Olaf Mørch Hansson
Født | 28. jul 1856 (død 22. feb 1912) |
Funksjoner | Instruktør, Skuespiller, Teatersjef |
Nasjonalitet | Norsk |
Kjønn | Mann |
Nettsted | NATIONALTHEATRET, NORSK BIOGRAFISK LEKSIKON |
Om Olaf Mørch Hansson
Olaf Mørch Hansson (født i Eiker 28. juli 1856, død i Kristiania 22. februar 1912) var en norsk skuespiller, teaterinstruktør og teatersjef.
Biografien om Olaf Mørch Hansson ble skrevet av Thoralf Berg, tidligere professor ved Høyskolen i Sør-Trøndelag. Gjengitt med tillatelse fra forfatteren.
Les merTilknyttet
- Den Nationale Scene - Teatersjef (fra 1908 til 1909)
- Nationaltheatret - Teatersjef (fra 1905 til 1906)
- Den Nationale Scene - Teatersjef (fra 1895 til 1898)
- Carl Johan Teatret - Teatersjef (fra 1893 til 1895)
Medvirkende i
- Dora (2. aug 1912 - Den Nationale Scene) - Bearbeidet av, Oversettelse
- Moderate Løier (28. mai 1909 - Den Nationale Scene) - Skuespiller
- Hedda Gabler (21. feb 1909 - Den Nationale Scene) - Skuespiller (Assessor Brack)
- Karen Borneman (10. feb 1908 - Den Nationale Scene) - Skuespiller (Kristen Borneman)
- Moderate Løier (24. jan 1908 - Den Nationale Scene) - Skuespiller (Jens Woller)
- Images (0)
- Video (0)
- Audio (0)
- Files (0)
Verk av Olaf Mørch Hansson
- Moppy og Poppy. Farce i tre akter/Moppy og Poppy (1884, Manus, Farse) - Forfatter
- Repræsentanten fra Kongsvinger/Repræsentanten fra Kongsvinger (1884, Manus, Farse) - Forfatter
- Herretække og Dametække/Herretække og Dametække (Manus) - Forfatter
Mer om Olaf Mørch Hansson
Skuespiller. Foreldre: Justissekretær, senere sorenskriver Christian Rasmus Hansson (1807–72) og Harriet Marie Mørch (1816–1903). Gift 1) 31.1.1880 med skuespiller Thora Elisabeth Neelsen (1845–1917; se Thora Hansson), ekteskapet oppløst 1896; 2) 23.12.1896 med skuespiller Agnethe Elisabeth Schibsted (21.9.1868–7.1.1951), datter av skuespiller Otto Emil Schibsted (1839–75) og Elisabeth Cathrine Strøm (1840–83). Bror av Michael Skjelderup Hansson (1839–1922) og Christian Henry Hansson (1851–1911; se NBL1, bd. 5).
Olaf Hansson var pioner innen naturalismen på scenen. Han skapte aksept for østlandsk dagligtale som scenespråk og anla en meget virkelighetsnær og naturtro opptreden på de skrå bredder. Som skuespiller og instruktør bidrog han sterkt til å forme moderne norsk scenekunst.
Hansson vokste opp i et embetsmannsmiljø, men det ble tidlig klart at han ikke aktet å gjøre akademisk karriere. Etter ett år på Drammen lærde skole og ett år på Trondhjems tekniske Læreanstalt avsluttet han skolegangen, men han slo seg heller ikke til ro som butikkbetjent eller til sjøs. Han ville til scenen.
Hanssons scenekarriere fikk en vanskelig start. På Christiania Theater skulle han spille i Bjørnstjerne Bjørnsons De Nygifte, men forfatteren protesterte: En debutant skulle ikke opptre i hans stykke. Debuten ble utsatt, men Hansson ble elev ved teateret fra høsten 1876. Januar 1877 skulle han atter debutere, nå i Edouard Cadols De unyttige. 15. januar ble debuten forhindret av brann. Dagen etter brannen ble Hansson engasjert ved Bergens nationale Scene, hvor han debuterte 11. februar 1877 som Cæsar Poligny i komedien Han skal paa Landet av Eugène Scribe. Hans andre debut var som sakfører Stensgaard i Ibsens De unges Forbund.
