Kritikerprisen 2023/2024

Dansekritikerprisen

Vinnere
  • Undersang

    Harald Beharie for konsept og koreografi i Undersang, premiere 30. mai 2024 i Lillomarka. Co-produsert av Black Box teaterDansens HusRosendal TeaterBIT TeatergarasjenRAS – Regional Arena for SamtidsdansTou Scene.

    Tale ved utdelingen av Kritikerprisen for dans 2023–2024 mandag 23. september 2024 på Litteraturhuset i Oslo.

     

    Ved Venke M. Sortland

    Kjære publikum og kjære nominerte!

    Egentlig burde jeg tatt dere med ut av dette rommet, opp trappa og ut i Slottsparken. Så burde jeg klatra opp i et tre og snakka til dere mens jeg satt på en grein: Dette som en respons på at alle de tre forestillingene som er nominert til årets Dansekritikerpris, foregår utenfor konvensjonelle scenerom – i rom som ikke er tilrettelagt for dans. Som årets nominerte forestillinger er eksempler på, kan det å jobbe stedsspesifikt eller stedssensitivt tilføre noe med stor verdi og effekt til et forestillingsprosjekt – hvis man greier å gjøre stedet til en medskapende aktør i forestillingen, og ikke bare en motstand man kjemper mot. For det å flytte dansen ut i rom utenfor institusjonenes trygge og behagelige rammer, er hardt arbeid – det innebærer ofte mye bæring av stoler, høyttalere og annet utstyr, skilting og merking av stier, vær-relaterte bekymringer og hyppig bruk av YR-appen, det å sette opp sitt eget billettsystemer, og det å finne provisoriske steder for oppvarming og kostymeskift. Og alt dette mens man samtidig må forholder seg til nysgjerrige forbipasserende som vil vite hva slags dans dette egentlig er, om dette er jobben din og hva du får betalt.

    Fordi alt dette praktiske og sosiale må konkurrere med det kunstneriske, så er det både krevende og komplekst å jobbe stedsspesifikt. Men alle de nominerte forestillingene har greid å gjøre denne ytre motstanden som stedene gir – alle disse utfordringene eller «skavankene» (for å bruke Martin Slaattos uttrykk) – til en produktiv kraft. I møte med hver og en av disse forestillingene har jeg, som publikummer, tenkt at jeg aldri vil tilbake til scenerommet for å se dans.

    De nominerte til Dansekritikerprisen 2023/2024 er:

    – Harald Beharie for konsept og koreografi i forestillingen Undersang, som hadde premiere 30. mai 2024 i Lillomarka. Forestillingen er c-produsert av Black Box teater, Dansens Hus, Rosendal Teater, BIT Teatergarasjen, RAS – Regional Arena for Samtidsdans, samt Tou Scene.

    – Solveig Styve Holte for konsept og koreografi i forestillingen Frå form til famling, som hadde premiere 2. november 2023 ved Henie Onstad Kunstsenter. Forestillingen var en samproduksjon med Dansens Hus, Henie Onstad Kunstsenter og Kunsthøgskolen i Oslo.

    – Ingeleiv Berstad, Pernille Holden og Signe Becker for forestillingen KNØ, som hadde premiere 26. august 2023 i Foredragssalen på Gamle Munch. Forestillingen er produsert av Bananaz – forening for Scenekunst.

    Kjære Harald: Gratulerer med Kritikerprisen for dans 2023/2024!

