Heddaprisen 2012

Beste barne- og ungdomsforestilling

Nominasjoner

  • Urmakarens Hjarte

    Urmakarens Hjarte, Sandsund/Lie
    Tekst: Miriam Prestøy Lie. Regi: Torkil Sandsund. Scenografi/kostymedesign/video setdesign/papirklipp: Dordi Strøm. Lysdesign: Torkel Skjærven. Video: Amanda Steggell. Lyddesign: Trond Lossius, Mattias Arvastsson. Maske: Julie Carl, Dordi Strøm
    På scenen: Per Vidar Anfinsen, Laufey Elíasdóttir, Morten Espeland, Unni Løvlid og Irene Waage. Produsert av Sandsund/Lie i samarbeid med Sogn og Fjordane Teater, Rogaland Teater og Førdefestivalen.

    «...en fabel som står i skrikende kontrast til all lettvint underholdning barn og unge overfores med», Vårt Land.
    «...(sjeldent) er det å møte en tekst som skarpt og modig, med fantasien som uttrykksmiddel, griper tak i et så vanskelig tema som forholdet mor/datter.» Klassekampen

  • Veggen

    Veggen, Hordaland Teater
    Veggen er utvikla av alle medverkande utifrå idé av Ljudmil Nikolov. Musikk: Karoline Krüger. Songtekstar: Tore Nysæther. Regi: Trond Birkedal. Scenografi og kostymar: Silje Sandodden Kise, Lysdesign: Arne Kambestad.
    På scenen: Ljudmil Nikolov, Karoline Krüger, Eline Sundal (cello), Are Ovesen (trompet)og Jostein Stalheim (accordion).

    «Veggen er en vellykket forestilling som bruker illusjonen og teatermagien til å vise barn deler av en voksen verden.», Aftenposten
    «en dramatisk, varsom, intens, poetisk, stille, vakker og sterk forestilling - helt uten ord.», Barn i byen

  • Sound of Freedom

    Sound of Freedom, Amund Sjølie Sveen
    Konsept/tekst/musikk/regi/utøver: Amund Sjølie Sveen. Forestillingen spilles på engelsk.
    Internasjonal terror, norsk våpenindustri og lyd som våpen er bakteppe for Amund Sjølie Sveens performanceforedrag/konsertforelesning Sound of Freedom.


  • Fluenes herre

    Fluenes Herre, Rogaland Teater
    Tekst: William Golding. Dramatisert av: Nigel Williams. Dramatisering oversatt til norsk av: Hilde Hagerup. Scenograf og kostymedesigner: Rolf Alme.
    På scenen: Tord Falch, Anders Hauge Steinbakk, Henrik Fjellheim, Paal Herman Ims, Tor Arne Vikingstad, Joachim Haaland, Johannes Aamodt, Anders Nilsson og Øyvind Larsen Runestad

    «...et skremmende aktuelt stykke som plukker selve volden ut av romanen Fluenes herre og lar selve «fluen» surre til ettertanke om voldens vesen», Rogalands Avis
    «...en fartsfylt, fysisk og tankevekkende fortelling om gutter og vold», NRK

  • Roadkills

    Roadkills, Akershus Teater
    Tekst: Cecilie Løveid. Koreografi: Un-Magritt Nordseth. Regi: Jon Tombre. Scenografi/kostymer: Yngvar Julin.
    Dansere: Trond Andrè BTech Hansen/Marcus BboyAndreassen, Lars Jacob Holm og Hanna Mjåvatn

    «Det er viktig å behandle et slikt tema som sorg, også for barn og ungdom, og det er viktig å gjøre det på en slik måte at vi kan klare å gå inn i det følelsesmessig og samtidig forholde oss til det og ikke drukne i følelser», Barnebokkritikk

Vinnere

  • Hordaland Teater

    "Årets vinner er en alvorlig forestilling, som handler om hvordan konflikter og kriger oppstår omkring stengsler og vegger mellom mennesker og kulturer. Samtidig er det en lekende forestilling som utnytter alle teatrets muligheter. En fantasieggende scenografi er det visuelle motstykket til den varierte og suggestive musikken, og begge skaper sammen et sjeldent vakkert og poetisk univers. Små barn, ungdom og voksne vil alle kunne glede seg over noe som appellerer spesielt til dem.

    Prisen for beste barn- og ungdomsforestilling går til Veggen på Hordaland Teater."

  • Veggen

    "Årets vinner er en alvorlig forestilling, som handler om hvordan konflikter og kriger oppstår omkring stengsler og vegger mellom mennesker og kulturer. Samtidig er det en lekende forestilling som utnytter alle teatrets muligheter. En fantasieggende scenografi er det visuelle motstykket til den varierte og suggestive musikken, og begge skaper sammen et sjeldent vakkert og poetisk univers. Små barn, ungdom og voksne vil alle kunne glede seg over noe som appellerer spesielt til dem.

    Prisen for beste barn- og ungdomsforestilling går til Veggen på Hordaland Teater."

  • Images (0)
  • Video (0)
  • Audio (0)
  • Files (0)

    Beste visuelle design

    Nominasjoner

    • Boya Bøckman

      Boya Bøckman for den visuelle designen til De Utvalgtes Kunsten å bli tam, Black Box Teater:
      Boya Bøckman er selvlært videodesigner og visuell kunstner. Han er medlem av De Utvalgte, en fri scenisk gruppe stiftet i 1993, men samarbeider også tett med Fabula Rasa, og sto blant annet for videodesignen til Istalia som gruppen samproduserte med Nationaltheatret. Han var videodesigner for daværende teatersjef Eirik Stubøs presentasjon av Elfriede Jelinek under Samtidsfestivalen 2005, for Jelineks Ulrike Marie Stuart i 2007, og for Sorga kler Elektra på Det Norske Teatret våren 2012. Enten Boya Bøckman legger hovedvekten på fotografiet som i Jon Fosses Skuggar, eller på videoprojeksjonene som i Jimmy Young eller Drømmen utdyper han de sceniske situasjonene, gir dem et nytt og utfordrende innhold, og en spesiell poetisk dimensjon.

    • Olav Myrtvedt

      Olav Myrtvedtfor scenografien til Misantropen, regi Sigrid Strøm Reibo, Rogaland Teater:
      Olav Myrtvedt er utdannet scenograf fra Danmarks Design Skole, og har siden 1995 arbeidet med scenografi og kostymedesign innen både teater og dans. Han har hatt scenografi og kostymer for oppsetninger på Det Norske Teatret, Riksteatret, Rogaland Teater, Oslo Nye Teater og Nationaltheatret. Han har også arbeidet på Göteborgsoperan, Malmö Dramatiska Teater og Stockholms Stadsteater der han hadde scenografi og kostymer for En midtsommernattsdröm, regissert av Alexander Mørk-Eidem. I 2011 fikk han den danske Reumert-prisen for scenografien til Hellig3Kongersaften på Aalborg Teater. I 2003 representerte han Norge under Praha-Quadrennialen med scenografien til tre Fosse-urpremierer, Namnet, Natta syng sine songar og Sonen.

