Olav Tryggvason

Olav Tryggvason er en ufullført opera med musikk av Edvard Grieg og tekst av Bjørnstjerne Bjørnson. Det ble skrevet i 1873 og uroppført i Kristiania i 1889. [skrevet av Trond Olav Svendsen, for Foreningen Norges musikkdramatiske arv]

Les mer

Olav Tryggvason (med datidens stavemåte «Olav Trygvason») er en ufullført opera fra 1873 av Edvard Grieg til en libretto av Bjørnstjerne Bjørnson. Den består av tre scener, som tar en drøy halvtime å oppføre. Den ble uroppført konsertant lørdag 19. oktober 1889 i Gamle Logen i Kristiania.

Bjørnstjerne Bjørnsons forfatterskap inspirerte Edvard Grieg i 1870-årene til en rekke betydelige verker. Kantaten Foran Sydens kloster for sopran og orkester (1871) har tekst hentet fra Bjørnsons dikt Arnljot Gelline, og skildrer en kriger på kong Olavs side på Stiklestad. Samme år laget Grieg et melodrama (for resitatør og orkester) av Bjørnsons dikt Bergljot, som handler om drapet på Einar Tambarskjelve og hans sønn Eindride. De fire sangene op. 21 fra 1872, Det første møte, God morgen, Jeg giver mitt dikt til våren og Takk for ditt råd, er basert på dikt fra Bjørnsons roman Fiskerjenten. Grieg skrev også scenemusikk til Bjørnsons skuespill Sigurd Jorsalfar, benyttet ved uroppførelsen på Christiania Theater 10. april 1872.

Kantaten Landkjenning for baryton, kor og orgel ble også til i denne tiden. Den ble uroppført på Akershus festning 17. mai 1872 ved en basar til inntekt for restaureringen av Nidarosdomen. Landkjenning handler om Olav Tryggvason og kristningen av Norge, og kan sees som en forløper for operaprosjektet.

Bjørnson leverte teksten til Olav Tryggvason sommeren 1873. Grieg lot seg begeistre av idéen om å lage en nasjonalopera. Bjørnson fulgte imidlertid ikke opp de tre første scenene. Prosjektet stanset før operaen var utviklet til det punkt hvor tittelrollen gjør sin entré.

Bjørnson fremmet Griegs sak overfor Stortinget og bidro til at Grieg fikk stipend i 1874. Deretter reiste han og Karoline utenlands. I mens fikk Grieg et tilbud om et annet teaterprosjekt. Ludvig Josephson, den svenske teatersjefen på Christiania Theater, ville sette opp Ibsens dramatiske dikt Peer Gynt, utgitt i 1867 og mye lest og diskutert i Skandinavia. Josephson bestilte musikk av Grieg – og resten er historie. Urpremieren på Peer Gynt 24. februar 1876 brakte ikke bare Ibsens verk opp på scenen, men skulle vise seg å innebære uroppførelsen av noen av verdens mest kjente musikkstykker.

Griegs triumf i samarbeidet med Ibsen såret Bjørnson, og de to var ikke på talefot på mange år. Grieg hentet imidlertid Olav Tryggvason frem igjen på slutten av 1880-tallet. De tre scenene ble revidert og instrumentert høsten 1888 med tanke på uroppførelse og utgivelse.

Olav Tryggvason ble uroppført konsertant lørdag 19. oktober 1889 i Gamle Logen i Kristiania. Dette var Musikkforeningens første konsert denne sesongen, og den var i sin helhet viet Griegs musikk. Konserten åpnet med konsertouverturen I høst op. 11. Deretter kom tre av Vinje-sangene, Gamle Mor, Ved Rundarne og Guten, med Thorvald Lammers som solist. Disse ble fulgt av To elegiske melodier op. 34 spilt av strykerne i orkesteret, hvorpå konserten ble avsluttet med de tre scenene fra Olav Tryggvason. Sjefdirigent for Musikkforeningen var Iver Holter, men ved denne anledningen var det Grieg selv som dirigerte. Avisene melder om «aldeles utsolgt hus». Dagbladet forteller at Grieg ble fremkalt etter hver programpost og ble møtt av jubel: «Sluttelig blev der udbragt et Leve for ham ledsaget av kraftige Hurraer. Han takkede Publikum i nogle faa Ord.»