    For de som har vært så heldig å få se Undersang, så er det kanskje én scene som har festet seg spesielt godt i minnet deres. Dette er en scene som varer lengre enn det som er behagelig (en halvtime?), og som kanskje nettopp på grunn av dette både er urovekkende og vakker. I sin anmeldelse i Norsk Shakespearetidsskrift beskriver Martin Lervik denne scenen på følgende måte: «Den strevsomme pesingen går over til en kakofonisk roping, som etter hvert blir til en rytme. Som et kor vender de (7 utøverne) lyden mot skogen som svarer dem med ekko. Sammen med ropingen blir bevegelsene mer intense og repeterende. Hoftene skytes inn og ut, og de jukker på naturen og hverandre, det er som om en slags manisk transe tar over kroppene deres. Et ritual er en konsentrert adferd, der den levde verdenen og verdenen slik den er forestilt, smeltes sammen. En måte å knytte mennesker til en felles identitet, skape mening, komme nærmere noe uhåndgripelig eller reise mellom ulike tilstander. Jeg tenker på hvordan melaninrike kropper historisk har blitt røvet bort fra sine vante omgivelser, eller hvordan de stereotypisk har blitt ufrivillig knyttet til naturen på en måte som gjør dem til slaver av den, noe som de ikke kan løsrive seg fra. Ved å revurdere og fantasere rundt foregående og framtidige melaninrike narrativer, bygger Undersang nye sannheter utenfor den dominerende kulturelle fortellingen».

    I et intervjuet jeg gjorde med deg for Norsk Shakespearetidsskrift før sommeren, sa du, Harald, at du som kunstner ikke er så opptatt av trinn og teaterillusjon, men at du først og fremst er interessert i å sette opp situasjoner der både utøvere og publikum må «deale» med det som skjer i øyeblikket. Dette gir mening når man ser forestillingene du lager. I den nevnte scenen så greier du og dine medutøvere ikke bare å få oss i publikum til å «deale» med reforhandlingen av forholdet mellom kropper og landskaper. Jeg vil også si at denne scenen får meg til å «deale» med meg selv som kropp og tilstedeværelse. Der jeg har utøverne rundt og helt oppi meg på alle kanter, der jeg er omslutta av et kor av uling og hoing og roping, der jeg kjenner lukta av den våte mosen som rives opp og de tørre trærne som blir «jokka på», og der jeg møter blikket til utøverne, som iakttar meg som iakttar dem, kjenner jeg både på et sug etter å bli en del av dette rituelle kroppskoret, og la disse ekstravagante kreftene ta bolig i min kropp også, men jeg kjenner samtidig på en blyghet over å være fysisk, synlig tilstede. Når mørket etter hvert faller på og ropingen omsider ebber ut i sang, så er jeg ikke den samme lengre. Slike øyeblikk gir meg troa på potensialet i dansen som uttrykksform, rett og slett.

    Kjære Harald. Det er meg en glede å få be deg komme opp hit og motta prisen, som er et trykk av Øyvind Torseter.

Nominerte (3)
  • Knø

    Ingeleiv Berstad, Pernille Holden og Signe Becker for KNØ, premiere 26. august 2023 i Foredragssalen på Gamle Munch. Produsert av Bananaz – Forening for Scenekunst.

    Ilse Ghekiere skriver i Norsk Shakespearetidsskrift:
    «KNØ unfolds as an almost didactic study on the relationship between six bodies and three canvases and makes us aware of the joys of labour and the messy meaning of collectivity. […] By attending to the physical labour surrounding the canvases, we now gradually see how the colours and some images, such as a knot and maybe a flower or a face, begin to appear. At some point, I wonder if this is what the performance will lead to: us watching the painting as a painting. The outcome must be in many minds when watching the process of unfolding. From order to chaos, and we go eventually back to order where all canvases are neatly folded and ready for the next performance. KNØ however surprises me with a long and slow ending, giving room for the labour to transform into something that feels like a ritual, or a joyous celebration of collective work.»

    Julie Rongved Amundsen skriver på Scenekunst.no:
    «Assosiasjonene tittelen gir kommer til uttrykk på flere måter i forestillingen. Det er som om den eltes frem både gjennom måten de tar på hverandre på og i kroppsliggjøringen av lerretene. Også billedkunsten gis kropp her. Vektforskyvningene de utforsker i koreografien gjør at jeg lurer på hva som kommer til å få klumpen av mennesker de bygger til å knekke. Kroppen er på samme måte både en fysisk klump med knokler og åndsmennesket, det som skaper kunsten. I disse brytningene er Knø en fascinerende forestilling som setter kropp, koreografi og kunst, alt ting som begynner på k, i perspektiv.»