    • Chloé Obolensky

      Chloé Obolensky for scenografien til Gjengangere, regi Stein Winge, Den Nationale Scene:
      Chloé Obolensky er født i Hellas, og har sin utdannelse fra Frankrike og England. Hun startet sin karriere med en oppsetning i Hellas der instruktør Karel Kuhn tok utgangspunkt i et stykke av Aristofanes. Helt fra 1981 arbeidet hun tett sammen med Peter Brook, men hun har også arbeidet såvel med teater som med film og opera i Nederland, Tyskland, Italia, Storbritannia og Østerrike, og i 2004 hadde hun ansvar for scenografi og kostymer i Stein Winges oppsetning av Strindbergs Eit draumspel på Det Norske Teatret. Hun er også opptatt av fotografi, og har gitt ut boka The Russian Empire: A portrait in photographs. I 2000 fikk hun Molière-prisen, Frankrikes Heddapris, for kostymene til En fransk hunnkatts kjærlighetssorger.

    Vinnere

    • De Utvalgte

      "Scenografien er i dag ofte det mest spennende ved mange oppsetninger, og enten det visuelle tar en minimalistisk eller maksimalistisk form, tilfører scenebildet gjerne forestillingen en egen spennende dimensjon. Til tider underordner årets vinner med hell sin spesielle begavelse et overordnet scenografisk prosjekt. Men vinneren får prisen for å ha skapt et svimlende vakkert tredimensjonalt univers som utfyller og levendegjør en både enkel og gåtefull tekst, og med ett rikt og mangfoldig billedspråk åpner for uendelige mange ulike assosiasjoner.

      Prisen for beste visuelle design går til Boya Bøckman for en i beste forstand teatral video og lysdesign til De Utvalgtes Kunsten å bli tam på Black Box Teater."

    • Kunsten å bli tam

      "Scenografien er i dag ofte det mest spennende ved mange oppsetninger, og enten det visuelle tar en minimalistisk eller maksimalistisk form, tilfører scenebildet gjerne forestillingen en egen spennende dimensjon. Til tider underordner årets vinner med hell sin spesielle begavelse et overordnet scenografisk prosjekt. Men vinneren får prisen for å ha skapt et svimlende vakkert tredimensjonalt univers som utfyller og levendegjør en både enkel og gåtefull tekst, og med ett rikt og mangfoldig billedspråk åpner for uendelige mange ulike assosiasjoner.

      Prisen for beste visuelle design går til Boya Bøckman for en i beste forstand teatral video og lysdesign til De Utvalgtes Kunsten å bli tam på Black Box Teater."

    • Boya Bøckman

      "Scenografien er i dag ofte det mest spennende ved mange oppsetninger, og enten det visuelle tar en minimalistisk eller maksimalistisk form, tilfører scenebildet gjerne forestillingen en egen spennende dimensjon. Til tider underordner årets vinner med hell sin spesielle begavelse et overordnet scenografisk prosjekt. Men vinneren får prisen for å ha skapt et svimlende vakkert tredimensjonalt univers som utfyller og levendegjør en både enkel og gåtefull tekst, og med ett rikt og mangfoldig billedspråk åpner for uendelige mange ulike assosiasjoner.

      Prisen for beste visuelle design går til Boya Bøckman for en i beste forstand teatral video og lysdesign til De Utvalgtes Kunsten å bli tam på Black Box Teater."

    Særlig kunstnerisk innsats

    Nominasjoner

    • Beaivváš Sámi Našunálateáhter

      Det samiske nasjonalteatret Beaivváš:

      I 1981 ble frigruppen Beaivváš opprettet med Kautokeino som vertskommune. I 1982 ble det for første gang satt av statlige midler til oppbygging av et samisk teater, i 1987 startet en 3-årig prøveperiode med Beaivváš som fast samisk teater i Kautokeino, og i 1991 ble Beaivváš regionteater. Det var det helt til Kulturdepartementet i 2002 overførte samtlige tidligere øremerkede midler til samiske kulturformål til Sametinget. Beaivváš Sámi Teáhter endret dermed navn til Beaivváš Sámi Našunálateáhter. Teatret spiller bl.a. i Kautokeino, Karasjok, Tana, Nesseby, Alta, (Kirkenes), Tromsø, Oslo, Karesuando, Kiruna og Gällivarre. I tillegg har teatret hatt gjestespill i Russland og rundt om i de nordiske landene.

    • Ikkje direkte råka

      Ikkje direkte råka, iscenesatte lesninger av Maria Tryti Vennerøds blogg:

      Et samarbeid mellom Cappelen Damm/Dramatikkens Hus; "for aktualitet, for å gå nye veier i å møte og engasjere nye publikumsgrupper". Under rettssaken mot Anders Behring Breivik skriver dramatiker Maria Tryti Vennerød litterært om hva landet vårt står oppe i. Hver torsdag kl. 16 iscenesetter og framfører regissører og skuespillere fra Dramatikkens Hus tekstene i Cappelen Damms bokhandel Halvbroren. Den første lesningen var 26. april, og den siste kommer til å finne sted 22. juni. Blant regissørene er Tom Remlov, Ole Johan Skjelbred, Kai Johnsen og frigruppen De Utvalgte. Maria Tryti Vennerød har selv lest sine tekster, men de blir også lest av skuespillere som Gjertrud Jynge og Kirsti Stubø.

    • Komilab-prosjektet

      Komilab-prosjektet ved Thorbjørn Harr, Mariann Hole og Jan Gunnar Røise:

      I 2010 fikk skuespillerne Thorbjørn Harr, Mariann Hole og Jan Gunnar Røise gjennomslag hos teatersjef Hanne Tømta for sitt komilaboratorium med det uttalte mål "å forske i komediesjangeren og lage komedie med mening – ikke bare tant og fjas". Prosjektet startet opp høsten 2010 med Herr Kolpert. Deretter fulgte Endelig skjer det noe av Thomas Seeberg Torjussen og Ti liv av Kjetil Bang-Hansen våren 2011. Høsten 2011 startet med Kafka - Komilab 4.1 og fortsatte med Eiketreet av Tim Crouch, Else Kåss Furuseths monolog Kondolerer og ble ble avsluttet med Dennis Kellys De foreldreløse. Våren 2012 startet med Komilab nr. 6 Jåtåkdag, og prosjektet ble avsluttet med Håndtering i Spokane av Martin McDonagh.