Den første Volven var den svenske sopranen Ellen Gulbranson. Hun var da kjent som Ellen Nordgren, og hadde nettopp operadebutert som Amneris i Aida på Stockholmsoperaen. Et år senere giftet hun seg med den norske offiseren Hans Gulbranson og bosatte seg i Norge. Fra 1896 ble hun den bejublede og enerådende Brünnhilde i Der Ring des Nibelungen og Kundry i Parsifal ved Wagner-festspillene i Bayreuth.

Griegs venn Thorvald Lammers var den første Offergoden, og var også solist i Vinje-sangene. Den første som sang rollen som Kvinnen var den indonesisk-norske sopranen Camilla Wiese fra Bergen. Hun var datter av militærlegen Ontong Wiese og hans kone Petronelle. Wiese hadde vært en av seterjentene på urpremieren på Peer Gynt i 1876. Ved samme anledning urfremførte hun Solveigs sang. Skuespillerinnen Thora Hansson, som spilte Solveig, fant sangen for krevende, og Wiese sang den derfor i kulissene mens Hansson mimet på scenen.

Oppførelse nummer to av Olav Tryggvason kom en uke senere, lørdag 26. oktober 1889, da Grieg holdt avskjedskonsert før han reiste på utenlandsturné. Bjørnstjerne Bjørnson var til stede. Det var gått 16 år siden bruddet mellom de to. Kristianiaposten forteller at «Grieg udbragte et Leve for den tilstedeværende Bjørnstjerne Bjørnson, Forfatteren af Texten til det opførte store Nummer 'Olav Trygvason'. Bjørnson svarede med et Leve for Grieg.»

Olav Tryggvason ble oppført i Koncertforeningen i København 16. november 1889, altså en snau måned etter uroppførelsen. Oppførelse nummer fire var etter alt å dømme i Gewandhaus i Leipzig 27. februar 1890 mens Grieg oppholdt seg der. I 1890 ble verket utgitt som Griegs op. 50.

Olav Tryggvason stod på programmet 1. juli 1898 under Musikkfesten i Bergen. Den ble oppført i Stuttgart 6. februar 1908, ved en Grieg-fest hvor blant andre Bjørn Bjørnson og sopranen Elisa Wiborg deltok. Dirigenten Ole Windingstad, som hadde gjort amerikaner av seg, sørget for USA-premiere 30. mars 1913 i Academy of Music i New York.

Nationaltheatret spilte Olav Tryggvason første gang torsdag 8. oktober 1908. Dette var vel første gangen denne ufullførte operaen ble oppført som scenisk verk. Den ble gitt som andre del av et dobbeltprogram med urpremieren på operaen Lajla av Ole Olsen. Olav Tryggvason fikk ved denne anledningen ni forestillinger.

Nationaltheatrets oppsetning ble hentet frem igjen søndag 17. mai 1914, som del av festforestillingen ved Grunnlovens 100-årsjubileum. Ved denne anledningen ble Olav Tryggvason gitt som første del av en «folkeforestilling». Den ble fulgt av et utdrag av Jacob Breda Bulls nasjonal-historiske skuespill Christian Fredrik, Norges Konge og en epilog av samme forfatter lest av Egil Eide. Ved denne anledningen fikk Griegs og Bjørnsons ufullførte opera seks forestillinger.

Senere har verket fått ganske mange, om enn sporadiske, oppførelser, blant annet med Filharmonisk Selskaps Orkester i Oslo og Musikkselskapet Harmoniens Orkester i Bergen.

På slutten av 1990-tallet skrev komponisten Ragnar Søderlind og librettisten Knut Jørgen Moe operaen Olav Tryggvason med utgangspunkt i Grieg og Bjørnsons verk. Denne operaen i to akter fikk sin urpremiere tirsdag 26. september 2000 i Grieghallen i Bergen og sin oslopremiere lørdag 25. november 2000 på Den Norske Opera.

