenisk vilje til å omskape dyp menneskelig redsel for krig og hva den gjør med oss til en så presis og usentimental scenisk handling som forestillingen Sex in the Warzone er.

Det finnes ingen vedlegg tilhørende dette objektet. Om du har bilder eller andre relevante vedlegg, kan du sende disse til oss på e-post: redaksjon@sceneweb.no
Rapportér feil eller mangler