    • Oleg Glusjkov

      Oleg Glusjkov for koreografien til Misantropen, Rogaland Teater og til Black Rider, Hålogaland Teater:

      Oleg Glusjkov er en russisk koreograf. Han har for eksempel hatt ansvaret for koreografien til flere oppsetninger på Moscow Art Theatre, her kan nevnes Snehvit og de syv dvergene og Mesteren og Margarita. Alt tyder på at Sigrid Strøm Reibo og han ble kjent mens hun studerte i Moskva, i alle fall har de arbeidet sammen om de fleste av oppsetningene hun har hatt i Norge. Han skapte naturlig nok ingen koreografi til hennes norske debut, Vente på Godot, og heller ikke til Tøffe Taffy Huleboer på Brageteatret. Men allerede våren 2011 koreograferte han hennes oppsetning av Haugtussa på Rogaland Teater, og de har siden samarbeidet både om The Black Rider i Tromsø, og om Misantropen i Stavanger.

    Vinnere

    • Torshovteatret

      "Sesongen 2011-2012 har utmerket seg med at teatret er blitt mer opptatt av samtiden. På sin måte er årets særlige kunstneriske innsats også samtidsorientert, i og med at målet med prosjektet har vært å utforske alle fasettene i et av vår tids mest populære uttrykk. Initiativtakerne har lykkes over all forventning, og vil bli savnet nå som prosjektet hører fortiden til. Ekstra gledelig at det er tre skuespillere som ved å igangsette et unikt teaterlaboratorium virkelig har sprengt rammene for det som forventes av dem.

      Prisen for særlig kunstnerisk innsats går til Thorbjørn Harr, Mariann Hole og Jan Gunnar Røise for en glitrende gjennomføring av Komilab 1 til 6 på Torshovteatret."

    • Nationaltheatret

      "Sesongen 2011-2012 har utmerket seg med at teatret er blitt mer opptatt av samtiden. På sin måte er årets særlige kunstneriske innsats også samtidsorientert, i og med at målet med prosjektet har vært å utforske alle fasettene i et av vår tids mest populære uttrykk. Initiativtakerne har lykkes over all forventning, og vil bli savnet nå som prosjektet hører fortiden til. Ekstra gledelig at det er tre skuespillere som ved å igangsette et unikt teaterlaboratorium virkelig har sprengt rammene for det som forventes av dem.

      Prisen for særlig kunstnerisk innsats går til Thorbjørn Harr, Mariann Hole og Jan Gunnar Røise for en glitrende gjennomføring av Komilab 1 til 6 på Torshovteatret."

    • Komilab-prosjektet

      "Sesongen 2011-2012 har utmerket seg med at teatret er blitt mer opptatt av samtiden. På sin måte er årets særlige kunstneriske innsats også samtidsorientert, i og med at målet med prosjektet har vært å utforske alle fasettene i et av vår tids mest populære uttrykk. Initiativtakerne har lykkes over all forventning, og vil bli savnet nå som prosjektet hører fortiden til. Ekstra gledelig at det er tre skuespillere som ved å igangsette et unikt teaterlaboratorium virkelig har sprengt rammene for det som forventes av dem.

      Prisen for særlig kunstnerisk innsats går til Thorbjørn Harr, Mariann Hole og Jan Gunnar Røise for en glitrende gjennomføring av Komilab 1 til 6 på Torshovteatret."

    Beste regi

    Nominasjoner

    • Sigrid Strøm Reibo

      Sigrid Strøm Reibo for regien av Misantropen av Jean-Baptiste Molière, Rogaland Teater, og for regien av Black Rider, Hålogaland Teater:

      Sigrid Strøm Reibo er født i Tromsø i 1982. Hun startet sin regiutdannelse i Litauen, og tok deretter bachelorgrad i skuespill ved GITIS Scandinavia i Århus. I 2006 startet hun sin mastergrad i sceneinstruksjon ved GITIS Moskva, og i 2009 hadde hun regi på forestillingen The Cat That Walked by Himself (Kipling), av russiske kritikere omtalt som årets beste familieforestilling i Moskva. Hun debuterte i Norge i 2010 med Vente på Godot på Hålogaland Teater, og ble Heddanominert i klassen for beste regi. Deretter satte hun opp den «musikalske steinalderkomedien» Tøffe Taffy Huleboer på Brageteatret, og Haugtussa på Rogaland Teater. I år har hun også debutert som operaregissør: Hun har satt opp La Bohème for Nordnorsk Opera.

    • Terje Strømdahl

      Terje Strømdahl for regien av De foreldreløse av Dennis Kelly, Nationaltheatret på Torshov:

      Terje Strømdahl, født i 1952, er utdannet på Statens Teaterhøgskole (1979-1982). Han begynte sin skuespillerkarriere på Trøndelag Teater. I 1984–85 var han på Oslo Nye Teater, og fra 1989 på Nationaltheatret, de tre første årene som medlem av Torshovgruppen. I 1989/1990 mottok han Teaterkritikerprisen for sin tolkning av hovedrollene i Den 25. timen av P. O. Enquist og Gjemmestedet av Athol Fugard, og i 2001 Heddaprisen for rollen som Salieri i Amadeus av Peter Schaffer. Han har medvirket i en rekke filmer og TV-produksjoner, og i dag er han skuespiller, pedagog på KHiO og regissør. I de to siste årene har han blant annet hatt regien på Babettes gjestebud på Nationaltheatret (2010) og på Mistero Buffo på Trøndelag Teater (2011).

    • Eirik Stubø

      Eirik Stubø for regien av Sorga kler Elektra av Eugene O'Neill, Det Norske Teatret:

      Eirik Stubø, født i 1965, var utdannet som regissør på Statens Teaterhøgskole i 1995. I 1997 ble han sjef for Rogaland Teater, og i 2000 overtok han ansvaret for Nationaltheatret i to perioder fram til 2009. Etter 2009 har han regissert en rekke forestillinger så vel i utlandet som her hjemme. I 2003 fikk hans Vinterforvaring Natt og Dags Oslopris for beste teaterforestilling, Vildanden mottok New York Magazines Cultural Award 2006 og ble kåret til en av New Yorks ti beste forestillinger i 2006, og i mai 2007 ble Eirik Stubø tildelt Obie-prisen for beste regi for samme oppsetning. I 2009 fikk han Heddaprisen for beste regi for sin oppsetning av Rosmersholm på Nationaltheatret, og Kritikerprisen i 2008/2009 for Rosmersholm og Andromake.