HANDLINGEN:

Handlingen foregår ved et gudehov i Trøndelag under Olav Tryggvasons kristningsferd på 990-tallet. Utenfor et gudehov ber offergoden og andre fremmøtte til de gamle guder og ber dem trosse Olav. En volve maner til motstand. Menn og kvinner danser rundt ilden. Personene er: En offergode, baryton; Volven, mezzosopran; En kvinne, sopran, foruten menn og kvinner utenfor hovet.

Første scene: Folk har samlet seg utenfor gudehovet. Offerildene er tent. Folket har hørt at Olav Tryggvason er på vei til Trøndelag på kristningsferd. En offergode påkaller åsatroens guder. De fremmøtte ber til gudene om bli hørt. I forsamlingen høres en kvinne, som ber gudene tre frem og hjelpe i nødens stund.

Andre scene: En volve trer frem foran dem. Hun begynner å galdre, utøve de magiske ritualene. Hun skjærer runer på en trestav og kaster staven på den hellige ilden. Flammene slår opp og et kraftig tordenbrak ryster gudehovet. Volven beskriver hvordan Olav Tryggvasons guder må møte åsatroens guder. Kommer Olavs guder uskadd fra møtet, vil han bli trodd. De fremmøtte har fattet mot og erklærer at de vil konfrontere Olav og den nye troen. Offergoden tar frem et horn og går rundt offerildene. Han følges av de fremmøtte. Hellige leker skal holdes til Odins ære.

Tredje scene: Mennene gjør kast og springer over offerildene. Menn og kvinner danser en runddans hvor de skifter partner. Barna kommer med sverd, som mennene bruker i en dans rundt ilden. Alle fremmøtte priser gudene og den evige åsatro.

OPPFØRELSER:

Musikkforeningen i Logen; lør 19.10.1889; urpremiere (konsertant). Dirigent: Edvard Grieg. Med: Ellen Gulbranson (Volven), Thorvald Lammers (Offergoden), Camilla Wiese (Kvinnen). Kommentar: Olav Tryggvason ble også oppført lørdag 26. oktober.

Koncertforeningen i København; lør 16.11.1889; dansk premiere. Dirigent: Edvard Grieg ?. Med: Ellen Gulbranson (Volven) ?. Spilt: november 16…

Gewandhaus i Leipzig; tors 27.02.1890; tysk premiere. Dirigent: Edvard Grieg ?. Spilt: februar 27 …

Crystal Palace i London; tirs 21.04.1891 ?; engelsk premiere. Spilt: april 21... ?

Nationaltheatret; tors 08.10.1908; premiere. Dirigent: Johan Halvorsen. Med: Sigrid Wolf Schøller (Volven), Halfdan Rode (Offergoden), Ragna Foss; Kaja Eide (Kvinnen), Thora Hals Olsen (dans). Spilt: oktober 8, 9, 11, 12, 18, 19, 21, 28, november 3; til sammen 9 ganger.

Nationaltheatret; søn 17.05.1914. Dirigent: Johan Halvorsen. Med: Sigrid Bakke (Volven), Halfdan Rode (Offergoden), Astrid Lous (Kvinnen). Spilt: mai 17, 19, 21, 24 og 29, juni 5; til sammen 6 ganger. Kommentar: Olav Tryggvason var første del av et program med 1. akt av skuespillet Christian Fredrik, Norges Konge av Jacob Breda Bull og en epilog av Breda Bull lest av Egil Eide.

Filharmonisk Selskaps Orkester i Aulaen; søn 27.01.1924 (konsertant). Dirigent: José Eibenschütz. Filharmonisk Selskaps Kor. Kordirigent: Marie Flagstad. Med: Tora Graff (Volven), Johannes Berg-Hansen (Offergoden), Dagny Knutsen (Kvinnen). Spilt: jan 27, feb 2, 5, 17, mai 17, 21; til sammen 6 ganger.

