Eva-Cecilie Richardsen

Eva-Cecilie Richardsen har gjennom mer enn 10 år utviklet en særegen stil og er i dag en av våre mest toneangivende koreografer. De fleste vil kjenne henne som kjernen i Kreutzerkompani som hun i 2000 stiftet sammen med videokunstner HC Gilje. I tillegg har hun utmerket seg med arbeider for Carte Blanche til Festspillene i både 2003 (Flimmer) og 2006 (Natürtro). Med A minor place (2007) markerte Eva-Cecilie Richardsen oppløsingen av Kreutzerkompani.

Richardsen har de siste årene hatt fokus på forholdet mellom tanke og handling, språk og bevegelse i sine produksjoner. Hun forsker på hvordan sosial og språklig disiplinering påvirker tanke-, adferds- og handlingsmåter.

Richardsen er stipendiat ved Kunsthøyskolen i Oslo, knyttet til Stipendprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid 2011-2014.

Informasjon

(Objekt ID 3262)
Objekttype Person
Funksjoner Koreograf
Nasjonalitet Norsk
Kjønn Kvinne
Address Oslo
Les mer

Eva-Cecilie Richardsen sitt kompaniarbeid startet allerede i 1997 med Demodans. Siden den gang har Richardsen produsert om lag 30 større danseverk. Richardsen har også hatt en rekke bestillingsverk, først og fremst for Carte Blanche og Festspillene i Bergen. I sine siste produksjoner har hun også utviklet rom og scenografi parallelt med koreografi.


Kreutzerkompani mottok Oktoberdansprisen i 2006, den største og mest betydningsfulle prisen innen norsk dans, for forestillingen Irre som hadde premiere i januar. Irre ble stemplet som en av Kreutzerkompani sine desidert beste produksjoner av både publikum og kritikere. Om deres forrige forestilling I got places to go, right?, som hadde premiere i  samme år, ble det sagt:

”Uforutsigbar fornøyelse (...) Richardsen tøyer grensene til sitt koreografiske uttrykk uten å miste kjernen i sin koreografiske stil. Om du ikke har sett Kreutzerkompani før, er nå en god tid å begynne.” (Bergens Tidende)

”Underlig fint” (Bergensavisen)

”Innovativt og urovekkende (...) viser en utsøkt holdning til koreografiens muligheter, og inneholder en urovekkende påminnelse om vår tids mange former for distansert intimitet – tilgjengelig, men upersonlig, eller personlig, men utilgjengelig." (Morgenbladet)

Kilde:

BIT Teatergarasjen, høstprogram 2007. www.bit-teatergarasjen.no 14.09.2010

Tilknyttet (5)
Utmerkelser - Tildelinger (1)