  • Frå form til famling

    Solveig Styve Holte for konsept og koreografi i Frå form til famling, premiere 2. november 2023 ved Henie Onstad Kunstsenter. Samproduksjon av Dansens Hus, Henie Onstad Kunstsenter og Kunsthøgskolen i Oslo.

      Melanie Fieldseth skriver i Norsk Shakespearetidsskrift:
      «Frå form til famling er kunstnerisk, konseptuelt og koreografisk gjennomtenkt og gjennomarbeidet. Prosjektet går i fabulerende dialog med Høvik Ballett som et dansehistorisk materiale; kunstneriske strømninger i billedkunst og musikk fra tidsperioden som kompaniet arbeidet i; og kunstsenterets historie, bygning, utstillingsrom og naturomgivelser. Ved å utvide den koreografiske praksisen til å omfatte mer enn sporene etter bevegelsesmaterialet alene, men uten å la oss miste det av syne, har Frå form til famling gjenfunnet og aktivert lag på lag av referanser innenfor danse- og kunsthistorien og samfunnet for øvrig. Etter mitt syn fremhever denne utvidelsen nettopp hvordan Høvik Ballett var vevd inn i sin samtid. Det eksisterte i lag med arbeidsbetingelser, estetiske krav, kunstneriske og sosiale hierarkier, og med hendelser i verden rundt seg.»

       

    • Undersang

      Harald Beharie for konsept og koreografi i Undersang, premiere 30. mai 2024 i Lillomarka. Co-produsert av Black Box teater, Dansens Hus, Rosendal TeaterBIT TeatergarasjenRAS – Regional Arena for Samtidsdans, Tou Scene.

        Julie Rongved Amundsen skriver på Scenekunst.no:
        «I siste omgang er det kroppene det handler om. Aktørenes kropper og publikums kropper og hva disse kroppene gjør og representerer. Men det handler også om hvilket potensial som finnes i kropp og bevegelse for å overmanne diskriminerende strukturer. På denne måten blir Undersang også en emosjonell opplevelse, og når forestillingens innhold oppleves som et spark i magen, tenker jeg at det er her potensialet for forvandling ligger, det er her det ligger håp og styrke. […] Jeg vet ikke om det performative faktisk forvandler samfunnet, men denne forestillingen gir meg i hvert fall tro på kunstens potensial i verden.»

      Musikkritikerprisen

      Vinnere
      • Mahlers åttende – Avslutningskonsert og avskjed for Edward Gardner

        Bergen Filharmoniske OrkesterEdward Gardnerkorsolister og Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester for Mahlers åttende – Avslutningskonsert og avskjed for Edward Gardner, premiere 4. juni 2024 i Grieghallen på Festspillene i Bergen. Produsert i samarbeid mellom Festspillene i Bergen og Musikkselskapet Harmonien.

        Tale ved utdelingen av Kritikerprisen for musikk 2023–2024 mandag 23. september 2024 på Litteraturhuset i Oslo

        Ved Aksel Dalmo Tollåli

        Kjære gjester, nominerte og prisvinnere!

        Jeg har fått den store æren av å dele ut Kritikerprisen i musikk for sesongen 2023–2024.

        De nominerte til årets pris var kunstnerisk team og utøvere i Francis Poulencs Karmelittsøstrene ved Den Norske Opera og Ballett, med premiere 12. april, og kunstnerisk team og utøvere i Flaggermusen av Johann Strauss d.y., produsert av Bergen Nasjonale Opera i samarbeid med Den Nationale Scene, Musikkselskapet Harmonien og Edvard Grieg-korene, med premiere 9. mars. Men prisen går til Bergen Filharmoniske Orkester, Edward Gardner, kor, solister og Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester for Mahlers åttende – Avslutningskonsert og avskjed for Edward Gardner, med premiere 4. juni 2024 i Grieghallen på Festspillene i Bergen.