Filharmonisk Selskaps Orkester i Aulaen; man 25.11.1929 (konsertant). Dirigent: Issay Dobrowen. Filharmonisk Selskaps Kor. Kordirigent: Melvin Simonsen. Med: Torgun Gundersen (Volven), John Neergaard (Offergoden), Dagny Knutsen (Kvinnen). Spilt: nov 25, 28; til sammen 2 ganger. Kommentar: Olav Tryggvason ble også fremført på åpen generalprøve søndag 24. november. På konserten 25. november stod også tre verker av Gerhard Schjelderup på programmet: Sommernat paa Fjorden, De salige barns tog og Solopgang paa Himalaja. Konserten 28. november var en folkekonsert i Calmeyergatens misjonshus, med Oppfordring til dans av Weber og Griegs Peer Gynt-suite nr. 1 som øvrig program.

Filharmonisk Selskaps Orkester i Aulaen; man 26.09.1932 (konsertant). Dirigent: Olav Kielland. Filharmonisk Selskaps Kor. Med: Mimi Thorsen (Volven), John Neergaard (Offergoden), Elisabeth Munthe-Kaas (Kvinnen). Spilt: sept 26, okt 10; til sammen 2 ganger.

Nationaltheatret; onsdag 26.12.1945; premiere. Dirigent: Odd Grüner-Hegge. Norsk Musikerforbunds Orkester. Operaforbundets Kor. Regi: Eyvind Vedéne. Scenografi: Rahe Raheny. Kostymer: Lita Prahl. Med: Fanny Elsta (Volven), Egil Nordsjø (Offergoden), Randi Helseth (Kvinnen). Spilt: desember 26, 27, 29 januar 1, 2, 4, 5, 7, 8, 12, til sammen 10 ganger. Kommentar: Forestillingene ble gitt som første avdeling i et tospann med en avdeling med to balletter, Bolero og Strauss spiller opp. De var koreografert av Otto Thoresen til musikk av henholdsvis Maurice Ravel og Johann Strauss. Forestillingen av Olav Tryggvason 27. desember ble overført på NRK radio. 

Filharmonisk Selskaps Orkester i Aulaen; søn 08.05.1955 (konsertant). Dirigent: Ole Windingstad. Filharmonisk Selskaps Kor. Kordirigent: Rolf Karlsen. Med: Eva Gustavson (Volven), Egil Nordsjø (Offergoden), Randi Helseth (Kvinnen). Spilt: mai 8. Kommentar: Oppførelsen ble sendt på NRK radio.

INNSPILLINGER:

Norsk Kulturråd NKF 30036. LP 1980. Dirigent: Per Dreier. London Symfoniorkester. Filharmonisk Selskaps Kor. Med: Vessa Hanssen (Volven), Asbjørn Hansli (Offergoden), Toril Carlsen (Kvinnen).

Virgin Classics VC 5 45051 2. CD 1994. Dirigent: Ole Kristian Ruud. Trondheim Symfoniorkester og kor. Med: Randi Stene (Volven), Per Vollestad (Offergoden), Solveig Kringlebotn (Kvinnen).

Naxos 8573045. CD 2013. Dirigent: Bjarte Engeset. Malmö Operaorkester og kor. Med: Marianne E. Andersen (Volven), Magne Fremmerlid (Offergoden), Nina Gravrok (Kvinnen).

KILDER:

Benestad, Finn og Dag Schjelderup-Ebbe. Edvard Grieg: Mennesket og kunstneren. Oslo: Aschehoug 1990

Hoem, Edvard. Bjørnstjerne Bjørnson bd. 1-4. Oslo: Forlaget Oktober, 2009-2013.

Store norske leksikon på nett

Norsk biografisk leksikon på nett

Wikipedia

Nasjonalbibliotekets arkiv

Nationaltheatrets forestillingsarkiv

avisene

Informasjon

(Objekt ID 16093)
Objekttype Originalverk
Originaltittel Olav Trygvason
Verktype Musikk
Publiseringsdato 1873
Språk Norsk
Originalspråk Norsk
Opphavspersoner (2)
Bjørnstjerne Bjørnson – Forfatter
Edvard Grieg – Komponist
Produksjoner (2)
Det finnes ingen vedlegg tilhørende dette objektet. Om du har bilder eller andre relevante vedlegg, kan du sende disse til oss på e-post: redaksjon@sceneweb.no
Rapportér feil eller mangler