Høsten 1878 vendte Hansson tilbake til Christiania Theater, der han ble værende til 1883. 1883–86 var han redaktør i Norske Intelligensseddeler. 1886–93 var han skuespiller og instruktør ved Christiania Theater, deretter sjef ved Carl Johan-teatret i Tivoli i to år. 1895–98 var han teatersjef og instruktør ved Bergens nationale Scene. Da Nationaltheatret åpnet høsten 1899, ble han ansatt som skuespiller og kunstnerisk nestleder, og 1905–06 var han konstituert teatersjef. 1907 tiltrådte Hansson som sjef ved Den Nationale Scene (tidligere Bergens nationale Scene), hvor han var til 1909. Periodevis spilte han i Olaus Olsens omreisende teaterselskap og gjestet med sin kone på Centralteatret og Fahlstrøms Theater.
Etter Hanssons debut het det at “Debutanten eier en for en Begynder usædvanlig Evne til naturlig Replikbehandling, og det gjør samme Debut lovende”. Allerede i starten av karrieren avdekket han det mest karakteristiske ved sin skuespillkunst; et særegent scenespråk. Med naturlig diksjon samtalte og snakket han lunt og hverdagslig på scenen. Naturlige og virkelighetsnære replikker var samtidens teaterpublikum ikke vant med. I uttrykksmåten vektla han bevisst pausen; han trakk pusten, tenkte seg liksom om, og snakket. Mot slutten av 1800-tallet var dette vanlig for skuespillere bare når de glemte replikkene.
I en tid da norsk – det vil si bergensk – hadde overtatt for dansk som scenespråk, representerte Hanssons østlandske talemål noe nytt med en myldrende rikdom av pussig og sannferdig tonefall. Hans scenespråk førte til at østlandsk dagligtale ble akseptert, og han ble selve østlendingen blant skuespillerne.
Hanssons realistiske scenespråk stod i stil med hans sceniske opptreden. Han gav ikke bare avkall på svulmende tonefall, men unnvek også de store sceniske gester, det patetiske, samt masker og forkledninger. Hans opptreden var i det hele realistisk preget. I så måte var det temmelig karakteristisk at han, ifølge Gerhard Gran, var den første som snudde ryggen til publikum, noe som var revolusjonerende i en tid preget av frontal spillestil. Hanssons uttrykksformer gjorde at han egnet seg utmerket i moderne realistiske konversasjonsdramaer. I grove farser og lett lystspill utfoldet han et komisk talent. Som instruktør kunne Hansson imidlertid virke hemmet av at han oppfattet det fantastiske og ekte følelsesfulle som sentimentalitet. Hans perioder som teatersjef var økonomisk og kunstnerisk gode.
I rollen som assessor Brack i Ibsens Hedda Gabler var Hansson som grepet ut av det kristianialiv som mange av samtidens teaterpublikum kjente. I Et dukkehjem spilte han både Torvald Helmer og sakfører Krogstad. Hans opptreden som Bastian Monsen i De unges Forbund ble betraktet som modell for alle som senere skulle spille rollen.
Ved siden av allsidig journalistisk virksomhet skrev Olaf Hansson to skuespill, Repræsentanten fra Kongsvinger og (sammen med Bjørn Bjørnson) Moppy og Poppy. Hans memoarer foreligger i Oplevelser og Humoresker.
Verker
- Repræsentanten fra Kongsvinger. Farce i 5 akter, 1884
- Moppy og Poppy. Farce i tre akter (sm.m. Bjørn Bjørnson), 1884
- Oplevelser og Humoresker, erindringer, 1912
Kilder og litteratur
- A. Stilloff: biografi i NBL1, bd. 5, 1931
- diverse avisutklipp og intervjuer
KILDE:
Berg, Thoralf. (2009, 13. februar). Olaf Hansson. I Norsk biografisk leksikon. Hentet 5. september 2016 fra https://nbl.snl.no/Olaf_Hansson.