    Vinnere

    • Misantropen

      "Noen av våre unge regissører er utdannet her hjemme, andre har brakt med seg spennende nye impulser fra utlandet. Sammen har de i de siste femten årene bidratt til å gi norsk teater et gledelig løft. Det har også Årets vinner, som har vist en spesiell evne til å aktualisere en tekst gjennom målbevisst å lete seg fram til dens egentlige budskap, og så skape en overbevisende helhet ved å forene lys, lyd, fysisk ekspressivitet og dans med en nærgående og sikker personinstruksjon. Prisen går til en strålende og underholdende gjendiktning av Black Rider, på Hålogaland Teater, og en gjennomført og særdeles vellykket aktualisering av Molières Misantropen på Rogaland Teater.

      Prisen for beste regi går til Sigrid Strøm Reibo."

    • Black Rider

      "Noen av våre unge regissører er utdannet her hjemme, andre har brakt med seg spennende nye impulser fra utlandet. Sammen har de i de siste femten årene bidratt til å gi norsk teater et gledelig løft. Det har også Årets vinner, som har vist en spesiell evne til å aktualisere en tekst gjennom målbevisst å lete seg fram til dens egentlige budskap, og så skape en overbevisende helhet ved å forene lys, lyd, fysisk ekspressivitet og dans med en nærgående og sikker personinstruksjon. Prisen går til en strålende og underholdende gjendiktning av Black Rider, på Hålogaland Teater, og en gjennomført og særdeles vellykket aktualisering av Molières Misantropen på Rogaland Teater.

      Prisen for beste regi går til Sigrid Strøm Reibo."

    • Sigrid Strøm Reibo

      "Noen av våre unge regissører er utdannet her hjemme, andre har brakt med seg spennende nye impulser fra utlandet. Sammen har de i de siste femten årene bidratt til å gi norsk teater et gledelig løft. Det har også Årets vinner, som har vist en spesiell evne til å aktualisere en tekst gjennom målbevisst å lete seg fram til dens egentlige budskap, og så skape en overbevisende helhet ved å forene lys, lyd, fysisk ekspressivitet og dans med en nærgående og sikker personinstruksjon. Prisen går til en strålende og underholdende gjendiktning av Black Rider, på Hålogaland Teater, og en gjennomført og særdeles vellykket aktualisering av Molières Misantropen på Rogaland Teater.

      Prisen for beste regi går til Sigrid Strøm Reibo."

    Beste kvinnelige hovedrolle

    Nominasjoner

    • Hildegunn Eggen

      Hildegunn Eggen for rollen som fru Alving i Gjengangere, regi Kjersti Haugen, Trøndelag Teater:

      Hildegunn Eggen er født i 1953, og gikk på Statens Teaterhøgskole fra 1978 til 1981. Da hun var ferdig på Teaterhøgskolen, ble hun ansatt på Nationaltheatret der hun var i tre år (1981–1984). Hun vendte hjem til Trøndelag, og begynte på Trøndelag Teater i 1985. Hun er en allsidig skuespiller som har gjort seg bemerket i såvel komedier og musikaler som klassikere og moderne dramatikk. Hun har også hatt filmroller, og lest inn mange lydbøker. Som en av ytterst få ikke Oslo-baserte skuespillere mottok hun Teaterkritikerprisen i 2001/2002 for sin tolkning av tittelrollen i Mor Courage. I 2001 mottok hun Nord-Trøndelag fylkes kulturpris, og for sin mangeårige medvirkning i Stiklestadspelet fikk hun Stiklestadprisen i 2002.

    • Kirsti Stubø

      Kirsti Stubø for rollen som Lavinia Mannon i Sorga kler Elektra, regi Eirik Stubø, Det Norske Teatret:

      Kirsti Stubø, født i 1975, er utdannet på Statens Teaterhøgskole (1995–1998). Hun var først to år på Rogaland Teater der hun blant annet tolket Irina i Tre søstre før hun i 2001 ble ansatt på Det Norske Teatret der hun bl. a. har spilt Solveig i Peer Gynt, Kassandra i Orestien, Indras dotter i Eit draumspel og Hermione i Andromake, en tolkning som i 2009 ga henne Heddaprisen for beste birolle. I 2010 og 2011 har hun vært på Stockholms Stadsteater der hun bl.a. har tolket Elektra i Orestien og tittelrollen i Emilia Galotti. Hun har også medvirket i film, og på Den internasjonale filmfestivalen i Moskva i 2007 fikk hun den høythengende Beste skuespillerinne-prisen for sin innsats i filmen Opium.

    • Ane Dahl Torp

      Ane Dahl Torp for rollen som Shen Te i Det gode mennesket fra Sezuan, regi Philip Tiedemann, Det Norske Teatret:

      Ane Dahl Torp er født i 1975, og hun er utdannet på Statens Teaterhøgskole fra 1996 til 1999. Samme år ble hun ansatt på Teatret Vårt, og der har hun spilt tittelrollen i Hedda Gabler. Siden 2002 har hun tilhørt ensemblet på Det Norske Teatret, der hun blant annet har spilt Masja i Måken og Siss i Isslottet. Hun var en del av ensemblet i Sjuk Ungdom som ble Heddanominert i 2011. Hun er også kjent som en av våre beste kvinnelige filmskuespillere. I 2004 fikk hun sin første Amandapris for sin rolle i fjernsynsserien Svarte penger, hvite løgner, og i 2006 for rollen som Nina Skåtøy i Molands filmversjon av Gymnaslærer Pedersen. I 2004 mottok hun også Folkets filmpris, og i 2007 Gullruten for sin innsats i Kodenavn Hunter.

    Vinnere

    • Det gode mennesket frå Sezuan

      "Årets vinner har i løpet av de siste ti årene tolket høyst ulike roller, seriøse, mindre seriøse, klassiske og moderne. Utenfor sitt faste teater har hun medvirket i en løssluppen farse, men også i et alvorspreget dokumentardrama, og i tillegg har hun rukket å bli en prisbelønnet filmskuespiller. Hun får prisen for sin nyanserte, troverdige og gjennomførte framstilling av en varm, naiv og godhjertet kvinne som i møte med livets harde virkelighet ikke ser annen råd enn å skifte kjønn. Prisen får hun for sin strålende og overbevisende tolkning av Sezuans gode menneske Shen-Te, og av hennes tøffe fetter Shui-Ta på Det Norske Teatret.

      Prisen for Beste Kvinnelige Hovedrolle går til Ane Dahl Torp."