        Årets pris går til en på alle mulige vis enorm fremførelse. Mahlers åttende symfoni krever et svimlende antall musikere, både i det enorme orkesteret og i de enda større korene, pluss åtte sangsolister. Symfonien, som varer i godt og vel en time og tjue minutter, åpner med den latinske pinsesalmen «Veni creator spiritus» («Kom Hellig Ånd med skapermakt» i norsk gjendiktning), og fortsetter med sluttscenen fra Goethes «Faust, del II», hvor Fausts sjel stiger inn i himmelen, mens engler og helgener, kirkefedre og jomfru Maria synger om livet, synden og tilgivelsen.

        «En symfoni må være som verden; den må inneholde alt,» skal Mahler ha sagt til en komponistkollega, og hans åttende symfoni er kanskje den som uttrykker dette aller mest eksplisitt.

        Den er en enorm oppgave å gi seg i kast med, musikalsk og ikke minst logistisk. I Bergen medvirket Bergen Filharmoniske Orkester og musikere fra Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester, Georgia Boy Choir, Edvard Grieg Guttekor og Jentekor, Operakoret ved Den Norske Opera og Ballett, Collegium Musicums kor, Edvard Grieg Kor og Bergen Filharmoniske Kor, alt under ledelse av kormester Håkon Matti Skrede og dirigent Edward Gardner. I tillegg kommer solistene Emma Bell, Marita Sølberg, Mari Eriksmoen, Stefanie Irányi, Jess Dandy, David Butt Philip, Yngve Søberg og John Relyea. Under de to fremførelsene var nesten 450 utøvere i sving i Grieghallen.

        Det er vanskelig å komme utenom dirigent Edward Gardner når man snakker om denne konserten. Som konserttittelen avslører, var dette Gardners avskjed som Harmoniens sjefdirigent, etter ni år ved roret. Det at han kan avslutte sin tid i Bergen med et verk og en fremførelse av dette kaliberet – både hva gjelder størrelse og kompleksitet – sier sitt om hva han og orkesteret har klart å skape sammen. Det skal også nevnes at Gardner ble utnevnt til Harmoniens æresdirigent under denne konserten.

        Det er nettopp de store verkene som preger Gardners tid i Bergen, med fremføringer og innspillinger av blant annet Wagners Parsifal, Schönbergs enorme Gurrelieder og Brittens Peter Grimes. Disse verkene sier noe om Gardners betydning for Bergen som korby. Det er på ingen måte alle forunt å ha de nødvendige kreftene til disposisjon i sitt eget nærmiljø, men det er noe man har klart i Bergen, med Edvard Grieg Kor, Bergen Filharmoniske Kor, Collegium Musicums Kor og Edvard Grieg respektive Gutte- og Jentekor, for igjen å nevne bergenskorene som var med og sang Mahlers åttende.

        Men mer enn et storslått punktum for Gardners ni år i Bergen, var dette også en virkelig god fremførelse av Mahlers åttende symfoni. Dirigent, orkester og sangere utviste et enormt overskudd og overblikk, og med det en enorm musikalitet og evne til samklang og samspill. Det hele var praktfullt balansert, fra det kammermusikalsk lavmælte og konsentrerte, til de ekstatiske utbruddene som man skulle tro fortsatt runger veggimellom i Grieghallen.

        Det er derfor med stor glede at jeg vil be administrerende direktør for Musikkselskapet Harmonien Bernt E. Bauge og kormester for Bergen Filharmoniske Kor Håkon Matti Skrede om å komme frem for å motta Kritikerprisen for musikk for sesongen 2023–2024. Prisen er et trykk av Øyvind Torseter. Gratulerer!

      Nominerte (3)
      • Mahlers åttende – Avslutningskonsert og avskjed for Edward Gardner

        Bergen Filharmoniske Orkester, Edward Gardner, kor, solister og Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester for Mahlers åttende – Avslutningskonsert og avskjed for Edward Gardner, premiere 4. juni 2024 i GrieghallenFestspillene i Bergen. Produsert i samarbeid mellom Festspillene i Bergen og Musikkselskapet Harmonien.