Alle tilknytninger
- Den Nationale Scene - Teatersjef (fra 1908 til 1909)
- Nationaltheatret - Teatersjef (fra 1905 til 1906)
- Den Nationale Scene - Teatersjef (fra 1895 til 1898)
- Carl Johan Teatret - Teatersjef (fra 1893 til 1895)
Medvirket i
- Dora (2. aug 1912 - Den Nationale Scene) - Bearbeidet av, Oversettelse
- Moderate Løier (28. mai 1909 - Den Nationale Scene) - Skuespiller
- Hedda Gabler (21. feb 1909 - Den Nationale Scene) - Skuespiller (Assessor Brack)
- Karen Borneman (10. feb 1908 - Den Nationale Scene) - Skuespiller (Kristen Borneman)
- Moderate Løier (24. jan 1908 - Den Nationale Scene) - Skuespiller (Jens Woller)
- Et dukkehjem (27. nov 1906 - Nationaltheatret) - Regi
- Rosmersholm (15. nov 1905 - Nationaltheatret) - Regi
- Det store lod (19. nov 1903 - Nationaltheatret) - Skuespiller (Statsministeren)
- Kjærlighed til næsten (18. feb 1903 - Nationaltheatret) - Instruksjon
- Korsvei (20. des 1902 - Nationaltheatret) - Regi
- Røverne (2. des 1902 - Nationaltheatret) - Regi
- Paa Storhove (4. nov 1902 - Nationaltheatret) - Skuespiller (Dr. Kann)
- Under Loven (2. apr 1902 - Nationaltheatret) - Regi
- Første Violin (26. des 1901 - Nationaltheatret) - Regi
- Sønnen (20. nov 1901 - Nationaltheatret) - Regi
- Hedda Gabler (5. okt 1901 - Nationaltheatret) - Skuespiller (Assessor Brack)
- Tante Ulrikke (8. jan 1901 - Nationaltheatret) - Regi
- Den politiske kandestøber (12. jun 1900 - Nationaltheatret) - Regi
- Over Ævne II (23. nov 1899 - Nationaltheatret) - Skuespiller (Johan Sverd)
- Hos Lindelands (5. nov 1899 - Nationaltheatret) - Regi
- Harald Svans mor (26. sep 1899 - Nationaltheatret) - Regi
- Barselstuen (1. sep 1899 - Nationaltheatret) - Regi
- Mester Gert Westphaler (1. sep 1899 - Nationaltheatret) - Regi
- Damen fra Ostende (8. jan 1899 - Christiania Theater) - Oversettelse
- Født Koch (14. sep 1898 - Den Nationale Scene) - Skuespiller
- Han maatte have børn (4. mar 1896 - Den Nationale Scene) - Skuespiller (Karl Semmel)
- Hedda Gabler (18. sep 1895 - Den Nationale Scene) - Skuespiller (Brack)
- Den kloge Else (24. apr 1893 - Christiania Theater) - Oversettelse
- Naar Damer føre Krig (8. jun 1892 - Christiania Theater) - Skuespiller (Baron de Montrichard)
- Hedda Gabler (26. feb 1891 - Christiania Theater) - Skuespiller (Assessor Brack)
- Et dukkehjem (26. sep 1890 - Christiania Theater) - Skuespiller (Torvald Helmer)
- Fruen fra Havet (12. feb 1889 - Christiania Theater) - Skuespiller (Overlærer Arnholm)
- Den store ubekjendte (23. nov 1887 - Christiania Theater) - Bearbeidet av, Oversettelse
- Herretække og Dametække (29. jun 1886 - Den Nationale Scene) - Dramatiker
- Moppy og Poppy (20. feb 1886 - Den Nationale Scene) - Dramatiker
- Krokodilletaarer (30. des 1885 - Christiania Theater) - Oversettelse
- Et dukkehjem (20. jan 1880 - Christiania Theater) - Skuespiller (Sakfører Krogstad)
- Den første Kjærlighed (16. okt 1878 - Christiania Theater) - Skuespiller (Rinville, en ung Mand fra et nærlilggende Gods)
- Samfundets støtter (30. nov 1877 - Den Nationale Scene) - Skuespiller (Hilmar Tønnesen)
- De unges forbund (26. feb 1877 - Den Nationale Scene) - Skuespiller (Stensgaard (i 1877 og 1886))
- Han skal paa Landet (12. feb 1877 - Den Nationale Scene) - Skuespiller (Cæsar Poligny)
- Kongs-Emnerne (1. sep 1873 - Christiania Theater) - Skuespiller (Pål Flida (1880-1882) )
- De unges forbund (18. okt 1869 - Christiania Theater) - Skuespiller (Bastian Monsen (1887-1894) / Kandidat Helle (1879-1880))
Verk av Olaf Mørch Hansson
- Moppy og Poppy. Farce i tre akter/Moppy og Poppy (1884, Manus, Farse) - Forfatter
- Repræsentanten fra Kongsvinger/Repræsentanten fra Kongsvinger (1884, Manus, Farse) - Forfatter
- Herretække og Dametække/Herretække og Dametække (Manus) - Forfatter