    • Ane Dahl Torp

      "Årets vinner har i løpet av de siste ti årene tolket høyst ulike roller, seriøse, mindre seriøse, klassiske og moderne. Utenfor sitt faste teater har hun medvirket i en løssluppen farse, men også i et alvorspreget dokumentardrama, og i tillegg har hun rukket å bli en prisbelønnet filmskuespiller. Hun får prisen for sin nyanserte, troverdige og gjennomførte framstilling av en varm, naiv og godhjertet kvinne som i møte med livets harde virkelighet ikke ser annen råd enn å skifte kjønn. Prisen får hun for sin strålende og overbevisende tolkning av Sezuans gode menneske Shen-Te, og av hennes tøffe fetter Shui-Ta på Det Norske Teatret.

      Prisen for Beste Kvinnelige Hovedrolle går til Ane Dahl Torp."

    Beste mannlige birolle/medspiller

    Nominasjoner

    • Torbjørn Eriksen

      Torbjørn Eriksen for rollen som Orin i Sorga kler Elektra, regi Eirik Stubø, Det Norske Teatret:

      Torbjørn Eriksen er født i 1980, og er utdannet fra Statens Teaterhøgskole der han gikk fra 2000 til 2003. Han var tilknyttet Rogaland Teater fra 2003 til 2005, og spilte der blant annet i Nicholas Nickleby, En handelsreisendes død, og Jon Fosses Dei døde hundane. I 2006 kom han til Det Norske Teatret, der han har medvirket i klassikere som Richard II, Richard III, Lærde damer og Andromake, men også i moderne samtidsdramatikk som Få meg på, for fanden, Ned til sol, og Skuggen av ein gut. I 2010 var han Werther i Den unge Werthers lidingar, og han tolket tittelrollen i Hamlet med Anders T. Andersen som regissør i Thaulowhullet utenfor Tønsberg der Teater Ibsen og Thesbiteatret samarbeidet om oppsetningen.


    • Øystein Martinsen

      Øystein Martinsen for rollen som Philinte i Misantropen, regi Sigrid Strøm Reibo, Rogaland Teater:

      Øystein Martinsen begynte sin karriere i Tromsøs teater- og revymiljø, i grupper som Kabinetteatret, Revymafiaen og Påtryneteatret. Så tok han Statens Teaterhøgskole (2001-2004). Sommeren 2004 spilte han Knappestøperen i Nordnorsk Scenekompanis oppsetning av Peer Gynt, og høsten 2004 kom han til Rogaland Teater, der han debuterte i Nicholas Nickleby. På Rogaland Teater har han spilt i Bakkantinnene av Evripides, Shakespeares Richard III og Ibsens John Gabriel Borkman, men også i Reisen til julestjernen, i Harold Pinters Bedrag, Arne Lygres Mann uten hensikt og Jon Fosses Barnet. Og da Stavanger var europeisk kulturby i 2008 medvirket han i ett av byens hovedprosjekter, (U)naturlig, naturligvis//et automobilt landskap.

    • Robert Skjærstad

      Robert Skjærstad for rollen som Lucky i Mens vi ventar på Godot, regi Harald Hoaas, Teater Innlandet:

      Robert Skjærstad er født i 1966, og han har siden 1990 arbeidet som frilansskuespiller. Han har vært engasjert ved Nationaltheatret, der han i en tiårsperiode, fra 1990 til 2000, medvirket i over 15 ulike produksjoner. Han har også arbeidet på Trøndelag Teater, Teatret Vårt, Sogn og Fjordane Teater og Rogaland Teater. Han har lang erfaring fra frie teatergrupper som Verdensteatret, Passage Nord, Visjoner og Grusomhetens Teater som han har vært tilknyttet siden 1996, og han har medvirket i Kaptein Sabeltann i Kristiansand Dyrepark. Han er også en meget aktiv filmskuespiller, fikk Amandaprisen for beste mannlige skuespiller for sin rolle i Pål Sletaunes Budbringeren, og han spilte torpedo i TV-serien Lilyhammer!

    Vinnere

    • Sorga kler Elektra

      "I snart et tiår har årets vinner gjort seg gjeldende på teaterscenen, både i Oslo og andre steder. Han utmerker seg ved å ha en på en og samme tid instinktiv og intellektuell tilnærming til karakterene han fremstiller, og slik gjør han dem til levende og komplekse mennesker. Han har også evnen til å lytte, og dermed oppstår et treffsikkert og spennende samspill mellom ham og hans medspillere. Han får prisen for sin nyanserte og gripende tolkning av en ung mann som er splittet mellom hat og kjærlighet, mellom hevnlyst og den dypeste skyld.

      Heddaprisen for beste mannlige birolle/medspiller går til Torbjørn Eriksen for hans tolkning av Orin Mannon i Sorga kler Elektra på Det Norske Teatret."

    • Torbjørn Eriksen

      "I snart et tiår har årets vinner gjort seg gjeldende på teaterscenen, både i Oslo og andre steder. Han utmerker seg ved å ha en på en og samme tid instinktiv og intellektuell tilnærming til karakterene han fremstiller, og slik gjør han dem til levende og komplekse mennesker. Han har også evnen til å lytte, og dermed oppstår et treffsikkert og spennende samspill mellom ham og hans medspillere. Han får prisen for sin nyanserte og gripende tolkning av en ung mann som er splittet mellom hat og kjærlighet, mellom hevnlyst og den dypeste skyld.

      Heddaprisen for beste mannlige birolle/medspiller går til Torbjørn Eriksen for hans tolkning av Orin Mannon i Sorga kler Elektra på Det Norske Teatret."

    Beste mannlige hovedrolle

    Nominasjoner

    • Stig Amdam

      Stig Amdam for rollen som Mikkel Borgen i Ordet, regi Ola B. Johannessen, og for rollen som Henry Law i Når det slutter å regne, regi Svein Sturla Hungnes, begge Den Nationale Scene:

      Stig Amdam er født i 1961, og var ferdig utdannet på Statens Teaterhøgskole i 1983. Han spilte et par roller på Nationaltheatret høsten 1983, men i 1984 ble han ansatt på Det Norske Teatret der han gjorde seg bemerket for sin tolkning av Harold Pinters Fødselsdagsselskapet. I 1989 kom han til Den Nationale Scene. Der har han vært siden og tolket så ulike dramatikere som Shakespeare, Lars Norén, Henrik Ibsen, Sam Shepard, Yasmina Reza og Molière. Han er også dramatiker og regissør, og debuterte med Hundedagar på Teatret Vårt i Molde. Han var selv regissør for Simons Historie som ble satt opp på Hordaland Teater, og i 2010 var han Norges kandidat til den nordiske Dramatikerprisen. Hans radioteaterstykke Hauk og due vant sølv i Prix Italia i 2008.

