Grusomhetens Teater

Også kjent somGrusomhetens Teater
OrganisasjonstypeTeatergruppe
HovedfokusTeater
Etablert1989
Epost larsoyno@online.no
NettstedGrusomhetens Teater
UttrykksformerTeater

Om Grusomhetens Teater

Grusomhetens Teater ble etablert som egen teatergruppe i 1989 av kunstnerisk leder og grunnlegger Lars Øyno. Siden 2002 har Grusomhetens Teater hatt egen scene i Hausmannsgate 34 i Oslo.

Grusomhetens Teater lager forestillinger innenfor den fysiske tradisjon og henter grunnleggende inspirasjon fra Antonin Artauds visjoner for et anatomisk teater.

Les mer

  • Images (0)
  • Video (0)
  • Audio (0)
  • Files (0)

Egne produksjoner

Vis mindre

Vis alle

Tilknyttet

Mer om Grusomhetens Teater

Grusomhetens Teater ble grunnlagt i en tid der norsk dramatisk kunst tilsynelatende hadde tatt farvel med avant garde-teatret, og kompaniet er i dag vidt anerkjent for sitt gripende, i sannhet originale teaterspråk (ifølge Dagbladet) som skinner gjennom som mer sannferdig enn mesteparten av de andre tilbudene i teater- og kulturindustrien (ifølge Klassekampen).

Grusomhetens Teater speiler Artaud i sin ambisjon om ikke bare å gjengi realistisk virkelighet så den kan gjenkjennes, men å berette om den kjerne av liv som ligger i enhver genuin erfaring. Grusomhetens Teater har utviklet sin egen versjon av den anatomiske tradisjonen og har som mål å forene modernismens ideal om det rene teatret og et mer sosialt ansvarlig litterært teater.

Selv om det i kompaniets produksjoner tas utgangspunkt i et dramatisk verk eller en litterær tekst, ansees ikke ordet som det sentrale og det blir ofte borte i det totale scenebildet. Slik utgjør kroppens musikalitet et universelt styrende prinsipp for oppsetningene.

Tematisk har Grusomhetens Teaters arbeid, ved siden av sin gjennomførte interesse for de marginalisertes eksistens i samfunnet, de siste årene konsentrert seg om anatomien i det selvdestruktive og meningsløse i vårt vestlige samfunn av i dag, og om gjenopplivningen av humanistiske temaer med utgangpunkt i de grunnleggende prinsippene innsikt og empati.

Med den hensikt å rive ned murene mellom teatret og publikum, og mellom det tilsynelatende anarkistiske universet Artaud og hans motstandere levde i, bringer regissør Lars Øyno ofte inn samtidige så vel som historiske, teoretiske så vel som kunstneriske referanser. Disse skal hjelpe til med å klargjøre og gyldiggjøre budskapet.

Regissør Lars Øyno har holdt forelesninger og styrt verksteder både i og utenfor Norge, og kompaniet samarbeider ofte med andre teatergrupper og institusjoner.

Fjeldfuglen av Grusomhetens Teater ble nominert til Heddaprisen 2009 i kategorien for årets teaterbegivenhet.

Grusomhetens Teater er støttet av Norsk Kulturfond/Norsk Kulturråd.

Kilde:

Grusomhetens Teater, grusomhetensteater.no, 15.08.2010, http://www.grusomhetensteater.no/