Hein Heckroths scenografipris 2025
Hein Heckroths scenografipris
-
Vegard Vinge
«Vegard Vinge og Ida Müller polariserer og sjokkerer iblant med sine arbeider. Samtidig gir de oss sterke bilder og viser en imponerende kunstnerisk vilje. Scenografiene deres er alltid minneverdige. Det gjør dem til verdige vinnere. Mine varmeste gratulasjoner med prisen», uttaler kunst- og kulturminister i Hessen Timon Grimmels.
I henhold til reglene for prisen ble Vinge og Müller nominert av den forrige vinneren, som i dette tilfellet var Ulrich Rasche (tysk scenograf og regissør, red. anm.). Han ga følgende begrunnelse for valget: «Selv om Vegard Vinge og Ida Müller bare har gjort noen få oppsetninger på tyskspråklige scener, og deres siste verk Nationaltheater Reinickendorf ble satt opp som en produksjon av Berliner Festspiele for sju år siden, er deres radikale estetikk fortsatt tilstedeværende på mange teatre. Deres kortvarige opptreden i Berlin var så enestående og virkningsfull at en hel generasjon unge regissører har fulgt i deres estetiske fotspor og videreutviklet og viderefører dem til i dag. I flere måneder begravet Vinge og Müller seg i bygninger som var tilrettelagt for deres arbeider, slik som Prater, biscenen til Berlin Volksbühne, der de øvde dag og natt og forvandlet tidligere kjente rom til en verden som senere skulle åpne seg som et pop-psykedelisk Gesamtkunstwerk. En så revolusjonerende kunstnerisk vilje har ikke eksistert siden den gang.»
-
Ida Müller
«Vegard Vinge og Ida Müller polariserer og sjokkerer iblant med sine arbeider. Samtidig gir de oss sterke bilder og viser en imponerende kunstnerisk vilje. Scenografiene deres er alltid minneverdige. Det gjør dem til verdige vinnere. Mine varmeste gratulasjoner med prisen», uttaler kunst- og kulturminister i Hessen Timon Grimmels.
I henhold til reglene for prisen ble Vinge og Müller nominert av den forrige vinneren, som i dette tilfellet var Ulrich Rasche (tysk scenograf og regissør, red. anm.). Han ga følgende begrunnelse for valget: «Selv om Vegard Vinge og Ida Müller bare har gjort noen få oppsetninger på tyskspråklige scener, og deres siste verk Nationaltheater Reinickendorf ble satt opp som en produksjon av Berliner Festspiele for sju år siden, er deres radikale estetikk fortsatt tilstedeværende på mange teatre. Deres kortvarige opptreden i Berlin var så enestående og virkningsfull at en hel generasjon unge regissører har fulgt i deres estetiske fotspor og videreutviklet og viderefører dem til i dag. I flere måneder begravet Vinge og Müller seg i bygninger som var tilrettelagt for deres arbeider, slik som Prater, biscenen til Berlin Volksbühne, der de øvde dag og natt og forvandlet tidligere kjente rom til en verden som senere skulle åpne seg som et pop-psykedelisk Gesamtkunstwerk. En så revolusjonerende kunstnerisk vilje har ikke eksistert siden den gang.»
-
Vegard Vinge/Ida Müller
«Vegard Vinge og Ida Müller polariserer og sjokkerer iblant med sine arbeider. Samtidig gir de oss sterke bilder og viser en imponerende kunstnerisk vilje. Scenografiene deres er alltid minneverdige. Det gjør dem til verdige vinnere. Mine varmeste gratulasjoner med prisen», uttaler kunst- og kulturminister i Hessen Timon Grimmels.
I henhold til reglene for prisen ble Vinge og Müller nominert av den forrige vinneren, som i dette tilfellet var Ulrich Rasche (tysk scenograf og regissør, red. anm.). Han ga følgende begrunnelse for valget: «Selv om Vegard Vinge og Ida Müller bare har gjort noen få oppsetninger på tyskspråklige scener, og deres siste verk Nationaltheater Reinickendorf ble satt opp som en produksjon av Berliner Festspiele for sju år siden, er deres radikale estetikk fortsatt tilstedeværende på mange teatre. Deres kortvarige opptreden i Berlin var så enestående og virkningsfull at en hel generasjon unge regissører har fulgt i deres estetiske fotspor og videreutviklet og viderefører dem til i dag. I flere måneder begravet Vinge og Müller seg i bygninger som var tilrettelagt for deres arbeider, slik som Prater, biscenen til Berlin Volksbühne, der de øvde dag og natt og forvandlet tidligere kjente rom til en verden som senere skulle åpne seg som et pop-psykedelisk Gesamtkunstwerk. En så revolusjonerende kunstnerisk vilje har ikke eksistert siden den gang.»