    • Thorbjørn Harr

      Thorbjørn Harr for rollen som Leon i De foreldreløse, regi Terje Strømdahl, National på Torshov:.

      Thorbjørn Harr er født i 1974, og ble "oppdaget i skolegården" da NRK lette etter skuespillere til ungdomsserier. Han gikk på Statens Teaterhøgskole (1997 - 2000), og begynte deretter på Nationaltheatret der han har vært siden, og tolket så ulike roller som Figaro i Figaros bryllup, Tom i Glassmenasjeriet, og Tommy i Pippi Langstrømpe. Han har også medvirket i flere Jo Strømgren-produksjoner, blant annet i filmen Mot Moskva der han ble Amanda-nominert for beste hovedrolle. I 2005 fikk han Per Aabels Ærespris, og i 2009/2010 mottok han Kritikerprisen for sin innsats i Chet Baker spiller ikke her av Lars Saabye Christiansen som han regisserte sammen med Sofia Jupither, og som han også fikk Radioteatrets Blå fugl for.

    • Mattis Herman Nyquist

      Mattis Herman Nyquist for rollen som Alceste i Misantropen, regi Sigrid Strøm Reibo, Rogaland Teater:

      Mattis Herman Nyquist er født i 1982. Han gikk på Romerike Folkehøgskole og på Westerdals Reklameskole før han i 2005 kom inn på skuespillerlinjen ved KHiO (tidl. Statens teaterhøgskole). Han var ferdig utdannet i 2008, og debuterte på Det Norske Teatret samme år. Der medvirket han i Slottet og Eit lykkeleg sjølvmord. I 2009 spilte han sin første rolle på Nationaltheatret, og våren 2010 på Riksteatret var han Ask Burlefot i Sangen om den røde rubin, dramatisering og regi av Morten Borgersen, en tolkning han ble Heddanominert for. På Nationaltheatret spilte han Jørgen Tesman i Peer Perez Øians Heddanominerte regi av Hedda Gabler i 2010, og han var også med i det Heddanominerte ensemblet i Nationaltheatrets Bankerått.

    Vinnere

    • Misantropen

      "Det er ikke mange år siden årets vinner startet sin skuespillerkarriere, men han har allerede markert seg på fire forskjellige teatre, og han har også rukket å bli Heddanominert. Det er ingen lett rolle han får prisen for i dag: En sammensatt og motsetningsfylt skikkelse med både komiske og tragiske sider, selvsentrert og selvrettferdig, men også med rette kritisk til et korrupt og overfladisk samfunn.

      Prisen får han for sin intelligente tilnærming til en krevende tekst som attpåtil er i aleksandriner, hvor han skaper en nyansert, på en og samme tid moderne og klassisk skikkelse av Molières menneskefiendtlige Alceste på Rogaland Teater.

      Prisen for beste mannlige hovedrolle går til Mattis Herman Nyquist."

    • Mattis Herman Nyquist

      "Det er ikke mange år siden årets vinner startet sin skuespillerkarriere, men han har allerede markert seg på fire forskjellige teatre, og han har også rukket å bli Heddanominert. Det er ingen lett rolle han får prisen for i dag: En sammensatt og motsetningsfylt skikkelse med både komiske og tragiske sider, selvsentrert og selvrettferdig, men også med rette kritisk til et korrupt og overfladisk samfunn.

      Prisen får han for sin intelligente tilnærming til en krevende tekst som attpåtil er i aleksandriner, hvor han skaper en nyansert, på en og samme tid moderne og klassisk skikkelse av Molières menneskefiendtlige Alceste på Rogaland Teater.

      Prisen for beste mannlige hovedrolle går til Mattis Herman Nyquist."

    Årets forestilling

    Nominasjoner

    • Sorga kler Elektra

      Sorga kler Elektra, Det Norske Teatret:
      Tekst: Eugene O'Neill. Omarbeiding: Cecilia Ölveczky og Eirik Stubø. Omsetjing: Ola E. Bø. Regi: Eirik Stubø. Scenografi/kostymedesign: Kari Gravklev. Lysdesign: Torkel Skjærven. Lyddesign: Vibeke Blydt-Hansen. Videodesign: Boya Bøckman. Musikarar: Steinar Sønk Nickelsen, Erik Nylander, Håvard Stubø.
      På scenen: Kirsti Stubø, Torbjørn Eriksen, Lasse Kolsrud, Sverre Bentzen, Gjertrud Jynge, Espen Løvås, Marie Blokhus

      «... storslagent, gjennomarbeidet og helstøpt teater.» Vårt Land
      «Sensasjonelt bra, personlig teater. (...) Dette er teater av internasjonal klasse.» Aftenposten

    • Abrahams barn

      Abrahams Barn, Det Norske Teatret, Hovudscenen:

      Regi: Kjetil Bang-Hansen. Scenografi: John-Kristian Alsaker. Lysdesign: Ola Bråten.
      På scenen: Svein Tindberg

      «Informativt, levende og dypt vesentlig», Vårt Land
      «... forener et viktig politisk budskap med scenekunst på høyt nivå.» Klassekampen

    • Forvandlingen

      Forvandlingen, Nationaltheatret, Hovedscenen:

      Forfatter: Franz Kafka. Oversettelse: Øyvind Berg. Bearbeidelse: David Farr og Gisli Örn Gardarsson. Dramatisering: David Farr og Gisli Örn Gardarsson. Musikk og sangtekster: Nick Cave/Warren Ellis. Regi: Gisli Örn Gardarsson. Scenografi: Börkur Jònsson. Lyddesign: Nick Manning. Lysdesign: Björn Helgason. Maskør: Greta Bremseth.
      På scenen: Gisli Örn Gardarsson, Ingvar E. Sigurdsson, Yngvil Armand, Inge Jansen, Kim Haugen, Christian Skolmen

      «... en eksplosiv og fysisk teaterforestilling», Aftenposten
      «Franz Kafkas såre, introverte diktverk (vert) lyft fram som ein blome or den grå skodda», Dag og Tid.

