Mariann Hole

Født29. Oct 1981
FunksjonerSkuespiller
NasjonalitetNorsk
KjønnKvinne

Om Mariann Hole

Mariann Hole (født 1981) er en norsk skuespiller.

Hole debuterte på Riksteatret som Ofelia i Yngve Sundvors Hamlet  i 2007, og spilte deretter i Jon Fosses Barnet, et samarbeid mellom Riksteatret og Rogaland Teater i regi av Fridtjov Såheim.

Hun kom til Nationaltheatret i 2008 der hun blant annet tolket Aljosja i Brødrene Karamasov med Oleg Kulikov som regissør, Nina i Tsjekhovs Måken i regi av Sofia Jupither, og tittelrollen i Victoria Meiriks Romeo og Julie.

Fra høsten 2010 til våren 2012 var hun sammen med Thorbjørn Harr og Jan Gunnar Røise i den kunstneriske ledelsen for Komilab-prosjektet på Torshovteatret.

Les mer

Medvirkende i

Vis alle

  • Images (0)
  • Video (0)
  • Audio (0)
  • Files (0)

Utmerkelser

Mer om Mariann Hole

Mariann Hole var nominert til Heddaprisen 2012 i kategorien for beste kvinnelige birolle for rollen som Helene i De foreldreløse, regi Terje Strømdahl, Nationaltheatret på Torshov.

Det samlede ensemblet i Ti liv ble også nominert til Heddaprisen 2011 i klassen for særlig kunstnerisk innsats. På scenen sto Mariann Hole, Jan Gunnar Røise, Thorbjørn Harr, Anders Mordal og Ket Lødemel.

Mariann Hole vant Heddaprisen 2014 i kategorien for beste kvinnelige skuespiller for rollen som Lulu i Lulu. Pandoras eske – en monstertragedie av Frank Wedekind, regi Victoria Meirik, produsert av Nationaltheatret.

Heddajuryen oppga følgende begrunnelse:

"Noen mener at de beste rolleprestasjonene er avhengig av det man kaller utstråling. Et bedre begrep er energi, den synlige energien på scenen. Rolleprestasjonene til alle de nominerte til prisen for beste kvinnelige skuespiller kjennetegnes av en slik energi, og av kontrollen av den.

Teatret speiler samfunnet. Kvinnelige hovedroller dreier seg ofte om å definere egen identitet i en verden der menn er så alt for villige til å gjøre det for deg. Å være skuespiller handler også om å bli sett. Rollefiguren skapes av skuespilleren, men den kan bare leses av publikums blikk.

Årets Heddaprisvinner gjorde nettopp dette spillet til kunst. Hennes rollefigur spiller ikke bare på sin attraktivitet, hun spiller på bevisstheten om sin rolle som begjært. Hun skaper en identitet fundert på både menns og publikums blikk. Hun utforsker sin frihet gjennom å insistere på den.

Det er ikke seg selv hun kler av. Det er oss, der hun tvinger oss til å bli bevisst våre definerende blikk.
Årets pris for beste kvinnelige skuespiller går til Mariann Hole."

Kilder:

Heddaprisen 2012, 29.05.2012, http://heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?&mid=1031&aid=1030

Heddaprisen 2014, heddaprisen.no, 19.05.2014, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1215

Heddaprisen 2014, www.heddaprisen.no, 16.06.2014, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1266

Medvirket i