        Eystein Sandvik skriver på NRK.no:
        «Hvis noen fremdeles skulle være i tvil: Det er et enormt løft å fremføre Mahlers åttende symfoni, og ikke bare på grunn av det kolossale apparatet. Mest av alt er dette uhyre kompleks og krevende musikk, både for solister, kor, dirigent og orkester. At Gardner og hans mannskap er fullt på høyde med situasjonen, blir imidlertid tydelig fra første tone. Kor-klangen som fyller Grieghallen i åpningen av «Veni Creator Spiritus» er vidunderlig kraftfull, presis og fyldig. Barnekorets entré et stykke ut i satsen er så vakker at det er til å grine av. Formidabel er også innsatsen fra Bergen Filharmoniske Orkester, som både har muskler i rikt monn og sørger for at Mahlers mange orkestrale finurligheter står frem i klare farger.»

          Aksel Tollåli skriver i Aftenposten:
          «Dirigent Edward Gardner former orkesterspillet nennsomt, ikke minst i det lange forspillet til andre del. Han klarer å tegne lange linjer i Mahlers ofte sprikende symfoniske reisverk, med hurtige stemningsskift og motiver på kryss og tvers. Samtidig er det en beherskelse over Gardners dirigering. Orkesteret og koret spiller og synger for all del kjempesterkt, men det finnes også en viss kontroll i all ekstasen. Klangen er balansert, og de viktigste stemmene får komme tydelig frem. […] Denne fremførelsen er en enormt imponerende oppvisning i hva musikkmiljøet i Bergen kan få til.»

        • Flaggermusen

          Kunstnerisk team og utøvere i Flaggermusen, premiere 9. mars 2024 i Grieghallen, produsert av Bergen Nasjonale Opera i samarbeid med Den Nationale Scene, Musikkselskapet Harmonien og Edvard Grieg-korene.

          Hilde Halvorsrød skriver på Scenekunst.no:
          «Hver detalj i det opprinnelige stykket er omsorgsfullt trukket frem og snudd og vendt på for å få den til å passe perfekt inn i en nyrik, selvtilfreds finansverden i Norge anno 2024. […] BNOs Flaggermusen er alt man kan ønske seg av en moderne operetteoppsetning: Treffende satire, oppdatert humor, ville kostymer, glimrende farsespill – og skyhøy musikalsk kvalitet.»

            Aksel Tollåli skriver i Aftenposten.no:
            «Oppdatering av operette er sjelden noe man gjør ustraffet. Men her har faktisk Price, med regissør Yngve Sundvor, fått det til. Med solide musikalske prestasjoner og vitser som kommer som perler på en snor, har de begått en uhøytidelig og selvironisk kjærlighetserklæring til Bergen. […] Å oppdatere en operette som Flaggermusen, er for ekstremsport å regne. Spesielt når endringene og omskrivingene er så gjennomgripende og radikale. Samtidig viser produksjonen stor forståelse for operettens vesen, og for den vanskelige balansen mellom lun humor og ikke for hardtslående satire.»

             

          • Karmelittsøstrene

            Kunstnerisk team og utøvereKarmelittsøstrene, premiere 12. april 2024 ved Den Norske Opera og Ballett.

            Eystein Sandvik skriver på NRK.no:
            «Like fullt har dette blitt en forestilling som gjør sterkt inntrykk, både på grunn av den rystende historien den forteller og de strålende solistprestasjonene fra scenen. At Nasjonaloperaen oppnår dette så å si utelukkende med egne krefter, er rett og slett en triumf – og et klart uttrykk for hvor høyt nivå det er på operakunsten her på berget.»

            Ola Nordal skriver på Klassiskmusikk.com:
            «Mot slutten av operaen slår de revolusjonære ned en av de beskyttende veggene i klosteret der handlingen foregår, og kommer inn og mishandler nonnene på brutalt vis. Det er grusomt å se på. Vi i salen føler virkelig smerten og dødsangsten til nonnene på scenen. Da en av sangerne bryter sammen i gråt, føler vi i salen også denne frykten. Aller mest hjerteskjærende, er scenen mot slutten når de står og venter på å bli ført til giljotinen. Sammen synger de «Salve Regina», mens koret tynnes ut, én stemme etter den andre, etter hvert som de føres til skafottet. Det er så sterkt at det nesten blir ukomfortabelt. Kunsten skal riste litt i en, og det gjør denne forestillingen. Den Norske Opera & Balletts oppsetning av Karmelittsøstrene viser at opera fortsatt kan være blant de sterkeste kunstformene. Denne oppsetningen må du se.»