    • Jeg var Fritz Moen

      Jeg var Fritz Moen, Riksteatret/Teater Manu:

      Tekst: Arthur Johansen. Bearbeidelse: Kjersti Horn og Tine Thomassen i samarbeid med ensemblet. Regi: Kjersti Horn. Scenografi og kostymedesign: Erika Magnusson. Lysdesign: Tobias Leira. Lyddesign: Erik Hedin.
      På scenen: Bo Hårdell, Ronny Patrick Jacobsen, Emil Johnsen, Are J. Rødsand og Mads Sjøgård

      «Noen ganger treffer en teateroppsetning som en knyttneve. Det gjør Jeg var Fritz Moen.» VG
      «...et sterkt og rørende portrett av det å bli stående utenfor», Dagsavisen

    • Norge - Brasil

      Norge-Brasil, Det Norske Teatret, Hovudscenen:

      Tekst: Are Kalvø. Musikk: Helge Førde. Regi: Erik Ulfsby. Scenografi/kostymedesign: Mia Runningen. Koreografi: Jonas Digerud. Musikkansvarleg: Svenn Erik Kristoffersen. Lysdesign: Ola Bråten. Lyddesign: Nikolai Bergstrøm. Musikarar: Svenn Erik Kristoffersen, Rune Arnesen, Bjørn Rabben, Ida Aubert Bang,Nils Jansen, Ståle Sletner.
      På scenen: Charlotte Frogner, Ida Holten Worsøe, Pål Christian Eggen, Jon Bleiklie Devik, Niklas Gundersen, Paul Ottar Haga

      «Et boblende, fantasi og tempofylt teatereventyr», Aftenposten
      «Fotballkunst: Når fotball møter opera i Norge-Brasil, har Det Norske Teatret en vinner.» Dagbladet

    Vinnere

    • Det Norske Teatret

      "Årets forestilling er unik i sin sjanger. Den holder et høyt kunstnerisk nivå, samtidig som den innsiktsfullt og objektivt belyser et politisk spørsmål som brått ble brennende aktuelt etter begivenheten som snudde opp ned på Norge 22. juli i fjor. Til tross for sitt alvorlige tema veksler oppsetningen befriende mellom alvor og humor, og makter både å underholde publikum og å mane til ettertanke. Forestillingen er både en lærerik og tankevekkende framstilling av selve utgangspunktet for vår kristne kultur. Skrevet og fremført av Svein Tindberg som alene på scenen ivaretar selve teatrets magi, og i over to timer medrivende og umiddelbart kommuniserer med publikum.

      Årets forestilling er Abrahams barn på Det Norske Teatret."

    • Abrahams barn

      "Årets forestilling er unik i sin sjanger. Den holder et høyt kunstnerisk nivå, samtidig som den innsiktsfullt og objektivt belyser et politisk spørsmål som brått ble brennende aktuelt etter begivenheten som snudde opp ned på Norge 22. juli i fjor. Til tross for sitt alvorlige tema veksler oppsetningen befriende mellom alvor og humor, og makter både å underholde publikum og å mane til ettertanke. Forestillingen er både en lærerik og tankevekkende framstilling av selve utgangspunktet for vår kristne kultur. Skrevet og fremført av Svein Tindberg som alene på scenen ivaretar selve teatrets magi, og i over to timer medrivende og umiddelbart kommuniserer med publikum.

      Årets forestilling er Abrahams barn på Det Norske Teatret."

    Beste kvinnelige birolle/medspiller

    Nominasjoner

    • Mariann Hole

      Mariann Hole for rollen som Helene i De foreldreløse, regi Terje Strømdahl, Nationaltheatret på Torshov:

      Mariann Hole gikk på Nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS) fra 2000 til 2003, og deretter på skuespillerlinjen på Kunsthøgskolen i Oslo (2004-2007). Hun debuterte på Riksteatret som Ofelia i Yngve Sundvors Hamlet i 2007, og spilte deretter i Jon Fosses Barnet, et samarbeid mellom Riksteatret og Rogaland Teater i regi av Fridtjov Såheim. Hun kom til Nationaltheatret i 2008 der hun blant annet tolket Aljosja i Brødrene Karamasov med Oleg Kulikov som regissør, Nina i Tsjekhovs Måken i regi av Sofia Jupither, og tittelrollen i Victoria Meiriks Romeo og Julie. Siden høsten 2010 har hun sammen med Thorbjørn Harr og Jan Gunnar Røise hatt den kunstneriske ledelsen for Komilab-prosjektet på Torshovteatret.

    • Helga Guren

      Helga Guren for rollen som Lucifer i Sonny, regi Bjørn Ravn Carlsen, og for sin rolle i Nattergalen, regi Øyvind Osmo Eriksen og Ida Wigdel, begge Rogaland Teater:

      Helga Guren er utdannet ved Teaterhøgskolen i Oslo, Esper Studio New York og Stockholms dramatiska högskola. Guren har medvirket i forestillinger ved Riksteatret, Det Norske Teatret, Hålogaland Teater og Dramaten. Hun har også drevet med turn og akrobatikk, hun spiller hardingfele og har blant annet sunget med Alastair Laurence Jazz Trio. I tillegg har hun medvirket i internasjonale danse- og teaterforestillinger, blant annet ved Moderna Dansteatern i Stockholm og ImPulsTanz i Wien. Høsten 2008 spilte hun i musikalen Little Me, et samarbeid mellom Riksteatret og Rogaland Teater, og i 2009 medvirket hun i teatrets oppsetning av Stormen. Høsten 2009 var hun på Det norske Teatret der hun spilte i Du ska få en dag i mårå.

    • Gjertrud Jynge

      Gjertrud Jynge for rollen som Christine Mannon i Sorga kler Elektra, regi Eirik Stubø, og for rollen som Maria Steuber i Tida og rommet, regi Eirik Ulfsby, begge Det Norske Teatret:

      Gjertrud Jynge er født i 1966, og gikk på Statens Teaterhøgskole fra 1990 til 1993. Samme år ble hun ansatt på Rogaland Teater der hun debuterte som Hedvig i Vildanden og deretter spilte Nora i Et dukkehjem, begge i regi av Jan Håkanson. I 1996 ble hun ansatt på Det Norske Teatret der hun har vært siden. Her har hun blant mange andre roller vært Milja i Oskar Braatens Ungen, Klytaimnestra i Aiskhylos’ Orestien og Johanna i Taus musikk av Lars Norén. Hun har medvirket i musikaler som Evig ung og Which Witch, hun har vært Den grønnkledde og Anitra i Peer Gynt, og Markisa i Kjærleiken overraskar igjen. Hun har også spilt i flere filmer og TV-serier, og i 1996 fikk hun Anders Jahres pris for yngre kunstnere.

