Olav Myrtvedt

FunksjonerScenograf
NasjonalitetNorsk
KjønnMann

Om Olav Myrtvedt

Olav Myrtvedt er utdannet scenograf fra Danmarks Design Skole, og har siden 1995 arbeidet med scenografi og kostymedesign innen både teater og dans.

Les mer

Medvirkende i

Vis alle

  • Images (0)
  • Video (0)
  • Audio (0)
  • Files (0)

    Utmerkelser

    • Heddaprisen 2016
      Tildelt pris i kategorien Beste scenografi/kostymedesign
    • Heddaprisen 2016
      Nominert i kategorien Beste scenografi/kostymedesign
    • Heddaprisen 2012
      Nominert i kategorien Beste visuelle design

    Mer om Olav Myrtvedt

    Olav Myrtvedt har hatt scenografi og kostymer for oppsetninger på Det Norske Teatret, Riksteatret, Rogaland Teater, Oslo Nye Teater og Nationaltheatret. Han har også arbeidet på Göteborgsoperan, Malmö Dramatiska Teater og Stockholms Stadsteater der han hadde scenografi og kostymer for En midtsommernattsdröm, regissert av Alexander Mørk-Eidem.

    Blant Nationaltheatret-forestillingene der Olav Myrtvedt hatt ansvar for scenografien er: Don Juan – Et nachspiel, Påske, Sporvogn til begjær, Terrorisme, Gengangere, Villanden, Faust, Ønskekonsert, Flaggermusen.

    For Oslo Nye Teater: Høstsonaten.

    I 2011 fikk han den danske Reumert-prisen for scenografien til Hellig3Kongersaften på Aalborg Teater. I 2003 representerte han Norge under Praha-Quadrennialen med scenografien til tre Fosse-urpremierer, Namnet, Natta syng sine songar og Sonen.

    Olav Myrtvedt ble nominert til Heddaprisen 2012 i klassen for beste visuelle design for scenografien til Misantropen, regi Sigrid Strøm Reibo, Rogaland Teater.

    Olav Myrtvedt mottok Heddaprisen 2016 i kategorien for beste scenografi og kostymedesign for sin scenografi og kostymedesign for Vår ære/vår makt (Den Nationale Scene 2016).

    Heddajuryen oppga følgende begrunnelse:

    "Årets beste scenografi/kostymedesign utmerker seg ved ikke bare å ta hele scenerommet i bruk, men også salen slik at handlingsrommet utvides vesentlig og skillet mellom scene og sal viskes ut. Publikum selv, og ikke minst deres plassering i salen, blir et viktig element for forståelsen og opplevelsen. Gjennom bruk av store bildeprojeksjoner i tillegg til gjennomført tidsriktige kostymer, gir årets vinner oss et bilde av et bilde, eller som teatret selv kaller det; en framkalling eller teatret som mørkeromsarbeid."

    KILDER:

    Heddaprisen 2012, 29.05.2012, http://heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?&mid=1031&aid=1030

    Nationaltheatret. 10.10.2010: http://www.nationaltheatret.no/Myrtvedt,+Olav.b7C_wtjK1c.ips?templatefolderid=231

    Heddaprisen 2016, heddaprisen.no, 12.06.2016, http://heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1465

    Medvirket i