          Teaterkritikerprisen

          Vinnere
          • Kongsemnene

            Tale ved utdelingen av Kritikerprisen for teater 2023–2024 mandag 23. september 2024 på Litteraturhuset i Oslo.

             

            Ved Therese Bjørneboe

            Det er fint spenn mellom de nominerte til Kritikerprisen for teater 2023–2024 – fra Ibsens historiske drama Kongsemnene på Trøndelag Teater, til to norske urpremierer: I vårt sted, av Arne Lygre på Nationaltheatret, og Chaplin: diktatoren av Morten Joachim og Line Hofoss Holm, på Den Nationale Scene i Bergen. I stykket, som – slik tittelen lover – eksponerer mindre flatterende sider ved filmikonet, er det Eirik del Barco Soleglad som er nominert for sin tolkning av tittelrollen. De to andre nominasjonene går til det kunstneriske teamet – skuespillere og lysdesignere, regissører og scenografer. Her er det kanskje på sin plass å nevne at Arne Lygre ble tildelt Den nasjonale Ibsenprisen for I vårt sted. Overrekkelsen fant sted på Ibsens fødselsdag, 23. mars. Og det fører oss tilbake til Ibsen – eller snarere Trøndelag Teaters Kongsemnene – et overflødighetshorn av en forestilling og vinner av årets Teaterkritikerpris.

            Forestillingen åpner med å eksponere bakteppet for stykkets intrige, et krigsherjet landskap i mørke og tåke. En mursteinbalkong synes å henspille på ruinene av en borg, samtidig som modellhester i full størrelse og gamle bildekk som ligger slengt til høyre på scenen, fra begynnelsen av viser at dette er en forestilling som tar seg store friheter med stykkets plassering i rom og tid. Kostymene peker ofte mot vår egen samtid, som når Håkon Håkonsson går i t-skjorte og svarte jeans, eller bisp Nikolas skifter fra bispedrakt til silkedress, i scener der han fremstår som entertainer og kristenkarismatisk sjelefanger. De kvinnelige skuespillerne bærer dronningkjoler, og later til å høre hjemme i en forgangen historisk epoke. Dét kunne man derimot ikke si om de to sagastil-kostymerte fortellerne, som jevnlig brøt inn i handlingen med kommentarer og snikksnakk. Slike revy- eller vaudeville-innslag som er talende for forestillingens episodiske dramaturgi, og ustadige veksling mellom alvor og humor, eller ironi, og hirdmennene minner om fotballsupportere.

            Det eklektiske formspråket gjør Kongsemnene til en tidvis forvirrende opplevelse, hvor de forskjellige elementene trakk i ulike retninger, og anmeldelsene var ikke unisont positive. På mange måter gjør regissør Jurij Butusov og resten av det kunstneriske teamet det til publikums oppgave å plukke opp bitene, og forsøke å sette dem sammen igjen. Men det er etter mitt syn gjort et godt valg når Kongsemnene på Trøndelag Teater ikke blir spilt som et tentativt realistisk historiedrama. Stykket var Ibsens siste såkalt nasjonalhistoriske drama, og ble uroppført i en iscenesettelse på Christiania Theater i 1864, hvor Ibsen selv hadde en hånd i det scenemessige – og han tilstrebet at dekorasjonene skulle være historisk korrekte. I Keld Hyldigs nylig utgitte Ibsen og norsk teater, skriver han at det historiske dramaet – og spesielt Ibsens – var i ferd med å bli en kampplass for realistiske prinsipper på denne tiden. Slik sett var uroppsetningen av Kongsemnene i sin tid radikal. Men i dag er det vanskelig å se bort ifra at en av de mest sentrale replikkene, ja, selve kongstanken til Håkon Håkonsson – «Norge var et rike, det skal bli ett folk» – var en frukt av nasjonalromantikken og nasjonsbyggingen. Det anakronistiske ved Kongsemnene som et «nasjonalpatriotisk» drama, forsøker ikke oppsetningen ved Trøndelag Teater å glatte ut gjennom stilisering og abstraksjon.