    Vinnere

    • Sorga kler Elektra

      "Årets vinner har nå i mange år imponert med sine prestasjoner i store, små og mellomstore roller innen alle scenekunstens sjangere: komedien, musikalen, samtidsdramatikken og klassikerne. Når hun nå mottar Heddaprisen er det nettopp fordi hun er slik en allsidig skuespiller som lekende lett veksler mellom å være sjarmerende, vittig, hysterisk, forførende, kjærlighetshungrende, distansert, fornem og dypt ulykkelig. Prisen får hun for originale, personlige tolkninger av Maria Steuber i Tida og rommet og for portrettet av en kvinne som hat og kjærlighet driver til de ytterste grenser, Christine Mannon i Sorga kler Elektra, begge Det Norske Teatret.

      Prisen for beste kvinnelige birolle/medspiller går til Gjertrud Jynge."

    • Tida og rommet

      "Årets vinner har nå i mange år imponert med sine prestasjoner i store, små og mellomstore roller innen alle scenekunstens sjangere: komedien, musikalen, samtidsdramatikken og klassikerne. Når hun nå mottar Heddaprisen er det nettopp fordi hun er slik en allsidig skuespiller som lekende lett veksler mellom å være sjarmerende, vittig, hysterisk, forførende, kjærlighetshungrende, distansert, fornem og dypt ulykkelig. Prisen får hun for originale, personlige tolkninger av Maria Steuber i Tida og rommet og for portrettet av en kvinne som hat og kjærlighet driver til de ytterste grenser, Christine Mannon i Sorga kler Elektra, begge Det Norske Teatret.

      Prisen for beste kvinnelige birolle/medspiller går til Gjertrud Jynge."

    • Gjertrud Jynge

      "Årets vinner har nå i mange år imponert med sine prestasjoner i store, små og mellomstore roller innen alle scenekunstens sjangere: komedien, musikalen, samtidsdramatikken og klassikerne. Når hun nå mottar Heddaprisen er det nettopp fordi hun er slik en allsidig skuespiller som lekende lett veksler mellom å være sjarmerende, vittig, hysterisk, forførende, kjærlighetshungrende, distansert, fornem og dypt ulykkelig. Prisen får hun for originale, personlige tolkninger av Maria Steuber i Tida og rommet og for portrettet av en kvinne som hat og kjærlighet driver til de ytterste grenser, Christine Mannon i Sorga kler Elektra, begge Det Norske Teatret.

      Prisen for beste kvinnelige birolle/medspiller går til Gjertrud Jynge."

    Æresprisen

    Fra og med utdelingen 2012 er det Hedda-komiteen, ikke Hedda-juryen, som avgjør om æresprisen skal deles og evt. til hvem.

    Komiteen består i 2012 av:

    Hanne Tømta, teatersjef Nationaltheatret (leder)
    Ellen Horn, teatersjef Riksteatret
    Kristian Seltun, teatersjef Trøndelag teater
    Jon Refsdal Moe, teatersjef Black Box Teater
    Hauk Heyerdahl, forbundsleder Norsk Skuespillerforbund
    Elisabeth Egseth Hansen, frilans produsent/konsulent, tidligere scenekunstkonsulent i Norsk kulturråd og kunstnerisk leder ved Teaterhuset Avant Garden

    Prisen er ikke en årviss utdeling, men deles ut når en person er funnet særlig verdig.

    Vinnere

    • IdaLou Larsen

      Årets ærespris gitt til teaterkritiker og juryens mangeårige sekretær og jurymedlem, IdaLou Larsen. Heddakomiteens begrunnelse:

      "Heddas Ærespris 2012 går til en som har preget norsk teater i over 30 år, dog ikke som utøver, men i en vel så viktig funksjon. Mottakeren nyter stor respekt blant kollegaer, men også skuespillere, teatersjefer, regissører og scenografer, ja de fleste i teatermiljøet. Få, om noen, har så bred erfaring, men likevel åpen og nysgjerrig tilnærming.

      Prisvinnerens samfunnskritiske røst kan heller ikke undervurderes. De kritiske kommentarene har vært presise og gjennomreflekterte, og har ofte løftet debatten ut av den hverdagslige synsingen. Dette kombineres med analytisk evne og stor kunnskap. Som premissleverandør til teaterdiskursen, har vinneren kanskje sin viktigste rolle. Stemmen kan høres langt utenfor teatersalongen.

      Mottakeren har blitt involvert i tallrike utredninger, komiteer og debatter omkring et bredt spekter av ulike teaterpolitiske tema. Og har også vært en meget skarp og våken observatør av kulturprogrammene til de politiske partiene og den statlige kultur- og teaterpolitikken. Som et eget personlig kontrollorgan har vinneren analysert og kommentert, og stilt politikerne de ubehagelige spørsmålene. Men også teatrene og vi teatersjefer har fått høre det.

      Det kritiske, samfunnsorienterte og politiske fokuset, har virket skjerpende for teatrene. På den måten kan man også påstå at prisvinneren har hatt makt i teater- Norge, gjennom å bli lest, hørt og tatt stilling til. Teatrene har ikke tort å sitte passive, de har måttet reflektere, svare og noen ganger også endre avgjørelser.

      Flere gode barne- og ungdomsforestillinger har vært en viktig kampsak, kanskje kan vi også sende en takk for at det nå skapes mer utfordrende teater for barn. Som talsperson for kjønnsbalanse i teatret, har vinneren flyttet steiner og fokus, og banet vei for vår generasjon. Med retorisk snert kom uttalelsen: "Kvinnekamp i dag bør handle om å få jenter til å forstå at de er tenkende vesener".

      Blant andre gullkorn minnes vi motsvaret til Hans Rossiné da han ville bygge ned de små teatrene: BYGG UT regionteatrene! Eller svaret til debatten om Big Brother-fjernsyn: "Å bli kjendis er med ett blitt langt viktigere enn det å kunne noe. At man attpåtil blir kjendis ved å være mest mulig usympatisk, er riktig ubehagelig."

      I løpet av sin karriere har prismottakeren overvært godt over 3000 forestillinger. Ingen i Norge er i nærheten av å ha like god oversikt over norsk teater de siste 30 årene.

      Og vi er overbevist om at det vil fortsette! Vi tror og håper at teatrene vil få hyppige besøk også i fremtiden og vi er overbevist om at stemmen vil kunne høres i radioen, aviser, tidskrifter, blogger og debatter.

      Prismottakeren får prisen for sitt kritiske engasjement, sin ustoppelige skrivetrang, sitt arbeid med Heddajuryen og i det hele tatt...

      Sjelden har norsk scenekunst blitt behandlet med større seriøsitet!

      Det ligger dyp respekt og massiv kjærlighet bak bransjens beslutning om å tildele Heddas Ærespris 2012 til IdaLou Larsen."