            Scenografien til Aleksandr Shiskin-Hokusai gir meg følelsen av at rommet og det sceniske landskapet er i konstant bevegelse, ja, likefrem animert. Noe som understøttes av et lydspor med musikk som spenner fra Led Zeppelin til Bach, Beatles og Ole Paus – men aller mest av Mari Boine.

            Kongsemnene inneholder et stort persongalleri, men de sentrale rollene – Håkon Håkonsson, Skule Jarl og bisp Nikolas – er preget av et dyptliggende spenningsforhold mellom det Keld Hyldig kaller «nasjonale figurasjoner», eller typer, og er slik sett idealiserte, samtidig som de oppleves som psykologisk nyanserte og individualiserte – og der særlig Skule, glimrende spilt av Hans Petter Nilsen – peker mot Ibsens moderne og tragiske tvilere. På en merkelig måte får Jurij Butusovs oppsetning motsetningene til å sameksistere gjennom en fysisk og ekspressiv spillestil, som gir skuespillerne mulighetsrom til å inderliggjøre, samtidig som de ytre attributtene ved karaktertegningen gjør dem til figurasjoner fra en moderne og/eller pop-kulturell forestillingsverden. Det er dristig, men bidrar til at oppsetningen på Trøndelag Teater lykkes i å gjøre Kongsemnene til et både underholdende og dystert moralspill fra samtiden.

            «Den politiske situasjonen duver over scenerommet som et spøkelse», skrev Per Christian Selmer-Anderssen i Aftenposten. Det lar seg forstå helt bokstavelig, For bisp Nikolas er ikke bare en kyniker og verdensforakter av dimensjoner, men er også en djevel-figur, som kommer tilbake som gjenferd etter sin død, for å drive krigen og maktspillet videre. Jurij Butusov lar scenen, hvor Skule Jarl avslår Mefisto-pakten (og begynner sin Golaata-vandring), utspille seg ved et mega-langt «Putin-bord». Det er forestillingens mest direkte politiske referanse, ja, kanskje den eneste. Men det gjør Thomas Jensen Takuys funky og karismatiske biskop til en tvetydig og sterk metafor for apokalyptiske krefter i samtiden – og fullt på høyde med Ibsen.

            Prisen er et trykk av Øyvind Torseter. Gratulerer!

          Nominerte (3)
          • Kongsemnene

            Kunstnerisk team og skuespillereKongsemnene, premiere 2. februar 2024 på Trøndelag Teater.

            Willy Walder skriver i Norsk Shakespearetidsskrift:
            «Hele ensemblet, fra regissør, scenograf, skuespillere og til ytterste tekniker, gir så mye energi fra seg, at forestillingen vibrerer fra første til siste øyeblikk. Her er mye humor og mye alvor, den er så innholdsrik at det er vanskelig å yte forestillingen rettferdighet i disse korte ytringene. Fire timer gikk veldig fort, og jeg forlot teatret mettet på inntrykk og ute av stand til å si så mye på en stund. Jeg håper at folk rundt om i landet kjenner sin besøkelsestid og reiser til Trondheim for å oppleve Kongsemnene. Det er forestillingen vel verdt.»

            Karen Frøsland Nystøyl skriver på NRK.no:
            «Miksen mellom humor, tablåar, mime, dans og fysisk spel skapar noko uutgrundeleg og interessant i denne versjonen av Kongsemnene. […] det er vanskeleg ikkje å berømma teateret for å kasta seg utpå med dette prosjektet og la det stå til. Dei skal ha for å gjera det friskt og uredd. Det er mykje verdt i teaterlandskapet i dag der det er lett å velja minste motstands veg. Og: Kor skal ein elles gå for å få syndeforlatings-disko, om ikkje til Trøndelag teater? Den som likar mellomalder og maktkamp og ikkje går av vegen for Ibsen i frisk bris, bør komma seg på Trøndelag teater kjapt som råd er.»

          • Chaplin: Diktatoren

            Eirik del Barco Soleglad for rollen som Charlie Chaplin i Chaplin: Diktatoren, premiere 11. oktober 2023 ved Den Nationale Scene.

            Johanne Elster Hanson skriver i Morgenbladet:
            «Eirik del Barco Soleglad er briljant i rollen som Chaplin, Hynkel og den jødiske barbereren. Det er ingen enkel sak å spille en skuespiller som igjen spiller to kjente og kjære filmroller, men alt fra Hynkels affekterte håndbevegelser til barbererens diltende gange er gjenskapt nær sagt perfekt. Soleglad høster velfortjent applaus etter den ikoniske barberscenen akkompagnert av Brahms’ «Ungarsk dans nr. 5», og er ustyrtelig morsom når han gir seg i kast med Hynkels bjeffende kaudervelsk, som i denne versjonen har fått flere norske valører («rassentassen», «rumpeldunkel», «heil på deg»).»

            Ingvild Bræin skriver i Bergens Tidende:
            «Å utfordre fysiske lover gjør han [Eirik del Barco Soleglad] hele veien, i DNS-oppsetningen av Chaplin: Diktatoren. Han står gjerne i en nærmest horisontal posisjon, som bergensregnværet, og støtter seg på én hånd mens han avleverer en replikk, eller han snor seg underlig bortover gulvet til knes, som i en slags vulgær versjon av Michael Jacksons moon walk. Jeg trekker frem dette fordi mange av Soleglads (i rollen som Hynkel/Chaplin/den jødiske barbereren) prestasjoner i denne oppsetningen er rent fysiske, slik Charlie Chaplins var det. Til dette hører også små og utsøkte nyanser i mimikk, dessuten evnen til å spille ut mer realistiske scener verbalt. Alle disse oppgavene er løst med bravur og overskudd av Soleglad.»

          • I vårt sted

            Kunstnerisk team, skuespillere, musikere og Arne Lygre for I vårt sted, premiere 20. oktober 2023 ved Nationaltheatret, Kanonhallen på Løren.

            Elin Lindberg skriver i Norsk Shakespearetidsskrift:
            «Stykket er svært formsterkt. Det har enkelheten, lettheten, men samtidig dybden vi ofte finner hos Lygre. Humor finnes også. Menneskene er så skjøre og sårbare. Karakterene stråler ut at de trenger kjærlighet og omsorg, og at de samtidig har behov for å gi kjærlighet og omsorg til den andre. Men hvem er den andre? Det smertefulle er at den andre er utskiftbar. […] Energien mellom skuespillerne blir nesten som synlige, glødende bånd. Det er vemodig vakkert. Stykket treffer samtida så godt, samtidig som det løfter fram noe grunnleggende menneskelig som alle kan kjenne seg igjen i. Tittelen på denne teksten er løst sitert fra I vårt sted. Stykket formidler klokt og berørende en bønn om omsorg og kjærlighet.»

            Per Christian Selmer-Anderssen skriver i Aftenposten:
            «I vårt sted spilles på Nationaltheatrets scene i Kanonhallen på Løren, der publikum egentlig sitter på hver sin side av salen. Scenograf Katrin Nottrodt har latt den ene tribunen stå tom – og være en del av scenografien. Det er likevel Øyvind Wangensteens lysdesign som skaper mest rom i scenerommet. De tomme setene lyses opp, slik at de ser ut som en blinkende storby. Men det er hvordan ansiktene lyssettes som er det mest slående. Lyset er hardt, granskende og gjør lite for å forskjønne skuespillerne. Det står godt til teksten. […] I vårt sted borer i hvordan vi speiler oss selv i andre. Og den gjør det så varmt, interessant og elegant at forestillingen er blitt ett av årets største høydepunkter på scenen.»

          Det finnes ingen vedlegg tilhørende dette objektet. Om du har bilder eller andre relevante vedlegg, kan du sende disse til oss på e-post: redaksjon@sceneweb.no
          Rapportér feil eller mangler